23948sdkhjf

Så mycket dyrare är maten på nätet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Mat på nätet är 12 procent dyrare än i butik. Den slutsatsen drar prisjämförelsesajten Nätmat.se efter att ha jämfört PRO:s resultat mot samma butiker online.

Läs också: De vill leverera matkassar inom en timme

PROs undersökning visar att det är 42 procent skillnad mellan den dyraste och billigast kassen i den fysiska butiken. I Charlottenberg kostade maten 673 kronor, åker man till Uppsala kostar motsvarande matkasse 958 kronor.

En skillnad på 285 kronor eller cirka 42 procent. Genomsnittspriset i hela landet för matkassen var 802 kronor. Det lägsta genomsnittspriset fanns i Värmland och det högsta i Norrbotten. När det gäller motsvarande nätkasse till dörren ligger snittet på cirka 900 kronor, vilket alltså innebär en 12 procent högre prislapp.

Det är ganska logiskt egentligen. Om du ska handla mat på nätet så tillkommer utgifter med plattform, plock och leverans, säger Freddy Olsson, vd på Nätmat till Fri Köpenskap och tillägger:

Vissa menar att man inte tar mer betalt på nätet. Men enligt våra undersökningar så stämmer inte det. Det handlar bara om att man lägger upp sina betalningsmodeller på olika sätt. Vissa speglar priserna men ökar leveransavgiften. Andra använder gratis leverans men ökar priset per produkt.

Läs också: 35-procentig ökning av e-handeln hos Coop Norrbotten

Prisspannet för plock- och leveransavgifter går enligt undersökningen från noll till 170 kronor på en totalkasse. Om konsumenten handlar mat för 900 kronor kan alltså 18 procent av den totala kostnaden vara annat än själva matkostnader.

Nätmat jämför priserna hos kedjorna Ica, Coop, Willys, Hemköp, City Gross, Mathem och Mat.se.

Undersökningar visar att konsumenterna inte gärna betalar mer för mat på nätet samtidigt som dagligvaruaktörerna har svårt att få ihop lönsamheten. 

Läs om Ica-handlaren som pressar priserna på nätet.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Walmart stämmer Tesla

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152