23948sdkhjf

Retailexperten: Så förändras handeln av generation Z

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Ken Hughes är keynote speaker och gäst i nyhetsstudion under Retail Experience Live-mässan.

Det är de nya, unga konsumenterna och inte tekniken i sig som är drivkraften bakom handelns stora omvälvning. Det anser Ken Hughes, internationell expert på konsument- och shoppingbeteende och keynote speaker på Retail Experience-mässan i Kista den 15-16 maj. Britten är också en av branschprofilerna som intervjuas i Fri Köpenskaps för mässan specialbyggda nyhetsstudio.

Läs också: Branschprofiler gästar nyhetsstudio under retailmässan

Varje ny generation påverkar samhället på något sätt och ibland tar det tid att tolka nya uttryck. Efterkrigstidens svingepok, 1950-talets rockabilly, 1960- och 1970-talens vurm för hippie- och vänsterrörelser och 1980-talets diskoglamour förändrade modetrender och handeln på olika sätt. Nu träder generation Z, ”snapchatgenerationen”, in på arenan. Det är personer som är födda från 1995 och framåt och som kommer att vara den största konsumentgruppen från och med 2020.

Aldrig tidigare har en generation varit så spretig. Några demonstrerar med Greta Thunberg och värjer sig mot konsumtion. För andra är konsumtionen den viktigaste delen av identiteten. En röd tråd i mode och trender har inte märkts ute i handeln på flera år. Allt är rätt.

Ken Hughes kallar dem ”blåprickskonsumenter”. Varje person står helt stilla i mitten av sin egen värld.

– De är väldigt olika men har en sak gemensamt; det här är den första helt digitala generationen som är född inuti it-bubblan och som alltid levt där. Generation Z kommer att driva på handelns största förvandling någonsin.

Läs också: Retail Experience Live: ”Butikerna behöver särskilja sig mer”

Ken Hughes beskriver generation Z som motivationsdriven och hyperpersonaliserad med krav på äkthet, unicitet och sammanhang. Jämfört med de omskrivna millenniebarnen, generation Y, är Z-generationen mer digital, mer idealistisk, mer egocentrisk, rastlös och ombytlig. Den är också mer transparent och har ett stort behov av att dela upplevelser. I deras värld måste allt gå fort och hända nu. Det som tar för lång tid blir snabbt ointressant.

Hur handeln ska förhålla sig till sina nya kunder är en fråga om överlevnad. Medan pessimisterna spår att raset fortsätter tycker Ken Hughes att framtiden är lika skrämmande som spännande.

– Handlaren måste först och främst ge kunden en anledning till att komma till just den butiken. Att bara visa produkterna i affärslokalen och i skyltfönstret räcker inte. Kanske kan butiken utvecklas till en hub där man träffas, aktiveras och får ta del av upplevelser och erbjudanden.

I det nya butikslandskapet spår Ken Hughes att små butiker kan ha en lysande framtid. Där finns goda möjligheter till att personalisera, lära känna kunden och erbjuda ett mer originellt sortiment. Stora och mellanstora butiker kommer däremot ha det tuffare.

Inte heller produkter och varumärken går fredade. I den snabba förändringstakten finns det alltid någon som kommer på smartare lösningar snabbare.

– Ta GPS:en som exempel. När google maps släpptes som en gratisapp i mobilen utraderades hela GPS-industrin på nolltid.

I detaljhandeln som i andra branscher har teknikutvecklingen beskrivits som både hot och möjlighet. Men ibland går utvecklingen inte som planerat. Ken Hughes lyfter fram 3D-skrivare och 3D-tv som exempel. 3D-skrivarna hamnade aldrig i ”var mans hem” och dämpade tillväxten i detaljhandeln och utvecklingen av 3D-tv stagnerade.

På butiksnivå har det även varit mycket prat om artificiell intelligens och ”augmented reality” som lösningar som ska effektivisera och utöka kundupplevelsen. Inte heller det har ännu slagit igenom på annat sätt än som ren och skär underhållning.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Arkiv

Greenfood köper finsk verksamhet

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Hon är moderator för Retaildagen

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

På nytt jobb
Han tar över Matvärlden i Veddesta

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127