23948sdkhjf

”Vi vill få kunderna att tänka grönt först”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd för Coop Sverige i en krönika om branschens gröna framtid.

Nu går vi in i ett nytt år och det är en bra tidpunkt att förändra sina vanor. Vi på Coop börjar året med en uppdaterad vision – att vara den goda kraften i mat-Sverige. I stort sett samtidigt som visionen klubbades i vår styrelse släpptes årets kanske viktigaste rapport – ”Food Planet Health” från EAT – Lancet Commission. Den slår fast att mat är den starkaste kraften för att påverka människors hälsa och för en uppnå hållbar miljö i världen.

Läs också: Nu släpps Coops nya app

Det som har fått mest uppmärksamhet i media är rekommendationen om att sänka konsumtionen av rött kött till 14 gram om dagen – eller en 90 grams hamburgare i veckan. För de flesta svenskar, inklusive mig själv, skulle det innebära en stor förändring mot i dag. Men ser man det i perspektivet att det ska ske gradvis till 2050 tror jag inte att det är lika extremt.

Om jag ser tillbaka till min egen uppväxt på 1970-talet, så var kött något man i huvudsak unnade sig på helgerna och inte en lika naturlig del av vardagsmaten som i dag. Då var också det som blev över på middagsbordet en dag en självklar ingrediens i en middag senare i veckan. Även om jag inte längtar tillbaka till 1970-talets matutbud, så kan jag ändå konstatera att vi åt så bra att det inte kändes som en större uppoffring.
 

Men vill vi då svenskarna ändra sina matvanor? När vi ställde frågan i vår egen undersökning Matometern så säger faktiskt två av tre att de vill det. Svenskarna vill äta mindre sötsaker, äta mer grönsaker och frukt, kasta mindre mat hemma och göra mer hälsosamma val. Glädjande för alla dessa förändringar är att de går hand i hand med rapporten, som visar att mat som är bra för egna hälsan också är bra för planeten.
 

Om vi använder Matometern för att spana in i framtiden, så kan vi utgå från hur dagens trendsättare, unga kvinnor i storstad, äter. Även där pekar pilarna åt rätt håll. De äter mer vegetariskt, mer hälsosamt och motionerar mer än genomsnittet i Sverige.

Läs också: Fem tar plats i Coops styrelse

Men även om trenden pekar åt rätt håll, så är takten för långsam för att nå målen 2050. Ska vi nå målen behöver vi på Coop och alla andra matföretag använda vår kraft för att öka farten i förändringen.

På Coop har vi snart ställt om alla butiker till våra nya butiksformat. En av de stora förändringarna är att butikens första avdelning är frukt & grönt. Vi vill på så sätt ”nudga” kunderna till att tänka grönt först. Det måste vi utnyttja för att få våra kunder att tänka att här ska de välja en betydande del av det som hamnar på tallriken och inte bara något för sallads- och fruktskålen.

En annan fråga Coop och dagligvarubranschen kommer att lägga mycket av vår kraft på den närmaste tiden är matsvinn. Ett livsmedel som inte hamnar i varukorgen är ett slöseri med jordens resurser och är en förlorad försäljningsmöjlighet för oss. 

I stället för att avge ett nyårslöfte för 2019 tänker jag ge ett som sträcker sig till 2050. Coop ska vara den goda kraften i mat-Sverige och erbjuda våra medlemmar och kunder god och hälsosam mat samtidigt som vi ständigt minskar vår totala påverkan på miljön.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Mer om: Coop Sverige
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Nyhetsbrev

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

Arkiv

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Så mycket ökade försäljningen i januari

Varsel när Coop byter köttleverantör

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Första Biofach för Business Sweden

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Lidl expanderar i Malmö

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Probi lyfte under året

Ny frifräsare till Örebro

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.215