23948sdkhjf

”Vi vill få kunderna att tänka grönt först”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd för Coop Sverige i en krönika om branschens gröna framtid.

Nu går vi in i ett nytt år och det är en bra tidpunkt att förändra sina vanor. Vi på Coop börjar året med en uppdaterad vision – att vara den goda kraften i mat-Sverige. I stort sett samtidigt som visionen klubbades i vår styrelse släpptes årets kanske viktigaste rapport – ”Food Planet Health” från EAT – Lancet Commission. Den slår fast att mat är den starkaste kraften för att påverka människors hälsa och för en uppnå hållbar miljö i världen.

Läs också: Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Det som har fått mest uppmärksamhet i media är rekommendationen om att sänka konsumtionen av rött kött till 14 gram om dagen – eller en 90 grams hamburgare i veckan. För de flesta svenskar, inklusive mig själv, skulle det innebära en stor förändring mot i dag. Men ser man det i perspektivet att det ska ske gradvis till 2050 tror jag inte att det är lika extremt.

Om jag ser tillbaka till min egen uppväxt på 1970-talet, så var kött något man i huvudsak unnade sig på helgerna och inte en lika naturlig del av vardagsmaten som i dag. Då var också det som blev över på middagsbordet en dag en självklar ingrediens i en middag senare i veckan. Även om jag inte längtar tillbaka till 1970-talets matutbud, så kan jag ändå konstatera att vi åt så bra att det inte kändes som en större uppoffring.
 

Men vill vi då svenskarna ändra sina matvanor? När vi ställde frågan i vår egen undersökning Matometern så säger faktiskt två av tre att de vill det. Svenskarna vill äta mindre sötsaker, äta mer grönsaker och frukt, kasta mindre mat hemma och göra mer hälsosamma val. Glädjande för alla dessa förändringar är att de går hand i hand med rapporten, som visar att mat som är bra för egna hälsan också är bra för planeten.
 

Om vi använder Matometern för att spana in i framtiden, så kan vi utgå från hur dagens trendsättare, unga kvinnor i storstad, äter. Även där pekar pilarna åt rätt håll. De äter mer vegetariskt, mer hälsosamt och motionerar mer än genomsnittet i Sverige.

Läs också: Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Men även om trenden pekar åt rätt håll, så är takten för långsam för att nå målen 2050. Ska vi nå målen behöver vi på Coop och alla andra matföretag använda vår kraft för att öka farten i förändringen.

På Coop har vi snart ställt om alla butiker till våra nya butiksformat. En av de stora förändringarna är att butikens första avdelning är frukt & grönt. Vi vill på så sätt ”nudga” kunderna till att tänka grönt först. Det måste vi utnyttja för att få våra kunder att tänka att här ska de välja en betydande del av det som hamnar på tallriken och inte bara något för sallads- och fruktskålen.

En annan fråga Coop och dagligvarubranschen kommer att lägga mycket av vår kraft på den närmaste tiden är matsvinn. Ett livsmedel som inte hamnar i varukorgen är ett slöseri med jordens resurser och är en förlorad försäljningsmöjlighet för oss. 

I stället för att avge ett nyårslöfte för 2019 tänker jag ge ett som sträcker sig till 2050. Coop ska vara den goda kraften i mat-Sverige och erbjuda våra medlemmar och kunder god och hälsosam mat samtidigt som vi ständigt minskar vår totala påverkan på miljön.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Mer om: Coop Sverige
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Walmart tar tempen på sina anställda

Corona tros inte bromsa Coops Netto-omställningar – här är nästa fem

”Som det ser ut i dag kommer vi att hålla tidsplanen”.

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Nyhetsbrev

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Arkiv
Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Fortsatt oro bland producenterna

Brist på svensk färs i butikerna

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Butik i konkurs i Oxelösund

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

Auto_mat öppnar ny franchisebutik i centralt läge

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.109