23948sdkhjf

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Under 2018 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med cirka tio procent till 4,1 miljarder kronor, det visar Fairtrades senaste försäljningssiffror.

Läs också: Lidl går bananas

– Att fler och fler konsumenter visar att de vill ha produkter som värnar människan är mycket positivt. Inte minst med tanke på det viktiga arbetet med de globala hållbarhetsmålen. Men fortfarande måste efterfrågan på Fairtrade-märkta produkter öka för att kunna göra ännu större skillnad för världens odlare, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige i ett pressmeddelande.

Sedan 2017 har antalet Fairtrade-märkta produkter ökat med 300 produkter till dagens cirka 2 600 produkter. Bland dessa produkter har bland annat kaffe, kakao och bomull vuxit.

Kaffe har nu nått sin högsta marknadsandel hittills med 11,3 procent och närmare 17 procent av de bananer som säljs i Sverige är nu Fairtrade-märkta, något som lär öka ytterligare då Lidl under året beslutat att helt gå över till Fairtrade-märkta bananer.

Fairtrade-certifierad bomull är den produktgrupp som växer allra snabbast. Försäljningsvärdet av Fairtrade-certifierad bomull ökade under 2018 med 101 procent jämfört med föregående år.

Mer om: Fairtrade
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Axfoods e-handelslyft

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Arkiv

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123