23948sdkhjf

”Vi vill få kunderna att tänka grönt först”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd för Coop Sverige i en krönika om branschens gröna framtid.

Nu går vi in i ett nytt år och det är en bra tidpunkt att förändra sina vanor. Vi på Coop börjar året med en uppdaterad vision – att vara den goda kraften i mat-Sverige. I stort sett samtidigt som visionen klubbades i vår styrelse släpptes årets kanske viktigaste rapport – ”Food Planet Health” från EAT – Lancet Commission. Den slår fast att mat är den starkaste kraften för att påverka människors hälsa och för en uppnå hållbar miljö i världen.

Läs också: De hade landets nöjdaste Coopkunder

Det som har fått mest uppmärksamhet i media är rekommendationen om att sänka konsumtionen av rött kött till 14 gram om dagen – eller en 90 grams hamburgare i veckan. För de flesta svenskar, inklusive mig själv, skulle det innebära en stor förändring mot i dag. Men ser man det i perspektivet att det ska ske gradvis till 2050 tror jag inte att det är lika extremt.

Om jag ser tillbaka till min egen uppväxt på 1970-talet, så var kött något man i huvudsak unnade sig på helgerna och inte en lika naturlig del av vardagsmaten som i dag. Då var också det som blev över på middagsbordet en dag en självklar ingrediens i en middag senare i veckan. Även om jag inte längtar tillbaka till 1970-talets matutbud, så kan jag ändå konstatera att vi åt så bra att det inte kändes som en större uppoffring.
 

Men vill vi då svenskarna ändra sina matvanor? När vi ställde frågan i vår egen undersökning Matometern så säger faktiskt två av tre att de vill det. Svenskarna vill äta mindre sötsaker, äta mer grönsaker och frukt, kasta mindre mat hemma och göra mer hälsosamma val. Glädjande för alla dessa förändringar är att de går hand i hand med rapporten, som visar att mat som är bra för egna hälsan också är bra för planeten.
 

Om vi använder Matometern för att spana in i framtiden, så kan vi utgå från hur dagens trendsättare, unga kvinnor i storstad, äter. Även där pekar pilarna åt rätt håll. De äter mer vegetariskt, mer hälsosamt och motionerar mer än genomsnittet i Sverige.

Läs också: Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Men även om trenden pekar åt rätt håll, så är takten för långsam för att nå målen 2050. Ska vi nå målen behöver vi på Coop och alla andra matföretag använda vår kraft för att öka farten i förändringen.

På Coop har vi snart ställt om alla butiker till våra nya butiksformat. En av de stora förändringarna är att butikens första avdelning är frukt & grönt. Vi vill på så sätt ”nudga” kunderna till att tänka grönt först. Det måste vi utnyttja för att få våra kunder att tänka att här ska de välja en betydande del av det som hamnar på tallriken och inte bara något för sallads- och fruktskålen.

En annan fråga Coop och dagligvarubranschen kommer att lägga mycket av vår kraft på den närmaste tiden är matsvinn. Ett livsmedel som inte hamnar i varukorgen är ett slöseri med jordens resurser och är en förlorad försäljningsmöjlighet för oss. 

I stället för att avge ett nyårslöfte för 2019 tänker jag ge ett som sträcker sig till 2050. Coop ska vara den goda kraften i mat-Sverige och erbjuda våra medlemmar och kunder god och hälsosam mat samtidigt som vi ständigt minskar vår totala påverkan på miljön.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Läs mer om: Coop Sverige
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Coop stänger ner i Växjö

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.157