23948sdkhjf

Miljarder upp i rök när samarbetet brister

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson från Gordios i en krönika om bristen på gemensam uppföljning.

Varje år investerar branschen och då i huvudsak leverantörerna cirka 13 miljarder kronor för att utveckla sin affär. I vissa fall tillsammans med kedjorna, men stora summor investeras i att förbättra den egna positionen på marknaden, vilket kan suboptimera kategorins utveckling totalt och i butiken.

Läs också: När en vegetarian har hand om charken

Den sammanlagda summan hänförs till cirka 2 miljarder på säljkår, cirka 3 miljarder på felaktiga nylanseringar och cirka 8 miljarder på gemensamma kampanjer (SAVA).
Hur följer parterna upp sina investeringar och hur diskuterar man sinsemellan på vilket sätt man tillsammans kan utnyttja dessa resurser för att uppnå lönsamhetsmål? Detta sker dessvärre i mycket begränsad form, och än mer beklagligt är att i de diskussioner som vi fört genom åren har vi upptäckt att det helt saknas förståelse och vilja att ta tag i denna fråga.

Oavsett detta så måste man fråga sig varför inte parterna följer upp insatserna och vilken inverkan de har på att utveckla kategorin och lönsamheten för alla inblandade parter. Det finns bra uppföljningsverktyg och en del leverantörer använder sig av dem, men för det mesta för intern uppföljning och sällan i en gemensam diskussion med kunderna, vare sig centralt eller lokalt i butik.

Handelns aktörer har verktygen och uppföljningarna men vill ta bra betalt för informationen vilket gör att den får begränsad spridning och effekt. Är det så att de ser detta mer som inkomstkälla än som nyckeln till en effektiv dialog med leverantörerna i syfte att stärka sin konkurrenskraft och lönsamhet?

Efter många år i branschen kan vi konstatera att vi följer upp och planerar våra insatser som vi gjorde på 1970- och 1980 talet trots att tekniken finns för att göra det bättre och mer effektivt – och mer lönsamt. Det är nu hög tid att parterna sätter sig ned och diskuterar hur de på bästa möjliga sätt ska kunna utnyttja de resurser som investeras årligen, och då måste man börja med att få gemensam koll på vilken nytta de olika insatserna skapar.

Förutom de bilaterala förhandlingarna mellan leverantör och handelspartner bör DLF bidra med att utveckla information och kunskap för att medlemmarna bättre ska kunna utnyttja tillgänglig teknik och därmed säkerställa vilket resultat de olika insatserna ger. Många leverantörer, både stora och små, är säkerligen intresserade av att kunna ta del av detta.

Tänk tanken att kunna minska kostnaden men ändå få ut lika mycket av investeringen eller att få ut än mer av befintlig. Vi har i dag tillgång till moderna verktyg för att mäta effekten av insatserna ändå arbetar vi med samma gamla beteenden som på 1970- och 1980-talen.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Mer om: Gordios
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Arkiv

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136