23948sdkhjf

Murar byggs när allt ska vara lokalt

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends, i en krönika om "transport-skam".

I sitt sista tal inför FN:s generalförsamling i september 2016 varnade president Obama sina åhörare för att återvända ”till en värld som är skarpt uppdelad längs urgamla nationella och stambaserade, etniska och religiösa linjer”. Dessa ord föll till marken och nu ser vi hur både nationalism och protektionism ökar, även inom matbranschen.

Läs också: Vi kommer att skruva ner i framtiden

Till exempel är EU nu redo att införa strafftullar på amerikanska varor så som ketchup.
Det har länge pratats om ”local” som trend men nu tar denna rörelse ny och ökad fart. Efter att Sverige drabbats av torkan sommaren 2018 var budskapet i media unisont ”Köp svenskt”. I dag uppmanar LRF via sin hemsida att ”Vad du än äter, välj svenskt – i matbutiken, på restaurang eller i offentlig upphandling.”

Denna rörelse drivs på via märkningen ”Från Sverige” som samägs av LRF med handeln och producenterna. I deras senaste undersökning i mars 2019 ser man hur det lokala värderas allt högre när man handlar mat; 2018 var den viktigaste faktorn att det inte var för dyrt, 2019 att maten är svenskproducerad. Utöver att gynna bönderna och svensk matproduktion är drivkrafterna främst miljömässiga, speciellt bland yngre målgrupper.

Detta syns även i Ungdomsbarometerns senaste rapport om 15-30-åringar, där 34 procent i möjligaste mån väljer svenskproducerad mat och 19 procent närproducerat. Ekologiskt väljs bara av 21 procent, vilket avspeglas i att tillväxten av eko nästan helt avstannat de senaste åren.

Hur kommer detta att utvecklas framåt? Ofta är restaurangvärlden mer mottaglig för trender och förekommer detaljhandeln, och på bättre krogar har det lokala varit en ledstjärna under många år. Detta tar nu ett steg framåt med hyperlokala koncept. På brittiska baren The Artitrager lever man efter sin devis ”Drink London”, där samtliga drycker är hämtade inifrån ringleden M25. I Washington DC gör A Rake’s Bar samma koncept ännu mer extremt och avfärdar citroner och lime då de inte växer i området.

Läs också: Hälften tråkas ut av e-handel

Applicera allt detta på dagligvaruhandeln och fundera på vilka murar som byggs där. I stället för ekologiska avdelningar kanske det lokalproducerade eller svenska får egna butikshyllor. Eller varför inte utesluta alla varor som inte går att köpa in i närområdet? Har de lokala odlarna inga tomater i februari så finns det inga tomater att sälja. Ät rödbetor!

En fingervisning om det ser man i matbutiken HISBE (förkortning av ”How It Should Be”) i Brighton, England. De lovar bland annat att en stor del av deras frukt kommer från det omkringliggande landskapet Sussex. Väldigt nära, även om det inte gäller allt.

Än så länge går det inte att se denna trend i vår handelsbalans för livsmedel, men tecknen pekar på en förändring som kommer nu. Tänk på hur snabbt attityden till flygresor förändrades och hur media nu översvämmas med uppmaningar att minska resandet. Det kommer inte minska.

Efter flyg-skam kommer transport-skam.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Mer om: Food & Friends
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2019

Stora Coop Visby blev Årets Butik.

Dagligvarugalan
Bildspel: Hela Dagligvarugalan i bilder

I går korades branschens bästa butiker i Blå hallen.

Årets Butik satsar ännu hårdare: ”Nu bygger vi ringmur och Gotlandsavdelning”

”Håll i hatten, vi har bara börjat”, säger Stora Coop Visbys butikschef Markus Wahlgren.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Syftesdrivna ledare

Priset för Årets Syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan gick till Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland.

1

Tvisten i Degerfors är över – Coop lägger ner

Butiken läggs ner den sista januari 2020.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dagligvarugalan
Nu står det klart: De är Årets Butik 2019

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Stora Coop i Visby.

Arkiv

Dagligvarugalan
De är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De är Årets Dryckesbutik

Här öppnar Willys butik nummer fyra

Nu ska Ica klimatkompensera ägg

Krönika
Marginalen äts upp av nya pålagor

Dagligvarugalan
Den här butiken kammade hem Fernando Di Lucas Hederspris

Dagligvarugalan
Här finns Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Här finns Årets Skönhetsavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
De stod för årets matinspiration

Priset för Årets Matinspiration gick till Accademia Di Luca - Medelhavsskolan.

Dagligvarugalan
Här är Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De är Årets Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De är Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De har årets bästa Fiskavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Mejeriavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa brödavdelning

1

Dagligvarugalan
De tog emot Livsmedelshandlarnas Hederspris

Arla först ut med klimatneutralt mejerisortiment

Vatten, vin och veganskt på Europas största ekomässa

Unga ratar köttet för klimatets skull

På nytt jobb
Ny chef hos City Gross Nyköping

Säfflehandlare i konkurs

Ny citybutik med lanthandelskoncept

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

DVI: Augusti stark månad

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Han går in i Icas valberedning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177