23948sdkhjf

Expansionen: Bergendahls-koncept ska öppna 10 stormarknader

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butiker runt 7 000 kvadratmeter är melodin för Bergendahlskedjan Eko som nu trycker på gasen efter 50 år i stiltje.

Kända varumärken till låga priser. Så beskriver sig Bergendahls stormarknadskoncept Eko som namnet till trots inte har något med ekologiskt att göra.

Läs också: Tidigare Bergendahls-chef tar plats i Äkta varas styrelse

Första butiken öppnade 1964 i Fjälkinge och på den tiden betydde eko att det var ekonomiskt och inte ekologiskt, berättar vd:n Ted Berggren för Fri Köpenskap.

Kedjan har totalt fem butiker i Malmö, Fjälkinge, Borås, Kalmar och Västerås.

Vi har slumrat ganska länge men nu tänker vi satsa och ägarfamiljen står bakom oss, konstaterar Ted Berggren.

Nästa onsdag den 20 februari öppnar kedjans sjätte butik totalt, i Örebro, och till hösten kommer konceptet till handelsplatsen Birsta City i Sundsvall.

Läs också: Eko Stormarknad laddar för ny varuhusöppning

Vi håller hårt i stormarknadskonceptet runt 7 000 kvadratmeter och därför etablerar vi oss inte på orter med mindre än 80 000 invånare, konstaterar Ted Berggren.

Sortimentet är brett men kan delas in i ett antal huvudgrupper:

  • Säsongsvaror.
  • Hushållsprodukter.
  • Tvätt, rengöring och städ.
  • Blomster.
  • Leksaker.
  • Snacks och konfektyr (3,98 kronor hektot för lösviktsgodis).
  • Hår- och kroppsvårds.

Som Rusta och Ö&B?

En del av vårt sortiment är väldigt likt Rusta och en annan del väldigt likt Ö&B. Men jag skulle också vilja påstå att vi rymmer både Lekia, Hemmakväll, en blomsterhandel och en belysningsbutik under samma tak också. Vi är väldigt breda helt enkelt, konstaterar Ted Berggren.

Och nu ska konceptet expanderas. Kedjan siktar på att öppna 2-3 butiker per år den närmaste tiden. Första målet är att slå upp ytterligare 10 butiker men långsiktigt ligger listan på 37 butiker i landet.

Läs också: Bergendahls i storaffär – säljer huvudkontor och centrallager

Det är där vi landar när vi summerar vår önskelista på potentiella lägen. Sedan handlar det inte om att etablera för etablerandets skull utan vi vill växa i lagom takt.

Eko-butik i Hansa City i Kalmar. 

Köpcentrum och etablerade handelsplatser är huvudmålet eftersom kedjans målgrupp är hela familjer och kvinnor.

Fastighetsägarna gillar oss eftersom vi erbjuder en stor bredd, konstaterar Ted Berggren.

Och dagligvaruhandeln. Gillar de er?

Jag tror att vi är en utmärkt granne om man har ett tydligt matvarufokus men desto hårdare konkurrent ifall man tydligt nischat sig mot specialvaror.

Stockholm, Göteborg och Malmö nämns som intressanta städer men efter en lyckad etablering i Västerås har Ted Berggren fått blodad tand för mindre regionstäder.

Halmstad eller Växjö kanske. Orter med 100 till 120 000 invånare är ganska spännande eftersom det är enklare att slå igenom och sticka ut.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Nyhetsbrev

Arkiv

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.144