23948sdkhjf

Expansionen: Bergendahls-koncept ska öppna 10 stormarknader

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butiker runt 7 000 kvadratmeter är melodin för Bergendahlskedjan Eko som nu trycker på gasen efter 50 år i stiltje.

Kända varumärken till låga priser. Så beskriver sig Bergendahls stormarknadskoncept Eko som namnet till trots inte har något med ekologiskt att göra.

Läs också: Bergendahls får ny finanschef

Första butiken öppnade 1964 i Fjälkinge och på den tiden betydde eko att det var ekonomiskt och inte ekologiskt, berättar vd:n Ted Berggren för Fri Köpenskap.

Kedjan har totalt fem butiker i Malmö, Fjälkinge, Borås, Kalmar och Västerås.

Vi har slumrat ganska länge men nu tänker vi satsa och ägarfamiljen står bakom oss, konstaterar Ted Berggren.

Nästa onsdag den 20 februari öppnar kedjans sjätte butik totalt, i Örebro, och till hösten kommer konceptet till handelsplatsen Birsta City i Sundsvall.

Läs också: Han är Coop Karlshamns nya vd

Vi håller hårt i stormarknadskonceptet runt 7 000 kvadratmeter och därför etablerar vi oss inte på orter med mindre än 80 000 invånare, konstaterar Ted Berggren.

Sortimentet är brett men kan delas in i ett antal huvudgrupper:

  • Säsongsvaror.
  • Hushållsprodukter.
  • Tvätt, rengöring och städ.
  • Blomster.
  • Leksaker.
  • Snacks och konfektyr (3,98 kronor hektot för lösviktsgodis).
  • Hår- och kroppsvårds.

Som Rusta och Ö&B?

En del av vårt sortiment är väldigt likt Rusta och en annan del väldigt likt Ö&B. Men jag skulle också vilja påstå att vi rymmer både Lekia, Hemmakväll, en blomsterhandel och en belysningsbutik under samma tak också. Vi är väldigt breda helt enkelt, konstaterar Ted Berggren.

Och nu ska konceptet expanderas. Kedjan siktar på att öppna 2-3 butiker per år den närmaste tiden. Första målet är att slå upp ytterligare 10 butiker men långsiktigt ligger listan på 37 butiker i landet.

Läs också: Ny City Gross blir granne med Ikea

Det är där vi landar när vi summerar vår önskelista på potentiella lägen. Sedan handlar det inte om att etablera för etablerandets skull utan vi vill växa i lagom takt.

Eko-butik i Hansa City i Kalmar. 

Köpcentrum och etablerade handelsplatser är huvudmålet eftersom kedjans målgrupp är hela familjer och kvinnor.

Fastighetsägarna gillar oss eftersom vi erbjuder en stor bredd, konstaterar Ted Berggren.

Och dagligvaruhandeln. Gillar de er?

Jag tror att vi är en utmärkt granne om man har ett tydligt matvarufokus men desto hårdare konkurrent ifall man tydligt nischat sig mot specialvaror.

Stockholm, Göteborg och Malmö nämns som intressanta städer men efter en lyckad etablering i Västerås har Ted Berggren fått blodad tand för mindre regionstäder.

Halmstad eller Växjö kanske. Orter med 100 till 120 000 invånare är ganska spännande eftersom det är enklare att slå igenom och sticka ut.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han går in i Icas valberedning

Arkiv

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

DVI: Augusti stark månad

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Då öppnar Matvärlden i Vällingby

”Vi ska vara game changers”, säger driftschefen.

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Mathem gör satsning på biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.197