23948sdkhjf

E-handeln skapar inte trängsel i citytrafiken

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

En ny forskningsstudie friar budfirmor, men lyfter fram en doldis som skyldig till den urbana trängseln. 

Många befarar att e-handelns leveranser kommer att skapa kaos i citytrafiken. Men nu visar ett nytt forskningsprojekt vid IVL Svenska miljöinstitutet att det kanske inte är den mest rimliga framtidsprognosen trots allt. I studien har man analyserat flera trafikscenarier för den framtida stadsdelen Frihamnen i Göteborg. 

– Vår analys visar att e-handeln inte leder till väsentligt mer trafik i staden. Även i stadsdelar med lågt bilinnehav domineras trafiken av personbilar, inte av lastbilar med varuleveranser. I själva verket är dagens e-handelsleveranser till dessa tättbebyggda stadsdelar relativt effektiva sett ur ett transportperspektiv, eftersom nästan samtliga e-handelsleveranser transporteras till ombud, inte till slutkundernas dörr, säger Sönke Behrends, forskare inom urban mobilitet och hållbar stadsutveckling på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande. 

Resan till och från ombuden görs i sin tur sällan med bil. Det handlar mest om gång och cykel, eller att man plockar upp sina paket på väg till och från jobbet, vilket alltså inte skapar mer biltrafik. 

Den trafik som i stället skapar trängsel är servicefordonen, det vill säga hantverkare, fastighetstjänster, städning och liknande. En vanlig leverans tar bara några minuter, medan servicefordon står parkerade i flera timmar under sina uppdrag. 

– Det största problemet är den stora ytan som behövs för parkeringen av dessa fordon. Det blir konkurrens när ytan i staden är begränsad och behöver användas till många andra ändamål som kollektivtrafik, grönområden, uteserveringar eller mer bebyggelse, säger Sönke Behrends. 

Och ju mer städerna växer och förtätas, desto större blir problemen. Åndå diskuteras inte servicesektorn i nämnvärd grad, enligt Sönke Behrends. 

– Trängsel och parkering hör till de stora utmaningarna när städerna förtätas. Här behöver vi utveckla lösningar för servicefordon. Hur kan parkeringen för dessa tjänster integreras i stadsdelar där vi inte vill ha bilparkering? Hur kan dessa tjänster utföras utan att de alltid behöver parkera fordonet vid kunden? Det här är frågor som vi måste arbeta vidare med om vi ska lyckas skapa städer som är både tillgängliga, attraktiva och hållbara, säger han.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

Här finns Årets apotek

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144