23948sdkhjf

”Vi vill få kunderna att tänka grönt först”

Magnus Johansson, vd för Coop Sverige i en krönika om branschens gröna framtid.

Nu går vi in i ett nytt år och det är en bra tidpunkt att förändra sina vanor. Vi på Coop börjar året med en uppdaterad vision – att vara den goda kraften i mat-Sverige. I stort sett samtidigt som visionen klubbades i vår styrelse släpptes årets kanske viktigaste rapport – ”Food Planet Health” från EAT – Lancet Commission. Den slår fast att mat är den starkaste kraften för att påverka människors hälsa och för en uppnå hållbar miljö i världen.

Det som har fått mest uppmärksamhet i media är rekommendationen om att sänka konsumtionen av rött kött till 14 gram om dagen – eller en 90 grams hamburgare i veckan. För de flesta svenskar, inklusive mig själv, skulle det innebära en stor förändring mot i dag. Men ser man det i perspektivet att det ska ske gradvis till 2050 tror jag inte att det är lika extremt.

Om jag ser tillbaka till min egen uppväxt på 1970-talet, så var kött något man i huvudsak unnade sig på helgerna och inte en lika naturlig del av vardagsmaten som i dag. Då var också det som blev över på middagsbordet en dag en självklar ingrediens i en middag senare i veckan. Även om jag inte längtar tillbaka till 1970-talets matutbud, så kan jag ändå konstatera att vi åt så bra att det inte kändes som en större uppoffring.
 

Men vill vi då svenskarna ändra sina matvanor? När vi ställde frågan i vår egen undersökning Matometern så säger faktiskt två av tre att de vill det. Svenskarna vill äta mindre sötsaker, äta mer grönsaker och frukt, kasta mindre mat hemma och göra mer hälsosamma val. Glädjande för alla dessa förändringar är att de går hand i hand med rapporten, som visar att mat som är bra för egna hälsan också är bra för planeten.
 

Om vi använder Matometern för att spana in i framtiden, så kan vi utgå från hur dagens trendsättare, unga kvinnor i storstad, äter. Även där pekar pilarna åt rätt håll. De äter mer vegetariskt, mer hälsosamt och motionerar mer än genomsnittet i Sverige.

Men även om trenden pekar åt rätt håll, så är takten för långsam för att nå målen 2050. Ska vi nå målen behöver vi på Coop och alla andra matföretag använda vår kraft för att öka farten i förändringen.

På Coop har vi snart ställt om alla butiker till våra nya butiksformat. En av de stora förändringarna är att butikens första avdelning är frukt & grönt. Vi vill på så sätt ”nudga” kunderna till att tänka grönt först. Det måste vi utnyttja för att få våra kunder att tänka att här ska de välja en betydande del av det som hamnar på tallriken och inte bara något för sallads- och fruktskålen.

En annan fråga Coop och dagligvarubranschen kommer att lägga mycket av vår kraft på den närmaste tiden är matsvinn. Ett livsmedel som inte hamnar i varukorgen är ett slöseri med jordens resurser och är en förlorad försäljningsmöjlighet för oss. 

I stället för att avge ett nyårslöfte för 2019 tänker jag ge ett som sträcker sig till 2050. Coop ska vara den goda kraften i mat-Sverige och erbjuda våra medlemmar och kunder god och hälsosam mat samtidigt som vi ständigt minskar vår totala påverkan på miljön.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094