23948sdkhjf

Lidl med ny kaxig passning – Coop skickar känga tillbaka

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Lidl fortsätter sin kaxiga marknadsföring riktat mot konkurrenterna. För en månad sedan gjorde sig kedjan lustig över det faktum att Coop Hammarby Sjöstad slopade sina manuella kassor.

Läs också: Lidl varnar för Brexit

Välkommen in till Lidl Hammarby Sjöstad. Hos oss finns det alltid personal i kassan. Att avskaffa kassapersonalen är olidligt”, hette det då.

Lidl har också vid flera tillfällen ägnat sig åt konkurrent-rabatt där konsumenterna får 10 procents rabatt om de kan visa upp ett kundkort från någon av konkurrenterna. Nu är har det blivit dags för ytterligare en passning vilket tidningen Resumé var först med att berätta.

I en ny annons med glimten i ögat tar Lidl sikte på det faktum att Coop Butiker & Stormarknader bestämt sig för att sänka prisbilden.

Heja Coop! Lägre priser på 5 686 varor av sisådär 20 000 är ändå en bra början”, konstaterar Lidl i annonsen och utvecklar sitt resonemang:

Läs också: Premiär för ny Kvantum i galleria

När högpriskedjorna tar sig i kragen är vi de första att applådera. Även när prissänkningen bara omfattar delar av utbudet och några av butikerna. Så i väntan på prissänkningar som gör skillnad på riktigt, varför inte prova en handlare som redan gått hela vägen med folkliga priser rakt igenom sortimentet, i alla butiker, över hela landet?”, fortsätter Lidl i annonsen.

Coops marknadsdirektör Björn Larsson tar det hela med ro och passar också på att skicka en känga tillbaka.

Vi tycker det är trevligt att Lidl uppmärksammar vår nya prisstrategi även om vi inte riktigt bara konkurrerar med pris utan också positionerar oss med hållbarhet, matglädje och kvalitet. Och det gör inte Lidl, säger han till Resumé.

Resumé: Har Lidl rätt i sin beskrivning av priserna på era varor?

 Inte riktigt, antalet varor stämmer men det blir konstiga proportioner eftersom medianen för en Coop-butik inte ligger på 20 000 varor utan snarare omkring 12 000. Men det kan man ta, den här annonsen är gjord med glimten i ögat.

Resumé: Kommer ni att kontra på något sätt?

Det återstår att se i så fall kommer det också att ske med glimten i ögat. Vi får tänka ut något.

Mer om: annons | Coop | Coop | Lidl | Lidl | marknadsföring
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Starka siffror för Scandi Standard

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179