23948sdkhjf

Ungas matval styrs av värderingar

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Allt viktigare för unga att maten har svenskt ursprung.

Det viktigaste för unga svenskar är att maten är av svenskt ursprung. Det gäller överlag och det gäller inte minst när unga väljer att äta kött. Det visar en färsk undersökning gjord av Ungdomsbarometern bland unga i åldrarna 15-24 år.

Läs också: Helvegetariskt – nej tack!

På frågan har du något speciellt förhållningssätt till vad du äter svarar flest unga, 34 procent, att de väljer svenskproducerat i möjligaste mån. Det är en liten ökning jämfört med 2017. Ekologiskt kommer på andra plats med 21 procent och därefter närproducerat på 19 procent.

– Svenskt kött känns inte lika dyrt som ekologiskt, konstaterar Sara Fröhling Lind, expert på livsstil- och konsumtionsfrågor på Ungdomsbarometern.

Av de som väljer att äta kött så är 68 procent noga med att det i så fall är svenskt kött. 51 procent av de unga prioriterar närproducerat för att bidra till minskade transporter.

Isabel Moretti, nybliven vd för Svenskt Kött, välkomnar resultatet.

Läs också: ”Bondeskam – ändå ökar det svenska köttet”

– Att unga helst väljer svensk mat är såklart väldigt glädjande. Det är en utveckling vi har sett under ett antal år och den fortsätter att hålla i sig. Både den minskande konsumtionen av importerat kött och en ökad marknadsandel för svenskt kött beror till stor del på ett växande intresse för hållbarhetsfrågor i samhället, säger Isabel Moretti.

Enligt Ungdomsbarometern påverkas ungas val främst av experter och rapporter. Däremot inte av influencers i den utsträckning som företag verkar tro, enligt Sara Fröhling Lind.

Av undersökningen går också att avläsa att värderingar över huvud taget blir allt viktigare och att de unga tycker att det pratas för mycket och görs för lite. En 16-årig tjej citeras i undersökningen: ”Jag vägrar bli som mina föräldrar. Känns som om dom alltid stressar. Alltså alltid. Det känns sjukt ohärligt”. 

Det handlar inte bara om att identifiera sig med sina värderingar utan också att agera efter dem. Allt fler unga väljer därför att bli flexitarianer. Det innebär en i huvudsak vegetarisk kost, men kompletterat av kött ibland och då ska köttet alltså ha svenskt ursprung.

– Unga människors värderingar kring mat och hållbarhet är den absolut viktigaste frågan vi jobbar med på Svenskt Kött. Trender kring matpreferenser kommer och går, men enligt alla de undersökningar som vi genomför ser vi tydligt att våra unga konsumenter vill ha svar på hur vi löser världens stora utmaningar. Det är vårt ansvar att leverera på detta, säger Isabel Moretti.

Ungdomsbarometern har i sin onlineundersökning ställt frågor till 23 074 ungdomar i Sverige mellan 15 och 24 år.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Plus

Mötet
Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Nyhetsbrev

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Arkiv

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

De är Sveriges grönaste varumärken

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

1

Krav på ny kontantutredning får stöd av Hemköpshandlare

All engångsplast borta på Lidl

Plus

Vassa andelsspel en vinst för Årets förbutik

1

Ica lanserar klimatkasse

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.143