23948sdkhjf

Lidl med ny kaxig passning – Coop skickar känga tillbaka

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Lidl fortsätter sin kaxiga marknadsföring riktat mot konkurrenterna. För en månad sedan gjorde sig kedjan lustig över det faktum att Coop Hammarby Sjöstad slopade sina manuella kassor.

Läs också: Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Välkommen in till Lidl Hammarby Sjöstad. Hos oss finns det alltid personal i kassan. Att avskaffa kassapersonalen är olidligt”, hette det då.

Lidl har också vid flera tillfällen ägnat sig åt konkurrent-rabatt där konsumenterna får 10 procents rabatt om de kan visa upp ett kundkort från någon av konkurrenterna. Nu är har det blivit dags för ytterligare en passning vilket tidningen Resumé var först med att berätta.

I en ny annons med glimten i ögat tar Lidl sikte på det faktum att Coop Butiker & Stormarknader bestämt sig för att sänka prisbilden.

Heja Coop! Lägre priser på 5 686 varor av sisådär 20 000 är ändå en bra början”, konstaterar Lidl i annonsen och utvecklar sitt resonemang:

Läs också: Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

När högpriskedjorna tar sig i kragen är vi de första att applådera. Även när prissänkningen bara omfattar delar av utbudet och några av butikerna. Så i väntan på prissänkningar som gör skillnad på riktigt, varför inte prova en handlare som redan gått hela vägen med folkliga priser rakt igenom sortimentet, i alla butiker, över hela landet?”, fortsätter Lidl i annonsen.

Coops marknadsdirektör Björn Larsson tar det hela med ro och passar också på att skicka en känga tillbaka.

Vi tycker det är trevligt att Lidl uppmärksammar vår nya prisstrategi även om vi inte riktigt bara konkurrerar med pris utan också positionerar oss med hållbarhet, matglädje och kvalitet. Och det gör inte Lidl, säger han till Resumé.

Resumé: Har Lidl rätt i sin beskrivning av priserna på era varor?

 Inte riktigt, antalet varor stämmer men det blir konstiga proportioner eftersom medianen för en Coop-butik inte ligger på 20 000 varor utan snarare omkring 12 000. Men det kan man ta, den här annonsen är gjord med glimten i ögat.

Resumé: Kommer ni att kontra på något sätt?

Det återstår att se i så fall kommer det också att ske med glimten i ögat. Vi får tänka ut något.

Mer om: annons | Coop | Coop | Lidl | Lidl | marknadsföring
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Svensk Handel: Riv upp platspåseskatten – underlaget felaktigt

Siljans Chark överlever med nya ägare

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Nyhetsbrev

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Arkiv

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.297