23948sdkhjf

Så mycket mark tar fastfood

| Av Lisbeth Rauden | Tipsa redaktionen

Fastfoodbranschen fortsätter att växa. Enligt siffror från Delfi med 5,5 procent 2017. Med en dämpad tillväxt i dagligvaruhandeln, sneglar nu handlarna mot den växande restaurangsektorn.

Delfi Fastfoodguide konstaterar ännu ett år med tillväxt för fast food 2017. Där uppskattas ökningen till cirka 5,5 procent motsvarande 26 650 miljoner kronor. Tillväxten har skett inom såväl kedjor, större och mindre och även fristående restauranger.

Detta speglar tillväxten på restaurangmarknaden i stort.

Läs också: Vändningen: Hårdare kamp om matkronan

Ett undantag är fast food-sektorns urhem, gatuköken, som backar. Däremot ökar kedjorna inom sushi och vegetariskt.

Fastfood speglar ytterligheterna hos dagens gäster: Vid sidan av vegansk och vegetariskt så fortsätter hamburgerboomen med nya kedjor och egenprofilerade restauranger.

Den dämpade tillväxten i dagligvaruhandeln har fått butikshandlarna och kedjorna att snegla mot den växande restaurangsektorn. Men i Delfi Fastfoodguide, FFG, anser man att dagligvaruhandelns färdigmat inte är något hot mot fastfoodbranschen.

Förutom att butikskaféerna är på tillväxt och så ökar även färdigmatsutbudet.

Läs också: Färsk färdigmat i Hemköps nya koncept

En allt större satsning på kafé i förbutikerna kan dock på sikt bli en utmanare. Här finns sällan färdiga kedjekoncept utan utformningen och innehåll styrs upp av butiksägarna.

Salladsbarerna med självplock i butikerna är ett utbud som konkurrerar med fastfood.

Det ökade utbudet av kylda färdigrätter, Home Meal Replacement,, kan också komma att knapra på fastfoodsegment. Dock visare de senaste försäljningssiffrorna att HMR inte stört fastfood.

Branschglidning mellan restaurang och butik har av många påpekats som en realitet.

Läs också: Urban Deli vidgar Axfood-samarbete

Även om några butiker har restauranger inne i butikerna så ser man inte konsekvenser av det.

För några år sedan anställdes kockar och kallskänkor i de manuella diskarna, den satsningen tycks ha mattats av. Främst skälet till det är kostnaderna, men också det skriande behovet av kockar i restauranger.

Dock kan man se representation av fastfood i dagligvaruhandeln på annat sätt: Max, Solna Korv, Sibylla, Texas Longhorn och Jensens Böfhus är några av flera fastfood-varumärken som återfinns butiksutbudet.

Fotnot: Den senaste Delfi Fastfoodguide för 2018 baseras på statistik för 2017 och utkom i december. Den görs årligen av Delfi.

Kunniga kaffegäster

Kaffedrickande utanför hemmet fortsätter att vara en populär njutning. De avspeglar sig i en fortsatt tillväxt. Detta trots att Barista gått i konkurs och Wayne's Coffee och Starbucks minskade både i omsättning och i antal enheter. Den ledande coffeeshop-kedjan är Espresso House.

Läs också: Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Ett tecken på att kaffekonsumenten har blivit mer kräsen är det faktum att Johan&Nyström är en växande kedja. I dag finns fem enheter i Stockholmsområdet, tre i Göteborg och en i Helsingfors, dessutom på Arlanda och på Vantaa flygplats i Helsingfors,

Traditionella kaféer och konditorer surfar också på kaffevågen och satsar på att öppna filialer. Ett alltmer varierat kaffeutbud finns i dag på trafiknära enheter.

Grön våg, veganskt, vegetariskt

FFG menar att vegetariska och gröna produkter är är den starkaste trenden just nu.

Läs också: Dole säljer i Sverige och Finland

Fler enheter med grön profil har öppnats. Flera av dem har snabbt utvecklats till kedjor som till exempel Vegansk Taku Taku och vegetariskt inriktad Holy Greeens. Den förra beskriver sig dock som fast casual och i dagsläget har tre enheter.

Hälsa, välbefinnande och hållbarhetsstrategi utmärker många fast food-aktörer. Flera av hamburgerkedjorna satsar på mindre köttandel, helt veganska rätter. Att erbjuda laktosfritt och glutenfritt gäller även dryck.

Pizza, något att hålla i handen

Plötsligt händer det. Pizzerior som länge haft småföretagarprofil börja nu formeras i restaurangkedjor. Det började med inte helt fastfood-profilerade Pizza Hut och har nu fortsatt med Domino's Pizza som tog sig till Sverige via Danmark. Domino's är främst inriktad på hemleverans, men tar även mot gäster på plats och erbjuder take away.

FFG prognostiserar att pizzamarknaden kommer att fortsätta att växa både med enheter med egen profil och i nya kedjor. Konkurrensen mot pizzasegmentet är de frysta och kylda pizzorna i dagligvarubutiker.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ica-butik har brunnit ned

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134