23948sdkhjf

Så mycket mark tar fastfood

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Fastfoodbranschen fortsätter att växa. Enligt siffror från Delfi med 5,5 procent 2017. Med en dämpad tillväxt i dagligvaruhandeln, sneglar nu handlarna mot den växande restaurangsektorn.

Delfi Fastfoodguide konstaterar ännu ett år med tillväxt för fast food 2017. Där uppskattas ökningen till cirka 5,5 procent motsvarande 26 650 miljoner kronor. Tillväxten har skett inom såväl kedjor, större och mindre och även fristående restauranger.

Detta speglar tillväxten på restaurangmarknaden i stort.

Läs också: Icanders har smygöppnat

Ett undantag är fast food-sektorns urhem, gatuköken, som backar. Däremot ökar kedjorna inom sushi och vegetariskt.

Fastfood speglar ytterligheterna hos dagens gäster: Vid sidan av vegansk och vegetariskt så fortsätter hamburgerboomen med nya kedjor och egenprofilerade restauranger.

Den dämpade tillväxten i dagligvaruhandeln har fått butikshandlarna och kedjorna att snegla mot den växande restaurangsektorn. Men i Delfi Fastfoodguide, FFG, anser man att dagligvaruhandelns färdigmat inte är något hot mot fastfoodbranschen.

Förutom att butikskaféerna är på tillväxt och så ökar även färdigmatsutbudet.

Läs också: Icas nya butikskoncept – följ med in

En allt större satsning på kafé i förbutikerna kan dock på sikt bli en utmanare. Här finns sällan färdiga kedjekoncept utan utformningen och innehåll styrs upp av butiksägarna.

Salladsbarerna med självplock i butikerna är ett utbud som konkurrerar med fastfood.

Det ökade utbudet av kylda färdigrätter, Home Meal Replacement,, kan också komma att knapra på fastfoodsegment. Dock visare de senaste försäljningssiffrorna att HMR inte stört fastfood.

Branschglidning mellan restaurang och butik har av många påpekats som en realitet.

Läs också: Paradiset på jakt efter centralkök

Även om några butiker har restauranger inne i butikerna så ser man inte konsekvenser av det.

För några år sedan anställdes kockar och kallskänkor i de manuella diskarna, den satsningen tycks ha mattats av. Främst skälet till det är kostnaderna, men också det skriande behovet av kockar i restauranger.

Dock kan man se representation av fastfood i dagligvaruhandeln på annat sätt: Max, Solna Korv, Sibylla, Texas Longhorn och Jensens Böfhus är några av flera fastfood-varumärken som återfinns butiksutbudet.

Fotnot: Den senaste Delfi Fastfoodguide för 2018 baseras på statistik för 2017 och utkom i december. Den görs årligen av Delfi.

Kunniga kaffegäster

Kaffedrickande utanför hemmet fortsätter att vara en populär njutning. De avspeglar sig i en fortsatt tillväxt. Detta trots att Barista gått i konkurs och Wayne's Coffee och Starbucks minskade både i omsättning och i antal enheter. Den ledande coffeeshop-kedjan är Espresso House.

Läs också: Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Ett tecken på att kaffekonsumenten har blivit mer kräsen är det faktum att Johan&Nyström är en växande kedja. I dag finns fem enheter i Stockholmsområdet, tre i Göteborg och en i Helsingfors, dessutom på Arlanda och på Vantaa flygplats i Helsingfors,

Traditionella kaféer och konditorer surfar också på kaffevågen och satsar på att öppna filialer. Ett alltmer varierat kaffeutbud finns i dag på trafiknära enheter.

Grön våg, veganskt, vegetariskt

FFG menar att vegetariska och gröna produkter är är den starkaste trenden just nu.

Läs också: Utökat matutbud går hem hos Circle K

Fler enheter med grön profil har öppnats. Flera av dem har snabbt utvecklats till kedjor som till exempel Vegansk Taku Taku och vegetariskt inriktad Holy Greeens. Den förra beskriver sig dock som fast casual och i dagsläget har tre enheter.

Hälsa, välbefinnande och hållbarhetsstrategi utmärker många fast food-aktörer. Flera av hamburgerkedjorna satsar på mindre köttandel, helt veganska rätter. Att erbjuda laktosfritt och glutenfritt gäller även dryck.

Pizza, något att hålla i handen

Plötsligt händer det. Pizzerior som länge haft småföretagarprofil börja nu formeras i restaurangkedjor. Det började med inte helt fastfood-profilerade Pizza Hut och har nu fortsatt med Domino's Pizza som tog sig till Sverige via Danmark. Domino's är främst inriktad på hemleverans, men tar även mot gäster på plats och erbjuder take away.

FFG prognostiserar att pizzamarknaden kommer att fortsätta att växa både med enheter med egen profil och i nya kedjor. Konkurrensen mot pizzasegmentet är de frysta och kylda pizzorna i dagligvarubutiker.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Fri Köpenskap.

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Lidl lägger ned ytterligare en butik – elva anställda berörs

Bristande lönsamhet får Lidl att avveckla butiken.

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Nyhetsbrev

CBS vässar etableringarna med nytt samarbete

Inleder samarbete med företaget Prospect Mapping.

Arkiv

Klart: Ny Ica till handelsområde – öppnar 2021

En ny Icabutik öppnar i Sjöbo hösten 2021.

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.11