23948sdkhjf

Avslöjar: Ica dominerar, Coop sticker upp och Axfood tappar

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Statistiken: 120 000 nätkonsumenter valde dessa kedjor – och dessa produkter gick bäst.

Bortsett från City Gross har prisjämförelsesajten Matspar i det närmaste full täckning på nätet – och uppväxlingen går snabbt. I januari besöktes sajten av över 120 000 konsumenter. Konceptet liknar Pricerunner fast för dagligvaruhandeln och bygger på att kunden lägger upp en varukorg som sedan prisjämförs mellan olika kedjor, inklusive leverans och andra tilläggskostnader.

Läs också: Så fungerar Hemköps handlarmodell för e-handeln

Pristransparensen ökar snabbt och sätter högre press på kedjorna att erbjuda kunderna ett bra pris på nätet, säger Omid Ghanbari, vd och medgrundare av Matspar till Fri Köpenskap.

Vem som erbjuder bäst pris på nätet skiljer sig däremot från vecka till vecka beroende på vilka kampanjpriser som erbjuds. Dessutom har enskilda Ica-handlare möjlighet att dumpa priserna.

Eftersom de själva bestämmer sina priser så kan de medvetet sänka för att vinna marknadsandelar.

Det hela gör Icas e-handelsmodell aningen komplicerad i Stockholms-området eftersom den centrala e-handeln utgår från Ica Sveriges darkstore. En liten Nära-butik kan alltså lägga sig billigare än en Maxi och konkurrera om kunder många mil ifrån den egna butiken.

Läs också: Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

Det är också den utvecklingen som sker. Totalt är 57 Ica-butiker i Stockholmsområdet anslutna till Matspars tjänst men 19,7 av kedjans totala 54 procentenheter kontrolleras av en och samma Ica Nära-handlare.

För de flesta kunder så kvittar det vilken butik man handlar på utan man tar den där priset blir lägst, konstaterar Omid Ghanbari.

Coops e-handel har vuxit snabbt hos Matspar. 

Näst efter Ica på den totala orderfördelningen bland Matspars kunder kommer Coops e-handel som får var tredje kasse. Sedan i oktober har kedjan höjt antalet ordrar med 43 procent.

De har haft en väldigt bra utveckling hos oss. Det är förstås väldigt svårt att på rak arm säga att de sänkt sin prisbild eftersom de jämförelserna blir väldigt komplexa – men det är känslan i alla fall, konstaterar Omid Ghanbari.

Läs också: E-handlarna tror på högtryck i sommar

För Axfood har det däremot gått sämre.

Hemköp och Willys har tappat en del den senaste tiden. Willys har förvisso en bra prisbild per produkt men fraktavgifterna är höga vilket sänker intresset bland våra kunder. 

Fem i topp: förmedlades ordrarna mellan kedjorna.

  • Ica: 54%
  • Coop: 33%
  • Mathem: 7%
  • Hemköp: 3%
  • Willys: 2%

Mest tillagda produkterna:

  1. Apelsinjuice, God Morgon.
  2. Mellanmjölk, Arla.
  3. Skogaholmslimpa, skivad.
  4. Arla, 82% Smör, Eko.
  5. Energidryck, Powerking.
Mer om: E-handel | e-handel | Matspar
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Arkiv

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

E-handlarna tror på högtryck i sommar

Coop och Willys undvek Lidls öde

Matpriskollen: Ännu en svensk köttfärsvecka!

Lidl växlar upp med ny butik

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Kvinna tände eld på Ica-butik och rullade ut stöldgods – nu mildras straffet

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Skorpion hittades bland frukten hos Hemköp

Chefen har ordet
”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

Krönika
”80 000 ton brödsvinn är en skandal”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.212