23948sdkhjf

När en vegetarian har hand om charken

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson, vd på Gordios, i en krönika om vikten av kompetensutveckling.

Kompetensutveckling av personalen måste vara en strategisk fråga och inte bara en budgetfråga. Är det en kostnad eller investering? Vad är då skillnaden? Det som från början var planerat som en investering blir enkelt vid halvårsskiftet en kostnad, som kan tas bort, för att man ska uppnå lönsamhetsmålen. Detta är ett kortsiktigt synsätt eftersom en stor del av företagets konkurrenskraft ligger i att ha utbildad personal och att det då blir en överlevnadsfråga på sikt.

Läs också: Deltidare får minst utbildning

Vi har mött butiker som utser ansvariga för en kategori som inte i vildaste fantasi kan tänka sig att använda eller äta av produkterna i kategorin. Hur kan butiken säkerställa en konkurrenskraftig utveckling inom kategorin när personalen mer eller mindre föraktar den? Eller en butik som har en ansvarig för chark & delikatess som är vegetarian och därmed inte med egna erfarenheter kan svara på vilken charkprodukt som ska rekommenderas.

Hur många ansvariga i butiken, eller för den delen leverantörens säljare, känner till produkternas lönsamhet och kan därför påverka densamma genom säljfrämjande åtgärder? Inte så många som skulle vara nödvändigt.

Har mött ansvariga i butik som inte hade aning om de olika produkternas lönsamhet och gav därför ”fel” produkt bästa säljplats utanför hyllan. Visserligen styrs väldigt mycket av centrala kampanjer som då och då motverkar de insatser som butiken vill göra, men fortfarande har butiken sista ordet. För att veta vad och hur man ska göra behövs det kompetens för att analysera och skapa rätt insatser.

En anledning till att många butiker avstår från kompetensutveckling är att personalen stannar relativt kort tid och då kan det bli som att ”elda för kråkorna”. Dock har det i flera fall visat sig att när personalen känner att företaget satsar på att kompetensutveckla människor stannar de längre. Även många leverantörer åsidosätter nyttan med att utveckla sin personal, så att de håller rätt kompetens över tid. Det vi lärde oss för 10-15 år sedan går inte att använda sig av i dag.

Det är klart, om alla i en bransch släpar efter i kompetens så blir det ju konkurrensneutralt. Men om vi vänder på det, då kan det lätt skapas en kraftig konkurrensfördel med relativt små insatser till en relativt ringa investering.
Leverantörens säljare både lokalt och centralt upplevs ha för dålig kompetens beträffande ekonomi och kategoriarbete, det vill säga vilka insatser som skapar merförsäljning och lönsamhet. Kompetensutveckling är således inte ett sätt att belöna personalen, utan är en affärsstrategisk fråga.

Lennart Jönsson, grundare och styrelsordförande för Gordios Consulting

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Coop dubbla finalister

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Ica-butik stänger

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.208