23948sdkhjf

E-handeln skapar inte trängsel i citytrafiken

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

En ny forskningsstudie friar budfirmor, men lyfter fram en doldis som skyldig till den urbana trängseln. 

Många befarar att e-handelns leveranser kommer att skapa kaos i citytrafiken. Men nu visar ett nytt forskningsprojekt vid IVL Svenska miljöinstitutet att det kanske inte är den mest rimliga framtidsprognosen trots allt. I studien har man analyserat flera trafikscenarier för den framtida stadsdelen Frihamnen i Göteborg. 

– Vår analys visar att e-handeln inte leder till väsentligt mer trafik i staden. Även i stadsdelar med lågt bilinnehav domineras trafiken av personbilar, inte av lastbilar med varuleveranser. I själva verket är dagens e-handelsleveranser till dessa tättbebyggda stadsdelar relativt effektiva sett ur ett transportperspektiv, eftersom nästan samtliga e-handelsleveranser transporteras till ombud, inte till slutkundernas dörr, säger Sönke Behrends, forskare inom urban mobilitet och hållbar stadsutveckling på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande. 

Resan till och från ombuden görs i sin tur sällan med bil. Det handlar mest om gång och cykel, eller att man plockar upp sina paket på väg till och från jobbet, vilket alltså inte skapar mer biltrafik. 

Den trafik som i stället skapar trängsel är servicefordonen, det vill säga hantverkare, fastighetstjänster, städning och liknande. En vanlig leverans tar bara några minuter, medan servicefordon står parkerade i flera timmar under sina uppdrag. 

– Det största problemet är den stora ytan som behövs för parkeringen av dessa fordon. Det blir konkurrens när ytan i staden är begränsad och behöver användas till många andra ändamål som kollektivtrafik, grönområden, uteserveringar eller mer bebyggelse, säger Sönke Behrends. 

Och ju mer städerna växer och förtätas, desto större blir problemen. Åndå diskuteras inte servicesektorn i nämnvärd grad, enligt Sönke Behrends. 

– Trängsel och parkering hör till de stora utmaningarna när städerna förtätas. Här behöver vi utveckla lösningar för servicefordon. Hur kan parkeringen för dessa tjänster integreras i stadsdelar där vi inte vill ha bilparkering? Hur kan dessa tjänster utföras utan att de alltid behöver parkera fordonet vid kunden? Det här är frågor som vi måste arbeta vidare med om vi ska lyckas skapa städer som är både tillgängliga, attraktiva och hållbara, säger han.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Två nya i Coop Värmlands styrelse

Krönika
Murar byggs när allt ska vara lokalt

Kinneviks storsatsning kan gynna Mathem: "Kolonials lösning påminner om Ocados"

"Över tid får vi hur vi ska samordna våra satsningar inom matdistribution online", säger Kinneviks vd Georgi Ganev.

Plus

Norskt fiskes förkämpe: ”Vi är öppna för debatt”

Ica-handlarens låt blir nytt album

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kartläggning: Alla butiker med statligt stöd

Fri Köpenskap har i en omfattande undersökning kartlagt alla butiker i landet som fått det särskilda glesbygdsstödet. De nya miljonerna har främst gynnat södra Sverige och Stefan Löfvens uttalande var felaktigt.

Arkiv

Kinnevik investerar 300 miljoner i Kolonial

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Lidl köpte årets första färskpotatis

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Påsken sänkte marsförsäljningen

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

GDL vann Bergendahls upphandling

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147