23948sdkhjf

Miljarder upp i rök när samarbetet brister

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson från Gordios i en krönika om bristen på gemensam uppföljning.

Varje år investerar branschen och då i huvudsak leverantörerna cirka 13 miljarder kronor för att utveckla sin affär. I vissa fall tillsammans med kedjorna, men stora summor investeras i att förbättra den egna positionen på marknaden, vilket kan suboptimera kategorins utveckling totalt och i butiken.

Läs också: När en vegetarian har hand om charken

Den sammanlagda summan hänförs till cirka 2 miljarder på säljkår, cirka 3 miljarder på felaktiga nylanseringar och cirka 8 miljarder på gemensamma kampanjer (SAVA).
Hur följer parterna upp sina investeringar och hur diskuterar man sinsemellan på vilket sätt man tillsammans kan utnyttja dessa resurser för att uppnå lönsamhetsmål? Detta sker dessvärre i mycket begränsad form, och än mer beklagligt är att i de diskussioner som vi fört genom åren har vi upptäckt att det helt saknas förståelse och vilja att ta tag i denna fråga.

Oavsett detta så måste man fråga sig varför inte parterna följer upp insatserna och vilken inverkan de har på att utveckla kategorin och lönsamheten för alla inblandade parter. Det finns bra uppföljningsverktyg och en del leverantörer använder sig av dem, men för det mesta för intern uppföljning och sällan i en gemensam diskussion med kunderna, vare sig centralt eller lokalt i butik.

Handelns aktörer har verktygen och uppföljningarna men vill ta bra betalt för informationen vilket gör att den får begränsad spridning och effekt. Är det så att de ser detta mer som inkomstkälla än som nyckeln till en effektiv dialog med leverantörerna i syfte att stärka sin konkurrenskraft och lönsamhet?

Efter många år i branschen kan vi konstatera att vi följer upp och planerar våra insatser som vi gjorde på 1970- och 1980 talet trots att tekniken finns för att göra det bättre och mer effektivt – och mer lönsamt. Det är nu hög tid att parterna sätter sig ned och diskuterar hur de på bästa möjliga sätt ska kunna utnyttja de resurser som investeras årligen, och då måste man börja med att få gemensam koll på vilken nytta de olika insatserna skapar.

Förutom de bilaterala förhandlingarna mellan leverantör och handelspartner bör DLF bidra med att utveckla information och kunskap för att medlemmarna bättre ska kunna utnyttja tillgänglig teknik och därmed säkerställa vilket resultat de olika insatserna ger. Många leverantörer, både stora och små, är säkerligen intresserade av att kunna ta del av detta.

Tänk tanken att kunna minska kostnaden men ändå få ut lika mycket av investeringen eller att få ut än mer av befintlig. Vi har i dag tillgång till moderna verktyg för att mäta effekten av insatserna ändå arbetar vi med samma gamla beteenden som på 1970- och 1980-talen.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Mer om: Gordios
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Starkt år för skyltföretaget

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Ica är grönast - går om Coop

Största inköpen görs hos City Gross

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.393