23948sdkhjf

Axfood satsar på flergångspåsar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Fixa, Axfoods eget varumärke för hushållsprodukter, har tagit fram flergångspåsar av polyester till frukt och grönt. Målet är påsarna ska bidra till att ytterligare minska användandet av plast i butikerna.

– Med de nya flergångspåsarna gör vi det lite enklare för kunderna att handla hållbart. Genom att använda samma påse flera gånger minskar förbrukningen av plastpåsar som ofta slängs utan att användas på nytt, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Axfood arbetar sedan flera år för att minska användningen av fossil plast för förpackningar och emballage. Bärkassar av retur- och sockerrörsplast, minskade plasttråg till köttprodukter, engångspåsar till frukt och grönt av sockerrörsplast, värmeljus med koppar av återanvända dvd-fodral och plastflaskor till saft, juicer och smoothie som går att panta är några av många initiativ under senare tid.

– Vi har ett ansvar att minska förbrukningen av plast. Därför arbetar vi för att alla våra förpackningar ska fungera i materialåtervinningen senast om tre år. Till 2030 ska vi bara använda återvunnen och förnybar plast, säger Åsa Domeij.

De nya frukt- och gröntpåsarna från Fixa är tillverkade av polyester, vilket gör dem slitstarka.

– Polyester binder inte fukt på samma sätt som bomull. Dessutom finns det små hål i påsarna som släpper igenom fukt. Det bidrar till längre hållbarhet för frukten och grönsakerna,.

Om påsen blir smutsig kan den tvättas i 40°C maskintvätt. Påsen finns redan nu på Willys, Axfood Snabbgross och Mat.se och kommer till Hemköp och Tempo inom kort.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Stiltje i livsmedelspriserna

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Arkiv

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

E-handlarna tror på högtryck i sommar

Coop och Willys undvek Lidls öde

Matpriskollen: Ännu en svensk köttfärsvecka!

Lidl växlar upp med ny butik

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Kvinna tände eld på Ica-butik och rullade ut stöldgods – nu mildras straffet

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Skorpion hittades bland frukten hos Hemköp

Chefen har ordet
”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Krönika
”80 000 ton brödsvinn är en skandal”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154