23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Under de senaste två åren har försäljningen av ägg i dagligvaruhandeln ökat med 6 procent, samtidigt som försäljningen av Krav-märkta ägg har sjunkit med 4 procent under samma period, det visar nya siffror från Nielsen.

– Utvecklingen stämmer inte överens med det ökande engagemanget för djurvälfärd och de växande miljöproblemen, säger Anita Falkenek, vd på Krav i en kommentar.

Av den totala mängden sålda ägg har andelen Krav-märkta ägg minskat från 19 till 17 procent och under påsken 2018 var 8,5 miljoner sålda ägg Krav-märkt, av totalt 50 miljoner sålda ägg.

På Krav hoppas man att den här trenden snart ska vända.

– Vi vet att svenska konsumenter vill att matproducenter ska ta stor hänsyn både till djurens välbefinnande och till miljön. Jag hoppas att det engagemanget också visas varje dag i butiken, säger Anita Falkenek.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03