23948sdkhjf

Arla förbereder för Brexit

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Går det att förbereda sig för Brexit? Ingen vet riktigt om och när, eller ens i vilken form Storbritanniens utträde kommer att se ut. Men Arla har iallafall förberett sig så grundligt de kan.

Läs också: Hon ska styra Arlas kommunikation

I samband med presentationen av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev under tisdagen, som förutom att beskriva branschens förutsättningar i stort även fokuserade på Brexits effekter på de svenska företagens export medverkade även Arla Sveriges vd Patrik Hansson.

– Vi har förberett oss mycket och länge, på alla alternativ från hård och snabb Brexit, till ingen Brexit alls, säger han.

Storbritannien producerar ungefär 80 procent av sin egna mejeriförbrukning men på grund av landets storlek är de, näst efter Kina ändå en av världens största importörer av mejerier. En så kallad "hård" Brexit skulle förmodligen innebära att WTOs regler för tullar skulle gälla, vilket för just jordbruksprodukter skulle innebära tullar på hela 30 till 40 procent. För Arla skulle det innebära både för- och nackdelar då koncernens position på marknaden består av 80 procent producerati Storbrittanien.

– Vi är lika drabbade som alla andra eftersom vi har en liknande import som landet i helhet, säger Patrik Hansson.

Läs också: Arla vill satsa på växter

Eftersom ingen vet exakt hur Brexit kommer att se ut har Arla inte ännu ställt om sin produktion men enligt Patrik Hansson är de beredda att göra så vilket skulle innebära att de produkter som skulle drabbas mest av höga tullar i så fall skulle kunna produceras i Storbritannien.

Även vid en hård Brexit tror inte Arla på att alla effekterna kommer att kännas av omedelbart.

– Eftersom Storbritannien har en så pass stor import som behövs för sin egna försörjning tror vi att oavsett vad så blir det en långsam Brexit, vi kommer förmodligen se omställningsperiod.

Oavsett vad som händer tror iallafall Arla att de är redo för Brexit. Koncernen har, på grund av sin internationella karaktär, tillgång till fler marknader som kan ta emot det eventuella överskottet.

– Vi är så förberedda vi kan vara. Fördelen för oss är att all mjölk kommer att säljas, frågan är bara till vilket pris, säger Patrik Hansson.

Mer om: Arla | Arla | brexit | Brexit
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Unikt trendbrott för Ica

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Arkiv

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Högt pris på bär

Här kommer Lidls nästa butik

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Premiär för ny Kvantum i galleria

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Starka siffror för Scandi Standard

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142