23948sdkhjf

Coops vd: "Medlemsdata kommer att förändra Coop"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson i en krönika om att Coop måste bli bättre på att öppna upp sin digitala plattform för innovatörer.

Under mars har stora delar av Coops verksamhet i Sverige visat upp siffrorna för 2018 och det är glädjande att se att det mesta pekar åt rätt håll. Vår totala försäljning växer för första gången på mycket länge och lönsamheten förbättras på nästan alla håll. Vi växer fortfarande inte lika snabbt som konkurrenterna, men vi har en tydlig strategi för hur vi ska öka tillväxten ännu mer. Med ett Coop där fundamentet i vår verksamhet nu står på en stadig grund kan vi också börja dra upp strategin på längre sikt.

Läs också: Snart öppnar Coop flera darkstores

I dagligvarubranschen har vi väldigt mycket fokus på hur det går varje dag. Det ligger i vår affärs natur och det har nog också bidragit till att vi har varit lite senare ur startblocken än andra branscher när det gäller digitaliseringen. Just nu är det mycket fokus på e-handeln och visst, en snabbt växande e-handel kommer vara nödvändig för att vi ska nå våra tillväxtmål, men digitaliseringen kommer snabbt att förändra vår bransch betydligt mer än så.

Om vi börjar med vår verksamhet. Vad är Coop? Ett kooperativt matföretag med 650 butiker som dessutom har ett allt vassare e-handelserbjudande, är nog en definition som de flesta skulle skriva under på. Men Coop skulle också kunna definieras som en medlemsägd plattform som tillgängliggör mat. Detta perspektiv i kombination med en digitalisering som går allt snabbare öppnar upp för riktigt spännande affärsmöjligheter.

Precis som andra plattformsbolag måste vi då också värdera upp digitaliseringens råvara nummer ett – data. Med medlemmar och kunder som handlar i våra butiker och interagerar i våra digitala kanaler flera gånger varje vecka har vi ett försprång jämfört med många andra konsumentföretag. Men vi måste bli mycket bättre på att använda datan än i dag. Den måste bli motorn när vi utvecklar nya tjänster som ska förenkla vardagen och skapa nytta för våra medlemmar.

Jag tror också att det är något vi måste göra tillsammans med de entreprenörer och start-ups som blir en allt större del av näringslivet. Vi måste öppna upp vår plattform så att innovatörer kan testa nya idéer, produkter och tjänster på Coop på ett enklare sätt.

Kunskap och idéer från andra kommer att vara nödvändig, för exakt var digitaliseringen tar oss kan nog ingen svara på i dag. Men en sak är jag säker på. Våra medlemmars data kommer att förändra sättet Coop tillgängliggör mat på i framtiden. Det borde också kännas tryggt och bra för människor att lagra sin data i ett företag som de själva äger och som drivs av en stark värdegrund.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omstridd delikatess på Stora Coop

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Se filmen där alla finalister presenteras på Fri Köpenskaps Facebooksida.

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Arkiv

All time high för Ica på börsen

Aktien rusar till rekordnivåer.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Viktigaste nyheterna direkt – FK på Messenger

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Dagligvarugalan
I morgon avslöjas alla finalister till Dagligvarugalan

I morgon klockan 9 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Minskad försäljning för convenience

Icas resultat bättre än väntat – så stor blev ökningen

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

Lidls nästa prestigeläge närmar sig

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Klart för ny Coop

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu når Axfood alla medarbetare

Lanthandeln vann altanstrid

Matpriserna steg under sommaren

Nu kommer panten på brödpåsen

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Tiggeriansökningar i Eskilstuna godkända

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu tar Willys över Coop

Tyskland ska förbjuda plastkassar

På nytt jobb
Färsk handlare laddad med energi

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

Netto förlorade nästan 100 miljoner innan köpet

Maxi störst under juli

Carrefour gör brakförlust i Belgien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133