23948sdkhjf

Maxi-handlare i test med Aftonbladet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Schibsted, ägare av Aftonbladet och Svenska Dagbladet, tar hjälp av sex utvalda Ica Maxi-butiker över hela landet i en ny studie studie om hur mobilannonsering kan driva trafik till butik samt bidra till ökad försäljning.

Läs också: Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

– Framtidens kunder är med all säkerhet "bara" digitala, och därför måste vi lära oss vilka kanaler vi ska synas i och med vilket innehåll. Den här studien kommer med säkerhet att ge oss en del svar om hur vi bör göra inom den närmaste tiden, säger Andreas Jendestig, Butikschef på Ica Maxi i Kungsbacka i en kommentar.

Bakgrunden till studien är att annonseringsplattformarna i dagligvaruhandeln håller på att ritas om. Oadresserad direktreklam minskar i takt med att allt fler hushåll sätter upp ”Ingen reklam tack”-skyltar på dörrarna.

– Den digitala transformationen som dagligvaruhandeln står inför innebär att marknadsföringsstrategier för såväl leverantörer som handlare kommer behöva stöpas om i grunden, säger Tomas Schultz, Industry Manager inom FMCG & Retail Schibsted.

Studien är enligt Schibsted den första i sitt slag och använder sig av flera olika datakällor där alla butiker får alla olika "manipulationer", med eller utan direktreklam eller mobilannonser och blandningar av de två. Även påverkan av faktorer som regn och liknande tas med i beräkningen. Förhoppningen med studien är att bättre kunna förstå det nya digitala annonseringsklimatet.

Läs också: Ica: Tre nycklar till hållbarhet

– Vi blev mycket glada när Schibsted bad oss att tillsammans med dem undersöka hur shoppern vill ha sina erbjudanden, och genom vår analysmodell ta reda på hur en digital mobilannons påverkar butikens trafik och försäljning. Vi tror att studien kommer bidra med många spännande och viktiga insikter, säger Patrik Thulin, vd och Partner på Retail Academics.

Undersökningen tog sikte på alla kunder i butiken och lokalområdet men enligt Tomas Schultz finns det stor potential med att utveckla den här sortens studie ytterligare.

 – Det skulle gå för Ica Maxi-butikerna att gå ännu mer ner på detaljnivå och det skulle vara intressant att se hur de lojala kunderna med Ica-kort agerar, där har vi mer information att gå på, säger han.

Resultatet av Schibsted Retail Study presenteras för branschen i slutet av maj.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Arkiv

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.142