23948sdkhjf

Coops vd: "Medlemsdata kommer att förändra Coop"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson i en krönika om att Coop måste bli bättre på att öppna upp sin digitala plattform för innovatörer.

Under mars har stora delar av Coops verksamhet i Sverige visat upp siffrorna för 2018 och det är glädjande att se att det mesta pekar åt rätt håll. Vår totala försäljning växer för första gången på mycket länge och lönsamheten förbättras på nästan alla håll. Vi växer fortfarande inte lika snabbt som konkurrenterna, men vi har en tydlig strategi för hur vi ska öka tillväxten ännu mer. Med ett Coop där fundamentet i vår verksamhet nu står på en stadig grund kan vi också börja dra upp strategin på längre sikt.

Läs också: De hade landets nöjdaste Coopkunder

I dagligvarubranschen har vi väldigt mycket fokus på hur det går varje dag. Det ligger i vår affärs natur och det har nog också bidragit till att vi har varit lite senare ur startblocken än andra branscher när det gäller digitaliseringen. Just nu är det mycket fokus på e-handeln och visst, en snabbt växande e-handel kommer vara nödvändig för att vi ska nå våra tillväxtmål, men digitaliseringen kommer snabbt att förändra vår bransch betydligt mer än så.

Om vi börjar med vår verksamhet. Vad är Coop? Ett kooperativt matföretag med 650 butiker som dessutom har ett allt vassare e-handelserbjudande, är nog en definition som de flesta skulle skriva under på. Men Coop skulle också kunna definieras som en medlemsägd plattform som tillgängliggör mat. Detta perspektiv i kombination med en digitalisering som går allt snabbare öppnar upp för riktigt spännande affärsmöjligheter.

Precis som andra plattformsbolag måste vi då också värdera upp digitaliseringens råvara nummer ett – data. Med medlemmar och kunder som handlar i våra butiker och interagerar i våra digitala kanaler flera gånger varje vecka har vi ett försprång jämfört med många andra konsumentföretag. Men vi måste bli mycket bättre på att använda datan än i dag. Den måste bli motorn när vi utvecklar nya tjänster som ska förenkla vardagen och skapa nytta för våra medlemmar.

Jag tror också att det är något vi måste göra tillsammans med de entreprenörer och start-ups som blir en allt större del av näringslivet. Vi måste öppna upp vår plattform så att innovatörer kan testa nya idéer, produkter och tjänster på Coop på ett enklare sätt.

Kunskap och idéer från andra kommer att vara nödvändig, för exakt var digitaliseringen tar oss kan nog ingen svara på i dag. Men en sak är jag säker på. Våra medlemmars data kommer att förändra sättet Coop tillgängliggör mat på i framtiden. Det borde också kännas tryggt och bra för människor att lagra sin data i ett företag som de själva äger och som drivs av en stark värdegrund.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Nu river Ica för att bygga nytt

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Coop stänger ner i Växjö

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125