23948sdkhjf

Maxi-handlare i test med Aftonbladet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Schibsted, ägare av Aftonbladet och Svenska Dagbladet, tar hjälp av sex utvalda Ica Maxi-butiker över hela landet i en ny studie studie om hur mobilannonsering kan driva trafik till butik samt bidra till ökad försäljning.

Läs också: Ica Nära-handlare bygger egen bistro

– Framtidens kunder är med all säkerhet "bara" digitala, och därför måste vi lära oss vilka kanaler vi ska synas i och med vilket innehåll. Den här studien kommer med säkerhet att ge oss en del svar om hur vi bör göra inom den närmaste tiden, säger Andreas Jendestig, Butikschef på Ica Maxi i Kungsbacka i en kommentar.

Bakgrunden till studien är att annonseringsplattformarna i dagligvaruhandeln håller på att ritas om. Oadresserad direktreklam minskar i takt med att allt fler hushåll sätter upp ”Ingen reklam tack”-skyltar på dörrarna.

– Den digitala transformationen som dagligvaruhandeln står inför innebär att marknadsföringsstrategier för såväl leverantörer som handlare kommer behöva stöpas om i grunden, säger Tomas Schultz, Industry Manager inom FMCG & Retail Schibsted.

Studien är enligt Schibsted den första i sitt slag och använder sig av flera olika datakällor där alla butiker får alla olika "manipulationer", med eller utan direktreklam eller mobilannonser och blandningar av de två. Även påverkan av faktorer som regn och liknande tas med i beräkningen. Förhoppningen med studien är att bättre kunna förstå det nya digitala annonseringsklimatet.

Läs också: Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

– Vi blev mycket glada när Schibsted bad oss att tillsammans med dem undersöka hur shoppern vill ha sina erbjudanden, och genom vår analysmodell ta reda på hur en digital mobilannons påverkar butikens trafik och försäljning. Vi tror att studien kommer bidra med många spännande och viktiga insikter, säger Patrik Thulin, vd och Partner på Retail Academics.

Undersökningen tog sikte på alla kunder i butiken och lokalområdet men enligt Tomas Schultz finns det stor potential med att utveckla den här sortens studie ytterligare.

 – Det skulle gå för Ica Maxi-butikerna att gå ännu mer ner på detaljnivå och det skulle vara intressant att se hur de lojala kunderna med Ica-kort agerar, där har vi mer information att gå på, säger han.

Resultatet av Schibsted Retail Study presenteras för branschen i slutet av maj.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Coop lägger ned – på grund av gruva

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Coop tar in omtalad vegoburgare

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.239