23948sdkhjf

Maxi-handlare i test med Aftonbladet

Schibsted, ägare av Aftonbladet och Svenska Dagbladet, tar hjälp av sex utvalda Ica Maxi-butiker över hela landet i en ny studie studie om hur mobilannonsering kan driva trafik till butik samt bidra till ökad försäljning.

– Framtidens kunder är med all säkerhet "bara" digitala, och därför måste vi lära oss vilka kanaler vi ska synas i och med vilket innehåll. Den här studien kommer med säkerhet att ge oss en del svar om hur vi bör göra inom den närmaste tiden, säger Andreas Jendestig, Butikschef på Ica Maxi i Kungsbacka i en kommentar.

Bakgrunden till studien är att annonseringsplattformarna i dagligvaruhandeln håller på att ritas om. Oadresserad direktreklam minskar i takt med att allt fler hushåll sätter upp ”Ingen reklam tack”-skyltar på dörrarna.

– Den digitala transformationen som dagligvaruhandeln står inför innebär att marknadsföringsstrategier för såväl leverantörer som handlare kommer behöva stöpas om i grunden, säger Tomas Schultz, Industry Manager inom FMCG & Retail Schibsted.

Studien är enligt Schibsted den första i sitt slag och använder sig av flera olika datakällor där alla butiker får alla olika "manipulationer", med eller utan direktreklam eller mobilannonser och blandningar av de två. Även påverkan av faktorer som regn och liknande tas med i beräkningen. Förhoppningen med studien är att bättre kunna förstå det nya digitala annonseringsklimatet.

– Vi blev mycket glada när Schibsted bad oss att tillsammans med dem undersöka hur shoppern vill ha sina erbjudanden, och genom vår analysmodell ta reda på hur en digital mobilannons påverkar butikens trafik och försäljning. Vi tror att studien kommer bidra med många spännande och viktiga insikter, säger Patrik Thulin, vd och Partner på Retail Academics.

Undersökningen tog sikte på alla kunder i butiken och lokalområdet men enligt Tomas Schultz finns det stor potential med att utveckla den här sortens studie ytterligare.

 – Det skulle gå för Ica Maxi-butikerna att gå ännu mer ner på detaljnivå och det skulle vara intressant att se hur de lojala kunderna med Ica-kort agerar, där har vi mer information att gå på, säger han.

Resultatet av Schibsted Retail Study presenteras för branschen i slutet av maj.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172