23948sdkhjf

Lidl ska bli fossilfritt 2025

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Antar transportutmaningen.

Lidl har antagit ett ambitiöst klimatmål inom den så kallade transportutmaningen, ett initiativ från Fossilfritt Sverige där målet är satt att till 2030 ska de företag som antar utmaningen vara helt fossilfria.

Läs också: Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Lidl har valt att lägga ribban lite högre och har satt som mål att till år 2025 ska deras inrikestransporter vara helt fossilfria.

– Vi är redan på god väg och vi har goda förutsättningar att nå det utsatta målet, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl till Fri Köpenskap.

Hur ska ni nå det här målet?

– Vi provar rent allmänt många olika sorters lastbilar och olika sorters drivmedel just nu - biodiesel, el och biogas - för att vara en del av att driva hållbar logistik framåt. Sen ser vi även att det sker en snabb utveckling av nya hållbara logistiklösningar, ett spännande exempel är möjligheten att utveckla cirkulära kretslopp där man kan utvinna biogas från butikerna som sen kan användas som drivmedel, men det finns mycket annat som vi utvärderar och se om vi kan ta vidare.

En annan metod för att nå målet för Lidl är även satsningen på centrallager och antalet transporter.

– Vi har tagit bort cirka 10 lastbilar om dagen från vägarna då vi höjt fyllnadsgraden mer än andra i branschen har möjlighet göra, säger Miriam Thunborg.

Vad är den största utmaningen för att kunna nå målet?

– Det är förmodligen just tillgången på alternativa drivmedel som är den viktigaste biten.

Mer om: Lidl
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Arkiv

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182