23948sdkhjf

Murar byggs när allt ska vara lokalt

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends, i en krönika om "transport-skam".

I sitt sista tal inför FN:s generalförsamling i september 2016 varnade president Obama sina åhörare för att återvända ”till en värld som är skarpt uppdelad längs urgamla nationella och stambaserade, etniska och religiösa linjer”. Dessa ord föll till marken och nu ser vi hur både nationalism och protektionism ökar, även inom matbranschen.

Läs också: Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Till exempel är EU nu redo att införa strafftullar på amerikanska varor så som ketchup.
Det har länge pratats om ”local” som trend men nu tar denna rörelse ny och ökad fart. Efter att Sverige drabbats av torkan sommaren 2018 var budskapet i media unisont ”Köp svenskt”. I dag uppmanar LRF via sin hemsida att ”Vad du än äter, välj svenskt – i matbutiken, på restaurang eller i offentlig upphandling.”

Denna rörelse drivs på via märkningen ”Från Sverige” som samägs av LRF med handeln och producenterna. I deras senaste undersökning i mars 2019 ser man hur det lokala värderas allt högre när man handlar mat; 2018 var den viktigaste faktorn att det inte var för dyrt, 2019 att maten är svenskproducerad. Utöver att gynna bönderna och svensk matproduktion är drivkrafterna främst miljömässiga, speciellt bland yngre målgrupper.

Detta syns även i Ungdomsbarometerns senaste rapport om 15-30-åringar, där 34 procent i möjligaste mån väljer svenskproducerad mat och 19 procent närproducerat. Ekologiskt väljs bara av 21 procent, vilket avspeglas i att tillväxten av eko nästan helt avstannat de senaste åren.

Hur kommer detta att utvecklas framåt? Ofta är restaurangvärlden mer mottaglig för trender och förekommer detaljhandeln, och på bättre krogar har det lokala varit en ledstjärna under många år. Detta tar nu ett steg framåt med hyperlokala koncept. På brittiska baren The Artitrager lever man efter sin devis ”Drink London”, där samtliga drycker är hämtade inifrån ringleden M25. I Washington DC gör A Rake’s Bar samma koncept ännu mer extremt och avfärdar citroner och lime då de inte växer i området.

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

Applicera allt detta på dagligvaruhandeln och fundera på vilka murar som byggs där. I stället för ekologiska avdelningar kanske det lokalproducerade eller svenska får egna butikshyllor. Eller varför inte utesluta alla varor som inte går att köpa in i närområdet? Har de lokala odlarna inga tomater i februari så finns det inga tomater att sälja. Ät rödbetor!

En fingervisning om det ser man i matbutiken HISBE (förkortning av ”How It Should Be”) i Brighton, England. De lovar bland annat att en stor del av deras frukt kommer från det omkringliggande landskapet Sussex. Väldigt nära, även om det inte gäller allt.

Än så länge går det inte att se denna trend i vår handelsbalans för livsmedel, men tecknen pekar på en förändring som kommer nu. Tänk på hur snabbt attityden till flygresor förändrades och hur media nu översvämmas med uppmaningar att minska resandet. Det kommer inte minska.

Efter flyg-skam kommer transport-skam.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Mer om: Food & Friends
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Coop Värmland flyttar flytten

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Nyhetsbrev

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Arkiv

Debatt
Replik: Vi måste vänta in EU

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Så agerar kunderna online

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

De vann Lidls hållbarhetspris

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

2

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.204