23948sdkhjf

Miljarder upp i rök när samarbetet brister

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson från Gordios i en krönika om bristen på gemensam uppföljning.

Varje år investerar branschen och då i huvudsak leverantörerna cirka 13 miljarder kronor för att utveckla sin affär. I vissa fall tillsammans med kedjorna, men stora summor investeras i att förbättra den egna positionen på marknaden, vilket kan suboptimera kategorins utveckling totalt och i butiken.

Läs också: När en vegetarian har hand om charken

Den sammanlagda summan hänförs till cirka 2 miljarder på säljkår, cirka 3 miljarder på felaktiga nylanseringar och cirka 8 miljarder på gemensamma kampanjer (SAVA).
Hur följer parterna upp sina investeringar och hur diskuterar man sinsemellan på vilket sätt man tillsammans kan utnyttja dessa resurser för att uppnå lönsamhetsmål? Detta sker dessvärre i mycket begränsad form, och än mer beklagligt är att i de diskussioner som vi fört genom åren har vi upptäckt att det helt saknas förståelse och vilja att ta tag i denna fråga.

Oavsett detta så måste man fråga sig varför inte parterna följer upp insatserna och vilken inverkan de har på att utveckla kategorin och lönsamheten för alla inblandade parter. Det finns bra uppföljningsverktyg och en del leverantörer använder sig av dem, men för det mesta för intern uppföljning och sällan i en gemensam diskussion med kunderna, vare sig centralt eller lokalt i butik.

Handelns aktörer har verktygen och uppföljningarna men vill ta bra betalt för informationen vilket gör att den får begränsad spridning och effekt. Är det så att de ser detta mer som inkomstkälla än som nyckeln till en effektiv dialog med leverantörerna i syfte att stärka sin konkurrenskraft och lönsamhet?

Efter många år i branschen kan vi konstatera att vi följer upp och planerar våra insatser som vi gjorde på 1970- och 1980 talet trots att tekniken finns för att göra det bättre och mer effektivt – och mer lönsamt. Det är nu hög tid att parterna sätter sig ned och diskuterar hur de på bästa möjliga sätt ska kunna utnyttja de resurser som investeras årligen, och då måste man börja med att få gemensam koll på vilken nytta de olika insatserna skapar.

Förutom de bilaterala förhandlingarna mellan leverantör och handelspartner bör DLF bidra med att utveckla information och kunskap för att medlemmarna bättre ska kunna utnyttja tillgänglig teknik och därmed säkerställa vilket resultat de olika insatserna ger. Många leverantörer, både stora och små, är säkerligen intresserade av att kunna ta del av detta.

Tänk tanken att kunna minska kostnaden men ändå få ut lika mycket av investeringen eller att få ut än mer av befintlig. Vi har i dag tillgång till moderna verktyg för att mäta effekten av insatserna ändå arbetar vi med samma gamla beteenden som på 1970- och 1980-talen.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Mer om: Gordios
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvisten i Rosengård över – Interfoods butik har öppnat

Uppgörelse nådd mellan Bergendahls och Trianon.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134