23948sdkhjf

Lidl med ny kaxig passning – Coop skickar känga tillbaka

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Lidl fortsätter sin kaxiga marknadsföring riktat mot konkurrenterna. För en månad sedan gjorde sig kedjan lustig över det faktum att Coop Hammarby Sjöstad slopade sina manuella kassor.

Läs också: Lidl växlar upp med ny butik

Välkommen in till Lidl Hammarby Sjöstad. Hos oss finns det alltid personal i kassan. Att avskaffa kassapersonalen är olidligt”, hette det då.

Lidl har också vid flera tillfällen ägnat sig åt konkurrent-rabatt där konsumenterna får 10 procents rabatt om de kan visa upp ett kundkort från någon av konkurrenterna. Nu är har det blivit dags för ytterligare en passning vilket tidningen Resumé var först med att berätta.

I en ny annons med glimten i ögat tar Lidl sikte på det faktum att Coop Butiker & Stormarknader bestämt sig för att sänka prisbilden.

Heja Coop! Lägre priser på 5 686 varor av sisådär 20 000 är ändå en bra början”, konstaterar Lidl i annonsen och utvecklar sitt resonemang:

Läs också: Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

När högpriskedjorna tar sig i kragen är vi de första att applådera. Även när prissänkningen bara omfattar delar av utbudet och några av butikerna. Så i väntan på prissänkningar som gör skillnad på riktigt, varför inte prova en handlare som redan gått hela vägen med folkliga priser rakt igenom sortimentet, i alla butiker, över hela landet?”, fortsätter Lidl i annonsen.

Coops marknadsdirektör Björn Larsson tar det hela med ro och passar också på att skicka en känga tillbaka.

Vi tycker det är trevligt att Lidl uppmärksammar vår nya prisstrategi även om vi inte riktigt bara konkurrerar med pris utan också positionerar oss med hållbarhet, matglädje och kvalitet. Och det gör inte Lidl, säger han till Resumé.

Resumé: Har Lidl rätt i sin beskrivning av priserna på era varor?

 Inte riktigt, antalet varor stämmer men det blir konstiga proportioner eftersom medianen för en Coop-butik inte ligger på 20 000 varor utan snarare omkring 12 000. Men det kan man ta, den här annonsen är gjord med glimten i ögat.

Resumé: Kommer ni att kontra på något sätt?

Det återstår att se i så fall kommer det också att ske med glimten i ögat. Vi får tänka ut något.

Mer om: annons | Coop | Coop | Lidl | Lidl | marknadsföring
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

1

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

E-handlarna tror på högtryck i sommar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Matpriskollen: Ännu en svensk köttfärsvecka!

Coop och Willys undvek Lidls öde

Lidl växlar upp med ny butik

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Kvinna tände eld på Ica-butik och rullade ut stöldgods – nu mildras straffet

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Skorpion hittades bland frukten hos Hemköp

Chefen har ordet
”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

Krönika
”80 000 ton brödsvinn är en skandal”

Axfood säljer sin del i Direkten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.242