23948sdkhjf

Krönika: Det är skarpt läge nu

Peter Lund, vd på Bergendahls Food, i en krönika om vår tids stora ödesfråga – klimatet.

Hur kan vi bidra till en hållbar samhällsutveckling utan att tumma på lönsamheten och riskera att förlora marknadsandelar? Jag tror att en del av svaret ligger i att det sker ett skifte i konsumtionsmakten och att den yngre generationen för med sig ändrade köpbeteenden. Jag kan se på mina äldsta barn att de väljer att handla från varumärken på helt andra grunder än vad jag gjorde när jag var i deras ålder. De undrar vad skorna de köper ger för klimatavtryck inte vad de ger för statusstämpel.

Vi måste därför lita på att våra kunder tycker att klimatfrågan är lika viktig som vi gör. Om vi vågar utesluta ingredienser eller varor på grund av att de inte är hållbart försvarbara borde det vara en konkurrensfördel, inte en nackdel. I dag är det exempelvis självklart att välja bort fisk och skaldjur som inte kommer från hållbara bestånd medan det 2008 var kontroversiellt när vi slutade sälja jätteräkor. Jag både tror och hoppas att utvecklingen fortsätter i rätt riktning.

Samtidigt som jag hoppas på en god utveckling måste vi också inse att det är skarpt läge. Klimatmålen är högt satta på goda grunder och utsatta etappmål närmar sig. Jag tror att det krävas fler samarbeten för att vi ska kunna bidra till att dessa uppfylls.
Jag ser många bra initiativ från våra branschkollegor men ofta sitter vi på våra respektive kammare och tar fram målsättningar och verktyg för att exempelvis minska svinn och koldioxidutsläpp. Borde vi inte kunna samarbeta mer?

Vår färdplan, med målet att alla plastförpackningar ska vara fossilfria till år 2030, är ett bra exempel. Det finns dock områden där vi skulle kunna samarbeta mer, exempelvis genom att öka kraven på leverantörer och emv-tillverkare att producera hållbara varor och ta bort onödiga dubbelförpackningar.

Om en ensam kedja utesluter iögonfallande och tilltalande förpackningar riskerar de att förlora konkurrenskraft. Om vi däremot gemensamt bestämmer oss för att alla produkter ska ha en enda hållbar förpackning kan vi genomföra förändringen utan att en ensam aktör drabbas av minskad försäljning. Detsamma gäller innehållet i produkterna, vi borde tillsammans driva tillsatsfrågan om minskat socker och salt i våra livsmedel.

Jag har jobbat i den här fantastiskt roliga branschen i större delen av mitt yrkesliv. Jag tror att vi genom att visa på fina gemensamma resultat kan öka attraktionskraften för att göra karriär inom dagligvaruhandeln. Det vinner vi alla på.

Peter Lund, vd Bergendahls Food

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078