23948sdkhjf

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

Fri Köpenskap kunde i fredags avslöja att en enskild Ica Nära-handlare tar 19,7 av Icas totalt 54 procentenheter hos prisjämförelsesajten Matspar. Ingen liten siffra med tanke på att 57 Ica-handlare är uppkopplade mot tjänsten. Vi kan nu också berätta att handlaren i fråga heter Viktor Rönn och driver Ica Nära Brottbyhallen.

Läs också: E-handelsexperten om Mathem-affären

Priset är inte allt men det är en viktig del och där har vi satsat på att sticka ut, säger han till Fri Köpenskap.

Men hur kommer det sig då att en enskild Ica Nära-butik i det lilla samhället Brottby i Vallentuna kommun norr om Stockholm kan vara så framgångsrik på nätet? För att svara på det behöver vi kika på Icas e-handelsmodell.

Alla varor i Icas centrala e-handel distribueras från Ica Sveriges egna plocklager i Jordbro. Lagret har täckning över hela Storstockholm vilket även innefattar lilla Brottby med knappt 300 bofasta. Men när det gäller priset på varorna så är det varje enskild handlare som bestämmer över sin egen e-handel.

Med andra ord kan en Ica Nära-handlare på landsbygden välja att lägga sig billigare än samtliga Maxi-butiker och därigenom plocka hem ordrar från kunder i såväl i Nacka som i Södertälje, Sollentuna eller för den skull på Drottninggatan mitt i centrala Stockholm.

Läs också: Avslöjar: Ica dominerar, Coop sticker upp och Axfood tappar

Enligt Matspars statistik är den tydligaste prispressaren Ica Nära Brottbyhallen. Viktor Rönn har erbjudit e-handel sedan i april 2016 men kopplade upp sig mot den centrala darkstorelösningen i oktober 2018.

Priset var en tydlig marknadsstrategi redan från början och det är roligt att det märks.

På några enstaka snabbt ihopplockade matkassar på Matspar.se blir Ica Nära Brottbyhallen billigast i samtliga fall.

Med e-handeln hoppas han bygga volym, knyta starkare band och hitta nya kunder. Butiken ligger intill E18 och många pendlar till och från Stockholm eller åker förbi på väg mot fritidshusen. Men det är långt ifrån alla som ens lägger märke till butiken.

Läs också: Kinnevik går in som största ägare i Mathem

E-handeln visar att vi finns och den är inte konstigare än annan handel. Handlar de hos mig på nätet ökar också sannolikheten att de svänger förbi den fysiska butiken, konstaterar han.

För att fånga upp kunderna och bygga varumärket långsiktigt har han försökt göra sajten mer personlig. En bild på butiken, honom själv och rullande kampanjpriser på förstasidan är en del. Prenumerationshänvisning till veckomejlet och Facebook-sidan är en annan.

Får du onda ögat av andra Ica-handlare för din prisstrategi?

Nej, det tror jag inte. Jag fokuserar på min e-handel och satsar på den fullt ut. Mer än så kan inte jag göra. Däremot tror jag att det är viktigt att syssla med e-handel av rätt orsaker. Jag går hårt ut på nätet för att jag är intresserad. Det är det roligaste som finns.

Ica Nära Brottbyhallen har försökt bygga en personlig sajt som knyter band med kunderna. 

Antingen satsar man, eller så är det bäst att inte syssla med e-handel över huvud taget, tror Viktor Rönn.

Men det behöver naturligtvis inte betyda att man ska satsa på just pris. Priset är en del, men det finns flera andra sätt att göra sitt eget näterbjudande relevant. Snabba leveranser är ett område som dagligvaruhandeln, inklusive mig själv, generellt är väldigt dåliga på. Där kommer branschen att utvecklas.

Hur snabbt pratar vi då?

Leverans inom två timmar kanske? Jag har många idéer men de ska vara lönsamma också.

Som vad? Kombinerad e-handel med butiksplock och darkstore? Avlämning på dagis? Samarbeten med externa logistikföretag, á la Foodora och Onlinepizza?

Vi tittar på flera olika modeller och återstår att se men dessa tjänster är ju ett tydligt exempel på att folk kan tänka sig att betala extra för att få maten levererad omedelbart.

Viktor Rönn försöker göra kommunikationen så personlig som möjligt.

Att Ica:s e-handelsmodell, med tanke på rådande omständigheter, skulle vara ofördelaktig rent affärsmässigt tror han inte. Snarare tvärtom.

Det lokala entreprenörskapet med fria handlare är viktigare än någonsin och så även på nätet. Med Icas modell testas flera olika lokala grepp och det räcker med att en kläcker en bra idé för att alla ska utvecklas.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Starkt år för skyltföretaget

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Största inköpen görs hos City Gross

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

Krönika
Checklista för att få rätt personal

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159