23948sdkhjf

Tetra Pak lanserar det uppkopplade paketet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Kartongförpackningar kommer att bli fullskaliga databärare och digitala verktyg. Det förutspår Tetra Pak som i veckan lanserat sin uppkopplade förpackningsplattform för mjölk- och juiceförpackningar på Hannovermässan, där företaget ställer ut i den svenska paviljongen.

Tetra Paks plattform omvandlar mjölk- och juicepaket till interaktiva informationskanaler. Drivet av trenderna bakom Industry 4.0, och med kodgenerering, digitalt tryck och datahantering i sin kärna, kommer den uppkopplade förpackningsplattformen att ge livsmedelsproducenter, återförsäljare och konsumenter nya fördelar.

För tillverkare kommer den nya förpackningsplattformen att erbjuda spårbarhet för att förbättra produktionen, kvalitetskontrollen och försörjningskedjan. De kommer att ha möjlighet att följa produktens väg och geografisk plats genom leveranskedjan, vilket gör det möjligt att övervaka marknadsutvecklingen och eventuella problem.

För återförsäljare kommer det att erbjuda större transparens i försörjningskedjan och realtidsinsikt, så att distributörer kan spåra lagerrörelser, varna när problem uppstår och övervaka leveransprestanda.

För kunderna kommer det att innebära möjligheten att få tillgång till stora mängder information, till exempel var produkten tillverkades, den gård som ingredienserna kom ifrån och var förpackningen kan lämnas för återvinning.

Ivan Nesterenko, vice president, cross portfolio på Tetra Pak säger:

– Vi låser upp nya möjligheter för våra kunder att få mer värde från förpackningen än tidigare. Det handlar inte bara om produktskydd och funktionalitet, det handlar om anslutning. Förpackningens framtid är utan tvekan digital: den här lanseringen är ett steg mot ett verkligt intelligent paket, och vi är glada att samarbeta med våra kunder på denna resa.

Tetra Pak har framgångsrikt genomfört pilotprojekt med sina kunder för att testa den nya uppkopplade förpackningen och dess prestanda i detaljhandeln i Spanien, Ryssland, Kina, Dominikanska republiken och Indien, med drycker som juice och mjölk. I Spanien ökade kunden sin försäljning med 16 procent genom en skannings- och vinnarkampanj.

Anders Häggström, digital programme director på Tetra Pak talar på Pack Point Nordic den 16 maj i Stockholm. Han talar under punkten Trender om digitalisering och hur det öppnar möjligheter för mat- och dryckesindustrin.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ica-butik har brunnit ned

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Slopar buräggen i emv

Plus

Non food kryper närmare maten

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167