23948sdkhjf

Så mycket dyrare är maten på nätet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Mat på nätet är 12 procent dyrare än i butik. Den slutsatsen drar prisjämförelsesajten Nätmat.se efter att ha jämfört PRO:s resultat mot samma butiker online.

Läs också: Få kunder anmäler prisfusk

PROs undersökning visar att det är 42 procent skillnad mellan den dyraste och billigast kassen i den fysiska butiken. I Charlottenberg kostade maten 673 kronor, åker man till Uppsala kostar motsvarande matkasse 958 kronor.

En skillnad på 285 kronor eller cirka 42 procent. Genomsnittspriset i hela landet för matkassen var 802 kronor. Det lägsta genomsnittspriset fanns i Värmland och det högsta i Norrbotten. När det gäller motsvarande nätkasse till dörren ligger snittet på cirka 900 kronor, vilket alltså innebär en 12 procent högre prislapp.

Det är ganska logiskt egentligen. Om du ska handla mat på nätet så tillkommer utgifter med plattform, plock och leverans, säger Freddy Olsson, vd på Nätmat till Fri Köpenskap och tillägger:

Vissa menar att man inte tar mer betalt på nätet. Men enligt våra undersökningar så stämmer inte det. Det handlar bara om att man lägger upp sina betalningsmodeller på olika sätt. Vissa speglar priserna men ökar leveransavgiften. Andra använder gratis leverans men ökar priset per produkt.

Läs också: Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

Prisspannet för plock- och leveransavgifter går enligt undersökningen från noll till 170 kronor på en totalkasse. Om konsumenten handlar mat för 900 kronor kan alltså 18 procent av den totala kostnaden vara annat än själva matkostnader.

Nätmat jämför priserna hos kedjorna Ica, Coop, Willys, Hemköp, City Gross, Mathem och Mat.se.

Undersökningar visar att konsumenterna inte gärna betalar mer för mat på nätet samtidigt som dagligvaruaktörerna har svårt att få ihop lönsamheten. 

Läs om Ica-handlaren som pressar priserna på nätet.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

Coop tar in omtalad vegoburgare

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192