23948sdkhjf

Starka siffror för Bergendahls

Bergendahls presenterar i dag siffrorna för det brutna räkenskapsåret 1 september 2017 till 30 augusti 2018. Och det ser bra ut. Nettoomsättningen ökade med 4,4 procent till 11,7 miljarder kronor.

– Vi är jättenöjda. Vi presenterar en väldigt bra rapport trots att vi har investerat mer än någonsin. Vi har bland annat sjösatt autoorder och ett nytt lojalitetsprogram, säger Peter Lund, vd på Bergendahls Food till Fri Köpenskap.

Rörelseresultatet före avskrivningar landade på 370 miljoner kronor vilket är en ökning med 9,1 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 3,2 procent.

– Detta trots att e-handeln har kostat oss förluster på omkring 30 miljoner kronor. Det är ett väldigt bra resultat tycker jag, säger Peter Lund som vill framhäva personalen som den stora skillnaden.

– Detaljhandel handlar om detaljer och då är det en bra och kompetent personal som gör den slutgiltiga skillnaden, säger han.

Intressant är att den största omsättningsökningen, 21 procent, ligger i externa lagerleveranser i partihandeln – det vill säga varuförsäljning till Matrebellerna, Matöppet och fria kunder. Totalt omfattar den delen av verksamheten 1,6 (1,3) miljarder.

– Det är glädjande. Vi har fått 30 nya fria kunder under året och både Matrebellerna och Matöppet presterar bra, säger Peter Lund.

Omsättningen i det egna butiksnätet ökade under verksamhetsåret med 2,2 procent till 9,1 (8,9) miljarder kronor.

– Det är väldigt positivt men vi är inte nöjda där. Vi vill gärna öka ytterligare för att känna oss riktigt nöjda, säger Daniel Forss, affärsområdeschef för City Gross till Fri Köpenskap.

Mycket kommer att handla om att bibehålla takten och få utväxling för de satsningar på exempelvis autoorder, kundmöte och säljfokus som just nu görs, menar han.

– Vi ska bibehålla och göra mycket för att ta ytterligare steg framåt. Sedan tycker jag att det är glädjande att se att vi fortsatt har bra utväxling i våra externa lägen. Det visar att kunderna uppskattar oss och att butikerna fortfarande fungerar på ett bra sätt.

Allt som allt är detta något som ger City Gross luft under vingarna.

– I grund och botten ger det en trygghet för att fortsätta trycka på gasen och expandera. Grunden till expansion är att kärnverksamheten sitter, konstaterar Daniel Forss.

Andra intressanta delar som Bergendahls gärna lyfter fram är en minskning på koldioxid med 81 procent. Tack vare en stor men gynnsam investering på nätta 70 miljoner kronor har Bergendahls dessutom förändrat förpackningen av kött, så kallad Skinpack. Hållbarheten förlängs och mörningsprocessen fortsätter under lagringstiden.

– Tack vare detta har vi lyckats sänka vårt köttsvinn med 63 procent, vilket är väldigt högt. Samtidigt har vi ökat kvaliteten mot kund. Det var en kostsam investering men har varit värt varenda krona, berättar Peter Lund för Fri Köpenskap.

Under hösten 2017 öppnade City Gross Kristianstad. Dessutom har ett antal butiker byggts om och anpassats till City Gross-kedjans uppgraderade profil, en process som beräknas ta ytterligare 2-3 år.

Som första livsmedelskedja i Sverige har Bergendahls också slopat papperskvitton vilket sparat 20 miljoner kvitton, motsvarande cirka 40 ton papper.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094