23948sdkhjf

”Vi vill få kunderna att tänka grönt först”

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson, vd för Coop Sverige i en krönika om branschens gröna framtid.

Nu går vi in i ett nytt år och det är en bra tidpunkt att förändra sina vanor. Vi på Coop börjar året med en uppdaterad vision – att vara den goda kraften i mat-Sverige. I stort sett samtidigt som visionen klubbades i vår styrelse släpptes årets kanske viktigaste rapport – ”Food Planet Health” från EAT – Lancet Commission. Den slår fast att mat är den starkaste kraften för att påverka människors hälsa och för en uppnå hållbar miljö i världen.

Läs också: E-handelsinvesteringar tynger KF

Det som har fått mest uppmärksamhet i media är rekommendationen om att sänka konsumtionen av rött kött till 14 gram om dagen – eller en 90 grams hamburgare i veckan. För de flesta svenskar, inklusive mig själv, skulle det innebära en stor förändring mot i dag. Men ser man det i perspektivet att det ska ske gradvis till 2050 tror jag inte att det är lika extremt.

Om jag ser tillbaka till min egen uppväxt på 1970-talet, så var kött något man i huvudsak unnade sig på helgerna och inte en lika naturlig del av vardagsmaten som i dag. Då var också det som blev över på middagsbordet en dag en självklar ingrediens i en middag senare i veckan. Även om jag inte längtar tillbaka till 1970-talets matutbud, så kan jag ändå konstatera att vi åt så bra att det inte kändes som en större uppoffring.
 

Men vill vi då svenskarna ändra sina matvanor? När vi ställde frågan i vår egen undersökning Matometern så säger faktiskt två av tre att de vill det. Svenskarna vill äta mindre sötsaker, äta mer grönsaker och frukt, kasta mindre mat hemma och göra mer hälsosamma val. Glädjande för alla dessa förändringar är att de går hand i hand med rapporten, som visar att mat som är bra för egna hälsan också är bra för planeten.
 

Om vi använder Matometern för att spana in i framtiden, så kan vi utgå från hur dagens trendsättare, unga kvinnor i storstad, äter. Även där pekar pilarna åt rätt håll. De äter mer vegetariskt, mer hälsosamt och motionerar mer än genomsnittet i Sverige.

Läs också: Nu släpps Coops nya app

Men även om trenden pekar åt rätt håll, så är takten för långsam för att nå målen 2050. Ska vi nå målen behöver vi på Coop och alla andra matföretag använda vår kraft för att öka farten i förändringen.

På Coop har vi snart ställt om alla butiker till våra nya butiksformat. En av de stora förändringarna är att butikens första avdelning är frukt & grönt. Vi vill på så sätt ”nudga” kunderna till att tänka grönt först. Det måste vi utnyttja för att få våra kunder att tänka att här ska de välja en betydande del av det som hamnar på tallriken och inte bara något för sallads- och fruktskålen.

En annan fråga Coop och dagligvarubranschen kommer att lägga mycket av vår kraft på den närmaste tiden är matsvinn. Ett livsmedel som inte hamnar i varukorgen är ett slöseri med jordens resurser och är en förlorad försäljningsmöjlighet för oss. 

I stället för att avge ett nyårslöfte för 2019 tänker jag ge ett som sträcker sig till 2050. Coop ska vara den goda kraften i mat-Sverige och erbjuda våra medlemmar och kunder god och hälsosam mat samtidigt som vi ständigt minskar vår totala påverkan på miljön.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Mer om: Coop Sverige
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Lidl köpte årets första färskpotatis

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Påsken sänkte marsförsäljningen

Arkiv

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139