23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

Axfoods näthandlare Mat.se har halverat felmarginalen i varubeställning och bemanning sedan man i ett par veckor låtit articifiell intelligenst ta hand om prognostiseringen.

– Den förutspår försäljningen av produkter och ordrar. Tidigare har vi tvingats göra manuella bedömningar, säger Sofia Norén, digital marknadsspecialist på Mat.se till Fri Köpenskap.

Tekniken tar hänsyn till ett 60-tal parametrar som kan vara allt från barnbidrag och väder till tidpunkt eller tidigare beteende. Information som människan omöjligen klarar av att väga och analysera korrekt.

– Det blir för många bollar i luften samtidigt. Hittills har tekniken varit dubbelt så bra som människan i sina prognoser, och det har aldrig slagit fel. Siffrorna ligger jämnt, berättar Sofia Norén.

Tack vare den nya informationen blir Mat.se mer exakta både i beställning och bemanning. De vet mer exakt hur många ordrar som kommer att säljas en viss dag och kan anpassa både beställningar och bemanning efter det. Svinn och dötid i produktionen kapas.

– Sedan innebär det inte att datorerna är felfria. De prognostiserar fel även de, men felmarginalen är alltid betydligt mindre.

Tekniken, som har testats i kedjans plocklager i Stockholm, Göteborg och Malmö, är också möjlig att använda i butik.

– Absolut, den går att applicera på de flesta ställen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14