23948sdkhjf

Coops vd: "Medlemsdata kommer att förändra Coop"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson i en krönika om att Coop måste bli bättre på att öppna upp sin digitala plattform för innovatörer.

Under mars har stora delar av Coops verksamhet i Sverige visat upp siffrorna för 2018 och det är glädjande att se att det mesta pekar åt rätt håll. Vår totala försäljning växer för första gången på mycket länge och lönsamheten förbättras på nästan alla håll. Vi växer fortfarande inte lika snabbt som konkurrenterna, men vi har en tydlig strategi för hur vi ska öka tillväxten ännu mer. Med ett Coop där fundamentet i vår verksamhet nu står på en stadig grund kan vi också börja dra upp strategin på längre sikt.

Läs också: Snart öppnar Coop flera darkstores

I dagligvarubranschen har vi väldigt mycket fokus på hur det går varje dag. Det ligger i vår affärs natur och det har nog också bidragit till att vi har varit lite senare ur startblocken än andra branscher när det gäller digitaliseringen. Just nu är det mycket fokus på e-handeln och visst, en snabbt växande e-handel kommer vara nödvändig för att vi ska nå våra tillväxtmål, men digitaliseringen kommer snabbt att förändra vår bransch betydligt mer än så.

Om vi börjar med vår verksamhet. Vad är Coop? Ett kooperativt matföretag med 650 butiker som dessutom har ett allt vassare e-handelserbjudande, är nog en definition som de flesta skulle skriva under på. Men Coop skulle också kunna definieras som en medlemsägd plattform som tillgängliggör mat. Detta perspektiv i kombination med en digitalisering som går allt snabbare öppnar upp för riktigt spännande affärsmöjligheter.

Precis som andra plattformsbolag måste vi då också värdera upp digitaliseringens råvara nummer ett – data. Med medlemmar och kunder som handlar i våra butiker och interagerar i våra digitala kanaler flera gånger varje vecka har vi ett försprång jämfört med många andra konsumentföretag. Men vi måste bli mycket bättre på att använda datan än i dag. Den måste bli motorn när vi utvecklar nya tjänster som ska förenkla vardagen och skapa nytta för våra medlemmar.

Jag tror också att det är något vi måste göra tillsammans med de entreprenörer och start-ups som blir en allt större del av näringslivet. Vi måste öppna upp vår plattform så att innovatörer kan testa nya idéer, produkter och tjänster på Coop på ett enklare sätt.

Kunskap och idéer från andra kommer att vara nödvändig, för exakt var digitaliseringen tar oss kan nog ingen svara på i dag. Men en sak är jag säker på. Våra medlemmars data kommer att förändra sättet Coop tillgängliggör mat på i framtiden. Det borde också kännas tryggt och bra för människor att lagra sin data i ett företag som de själva äger och som drivs av en stark värdegrund.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ica-butik har brunnit ned

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151