23948sdkhjf

Krönika: Det är skarpt läge nu

| Av admin | Tipsa redaktionen

Peter Lund, vd på Bergendahls Food, i en krönika om vår tids stora ödesfråga – klimatet.

Hur kan vi bidra till en hållbar samhällsutveckling utan att tumma på lönsamheten och riskera att förlora marknadsandelar? Jag tror att en del av svaret ligger i att det sker ett skifte i konsumtionsmakten och att den yngre generationen för med sig ändrade köpbeteenden. Jag kan se på mina äldsta barn att de väljer att handla från varumärken på helt andra grunder än vad jag gjorde när jag var i deras ålder. De undrar vad skorna de köper ger för klimatavtryck inte vad de ger för statusstämpel.

Läs också: Bergendahls i storavtal

Vi måste därför lita på att våra kunder tycker att klimatfrågan är lika viktig som vi gör. Om vi vågar utesluta ingredienser eller varor på grund av att de inte är hållbart försvarbara borde det vara en konkurrensfördel, inte en nackdel. I dag är det exempelvis självklart att välja bort fisk och skaldjur som inte kommer från hållbara bestånd medan det 2008 var kontroversiellt när vi slutade sälja jätteräkor. Jag både tror och hoppas att utvecklingen fortsätter i rätt riktning.

Samtidigt som jag hoppas på en god utveckling måste vi också inse att det är skarpt läge. Klimatmålen är högt satta på goda grunder och utsatta etappmål närmar sig. Jag tror att det krävas fler samarbeten för att vi ska kunna bidra till att dessa uppfylls.
Jag ser många bra initiativ från våra branschkollegor men ofta sitter vi på våra respektive kammare och tar fram målsättningar och verktyg för att exempelvis minska svinn och koldioxidutsläpp. Borde vi inte kunna samarbeta mer?

Vår färdplan, med målet att alla plastförpackningar ska vara fossilfria till år 2030, är ett bra exempel. Det finns dock områden där vi skulle kunna samarbeta mer, exempelvis genom att öka kraven på leverantörer och emv-tillverkare att producera hållbara varor och ta bort onödiga dubbelförpackningar.

Om en ensam kedja utesluter iögonfallande och tilltalande förpackningar riskerar de att förlora konkurrenskraft. Om vi däremot gemensamt bestämmer oss för att alla produkter ska ha en enda hållbar förpackning kan vi genomföra förändringen utan att en ensam aktör drabbas av minskad försäljning. Detsamma gäller innehållet i produkterna, vi borde tillsammans driva tillsatsfrågan om minskat socker och salt i våra livsmedel.

Jag har jobbat i den här fantastiskt roliga branschen i större delen av mitt yrkesliv. Jag tror att vi genom att visa på fina gemensamma resultat kan öka attraktionskraften för att göra karriär inom dagligvaruhandeln. Det vinner vi alla på.

Peter Lund, vd Bergendahls Food

Läs mer om: Bergendahls Food AB | klimatet
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Coop stänger ner i Växjö

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.142