23948sdkhjf

När en vegetarian har hand om charken

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson, vd på Gordios, i en krönika om vikten av kompetensutveckling.

Kompetensutveckling av personalen måste vara en strategisk fråga och inte bara en budgetfråga. Är det en kostnad eller investering? Vad är då skillnaden? Det som från början var planerat som en investering blir enkelt vid halvårsskiftet en kostnad, som kan tas bort, för att man ska uppnå lönsamhetsmålen. Detta är ett kortsiktigt synsätt eftersom en stor del av företagets konkurrenskraft ligger i att ha utbildad personal och att det då blir en överlevnadsfråga på sikt.

Läs också: Klartecken för gratis utbildning

Vi har mött butiker som utser ansvariga för en kategori som inte i vildaste fantasi kan tänka sig att använda eller äta av produkterna i kategorin. Hur kan butiken säkerställa en konkurrenskraftig utveckling inom kategorin när personalen mer eller mindre föraktar den? Eller en butik som har en ansvarig för chark & delikatess som är vegetarian och därmed inte med egna erfarenheter kan svara på vilken charkprodukt som ska rekommenderas.

Hur många ansvariga i butiken, eller för den delen leverantörens säljare, känner till produkternas lönsamhet och kan därför påverka densamma genom säljfrämjande åtgärder? Inte så många som skulle vara nödvändigt.

Har mött ansvariga i butik som inte hade aning om de olika produkternas lönsamhet och gav därför ”fel” produkt bästa säljplats utanför hyllan. Visserligen styrs väldigt mycket av centrala kampanjer som då och då motverkar de insatser som butiken vill göra, men fortfarande har butiken sista ordet. För att veta vad och hur man ska göra behövs det kompetens för att analysera och skapa rätt insatser.

En anledning till att många butiker avstår från kompetensutveckling är att personalen stannar relativt kort tid och då kan det bli som att ”elda för kråkorna”. Dock har det i flera fall visat sig att när personalen känner att företaget satsar på att kompetensutveckla människor stannar de längre. Även många leverantörer åsidosätter nyttan med att utveckla sin personal, så att de håller rätt kompetens över tid. Det vi lärde oss för 10-15 år sedan går inte att använda sig av i dag.

Det är klart, om alla i en bransch släpar efter i kompetens så blir det ju konkurrensneutralt. Men om vi vänder på det, då kan det lätt skapas en kraftig konkurrensfördel med relativt små insatser till en relativt ringa investering.
Leverantörens säljare både lokalt och centralt upplevs ha för dålig kompetens beträffande ekonomi och kategoriarbete, det vill säga vilka insatser som skapar merförsäljning och lönsamhet. Kompetensutveckling är således inte ett sätt att belöna personalen, utan är en affärsstrategisk fråga.

Lennart Jönsson, grundare och styrelsordförande för Gordios Consulting

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

Här finns Årets apotek

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155