23948sdkhjf

Coops vd: "Medlemsdata kommer att förändra Coop"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Magnus Johansson i en krönika om att Coop måste bli bättre på att öppna upp sin digitala plattform för innovatörer.

Under mars har stora delar av Coops verksamhet i Sverige visat upp siffrorna för 2018 och det är glädjande att se att det mesta pekar åt rätt håll. Vår totala försäljning växer för första gången på mycket länge och lönsamheten förbättras på nästan alla håll. Vi växer fortfarande inte lika snabbt som konkurrenterna, men vi har en tydlig strategi för hur vi ska öka tillväxten ännu mer. Med ett Coop där fundamentet i vår verksamhet nu står på en stadig grund kan vi också börja dra upp strategin på längre sikt.

Läs också: Snart öppnar Coop flera darkstores

I dagligvarubranschen har vi väldigt mycket fokus på hur det går varje dag. Det ligger i vår affärs natur och det har nog också bidragit till att vi har varit lite senare ur startblocken än andra branscher när det gäller digitaliseringen. Just nu är det mycket fokus på e-handeln och visst, en snabbt växande e-handel kommer vara nödvändig för att vi ska nå våra tillväxtmål, men digitaliseringen kommer snabbt att förändra vår bransch betydligt mer än så.

Om vi börjar med vår verksamhet. Vad är Coop? Ett kooperativt matföretag med 650 butiker som dessutom har ett allt vassare e-handelserbjudande, är nog en definition som de flesta skulle skriva under på. Men Coop skulle också kunna definieras som en medlemsägd plattform som tillgängliggör mat. Detta perspektiv i kombination med en digitalisering som går allt snabbare öppnar upp för riktigt spännande affärsmöjligheter.

Precis som andra plattformsbolag måste vi då också värdera upp digitaliseringens råvara nummer ett – data. Med medlemmar och kunder som handlar i våra butiker och interagerar i våra digitala kanaler flera gånger varje vecka har vi ett försprång jämfört med många andra konsumentföretag. Men vi måste bli mycket bättre på att använda datan än i dag. Den måste bli motorn när vi utvecklar nya tjänster som ska förenkla vardagen och skapa nytta för våra medlemmar.

Jag tror också att det är något vi måste göra tillsammans med de entreprenörer och start-ups som blir en allt större del av näringslivet. Vi måste öppna upp vår plattform så att innovatörer kan testa nya idéer, produkter och tjänster på Coop på ett enklare sätt.

Kunskap och idéer från andra kommer att vara nödvändig, för exakt var digitaliseringen tar oss kan nog ingen svara på i dag. Men en sak är jag säker på. Våra medlemmars data kommer att förändra sättet Coop tillgängliggör mat på i framtiden. Det borde också kännas tryggt och bra för människor att lagra sin data i ett företag som de själva äger och som drivs av en stark värdegrund.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny skatt på plastpåsar — blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hälften tråkas ut av e-handel

Arkiv

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Surtantens lägger ner

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Svag månad för dagligvaruhandeln

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.256