23948sdkhjf

När en vegetarian har hand om charken

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson, vd på Gordios, i en krönika om vikten av kompetensutveckling.

Kompetensutveckling av personalen måste vara en strategisk fråga och inte bara en budgetfråga. Är det en kostnad eller investering? Vad är då skillnaden? Det som från början var planerat som en investering blir enkelt vid halvårsskiftet en kostnad, som kan tas bort, för att man ska uppnå lönsamhetsmålen. Detta är ett kortsiktigt synsätt eftersom en stor del av företagets konkurrenskraft ligger i att ha utbildad personal och att det då blir en överlevnadsfråga på sikt.

Läs också: Klartecken för gratis utbildning

Vi har mött butiker som utser ansvariga för en kategori som inte i vildaste fantasi kan tänka sig att använda eller äta av produkterna i kategorin. Hur kan butiken säkerställa en konkurrenskraftig utveckling inom kategorin när personalen mer eller mindre föraktar den? Eller en butik som har en ansvarig för chark & delikatess som är vegetarian och därmed inte med egna erfarenheter kan svara på vilken charkprodukt som ska rekommenderas.

Hur många ansvariga i butiken, eller för den delen leverantörens säljare, känner till produkternas lönsamhet och kan därför påverka densamma genom säljfrämjande åtgärder? Inte så många som skulle vara nödvändigt.

Har mött ansvariga i butik som inte hade aning om de olika produkternas lönsamhet och gav därför ”fel” produkt bästa säljplats utanför hyllan. Visserligen styrs väldigt mycket av centrala kampanjer som då och då motverkar de insatser som butiken vill göra, men fortfarande har butiken sista ordet. För att veta vad och hur man ska göra behövs det kompetens för att analysera och skapa rätt insatser.

En anledning till att många butiker avstår från kompetensutveckling är att personalen stannar relativt kort tid och då kan det bli som att ”elda för kråkorna”. Dock har det i flera fall visat sig att när personalen känner att företaget satsar på att kompetensutveckla människor stannar de längre. Även många leverantörer åsidosätter nyttan med att utveckla sin personal, så att de håller rätt kompetens över tid. Det vi lärde oss för 10-15 år sedan går inte att använda sig av i dag.

Det är klart, om alla i en bransch släpar efter i kompetens så blir det ju konkurrensneutralt. Men om vi vänder på det, då kan det lätt skapas en kraftig konkurrensfördel med relativt små insatser till en relativt ringa investering.
Leverantörens säljare både lokalt och centralt upplevs ha för dålig kompetens beträffande ekonomi och kategoriarbete, det vill säga vilka insatser som skapar merförsäljning och lönsamhet. Kompetensutveckling är således inte ett sätt att belöna personalen, utan är en affärsstrategisk fråga.

Lennart Jönsson, grundare och styrelsordförande för Gordios Consulting

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Direkten öppnar i Baronen

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151