23948sdkhjf

Krönika: Det är skarpt läge nu

| Av admin | Tipsa redaktionen

Peter Lund, vd på Bergendahls Food, i en krönika om vår tids stora ödesfråga – klimatet.

Hur kan vi bidra till en hållbar samhällsutveckling utan att tumma på lönsamheten och riskera att förlora marknadsandelar? Jag tror att en del av svaret ligger i att det sker ett skifte i konsumtionsmakten och att den yngre generationen för med sig ändrade köpbeteenden. Jag kan se på mina äldsta barn att de väljer att handla från varumärken på helt andra grunder än vad jag gjorde när jag var i deras ålder. De undrar vad skorna de köper ger för klimatavtryck inte vad de ger för statusstämpel.

Läs också: Bergendahls i storavtal

Vi måste därför lita på att våra kunder tycker att klimatfrågan är lika viktig som vi gör. Om vi vågar utesluta ingredienser eller varor på grund av att de inte är hållbart försvarbara borde det vara en konkurrensfördel, inte en nackdel. I dag är det exempelvis självklart att välja bort fisk och skaldjur som inte kommer från hållbara bestånd medan det 2008 var kontroversiellt när vi slutade sälja jätteräkor. Jag både tror och hoppas att utvecklingen fortsätter i rätt riktning.

Samtidigt som jag hoppas på en god utveckling måste vi också inse att det är skarpt läge. Klimatmålen är högt satta på goda grunder och utsatta etappmål närmar sig. Jag tror att det krävas fler samarbeten för att vi ska kunna bidra till att dessa uppfylls.
Jag ser många bra initiativ från våra branschkollegor men ofta sitter vi på våra respektive kammare och tar fram målsättningar och verktyg för att exempelvis minska svinn och koldioxidutsläpp. Borde vi inte kunna samarbeta mer?

Vår färdplan, med målet att alla plastförpackningar ska vara fossilfria till år 2030, är ett bra exempel. Det finns dock områden där vi skulle kunna samarbeta mer, exempelvis genom att öka kraven på leverantörer och emv-tillverkare att producera hållbara varor och ta bort onödiga dubbelförpackningar.

Om en ensam kedja utesluter iögonfallande och tilltalande förpackningar riskerar de att förlora konkurrenskraft. Om vi däremot gemensamt bestämmer oss för att alla produkter ska ha en enda hållbar förpackning kan vi genomföra förändringen utan att en ensam aktör drabbas av minskad försäljning. Detsamma gäller innehållet i produkterna, vi borde tillsammans driva tillsatsfrågan om minskat socker och salt i våra livsmedel.

Jag har jobbat i den här fantastiskt roliga branschen i större delen av mitt yrkesliv. Jag tror att vi genom att visa på fina gemensamma resultat kan öka attraktionskraften för att göra karriär inom dagligvaruhandeln. Det vinner vi alla på.

Peter Lund, vd Bergendahls Food

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Walmart tar tempen på sina anställda

Corona tros inte bromsa Coops Netto-omställningar – här är nästa fem

”Som det ser ut i dag kommer vi att hålla tidsplanen”.

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Nyhetsbrev

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Arkiv
Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Fortsatt oro bland producenterna

Brist på svensk färs i butikerna

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Butik i konkurs i Oxelösund

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

Auto_mat öppnar ny franchisebutik i centralt läge

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.156