23948sdkhjf

Hemköps nya take away-koncept – följ med in

Måltidsrummet innehåller flera nyheter – se efter själv.

Redan i mitten av april kunde Fri Köpenskap avslöja att Hemköp Mall of Scandinavia byggts om för att inrymma kedjans nya satsning på färdiga måltider. Nu är allt klart och resultatet är ett take away-koncept som syns i bildspelet.

Måltidsrummet är ett pilotprojekt och ska testas i tre olika butiksstorlekar. Stor, liten och mellan.

Mall of Scandinavia är den stora butiken och framöver kommer vi att testa liten och mellan, säger Kristina Vallin, utvecklingsansvarig för måltidslösningar, till Fri Köpenskap.

Konceptet är uppdelat i flera olika delar.

  • Urban Delis ”Shop in shop”-modul med färdigkomponerade middagskassar I varierande sorter som personalen packar.
  • ”Matmekano” Garant/Urban Deli utmed vägg. Kunderna komponerar sina egna måltider för att snabbt tillagas hemma.
  • Enportionsrätter och flerportionsrätter utmed vägg.
  • Vardag/helgkyl där sortimentet kan variera beroende på säsong och lokala förutsättningar.
  • Sushi Daily – bemannad shop in shop där sushikockar jobbar öppet mot kund.
  • Beijing 8 – egen modul för dumplings.
  • Burek – egen modul med värmeskåp.
  • Färsk pizza i delikatessdisken.
  • Varmmatsbuffé. Har en ny meny med fokus på mat från grunden.
  • Salladsbar.

Grillprodukterna passar fint i den säsongsanpassade modulen.

Ungefär hälften av modulerna är helt nya och resterande har i någon form testats i andra Hemköpsbutiker den senaste tiden. Nu har man valt att plocka in dem under ett och samma tak.

Sushi Daily med kockar har testats på Hemköp City, Östermalmstorg och Nordstan samtidigt som värmeskåp för Burek har gått bra i andra butiker. Nu samlar vi de olika delarna, berättar Kristina Vallin.

Även de olika produkterna runtom i butiken exponeras på ett och samma ställe.

Kunderna ska kunna kombinera olika färdigmatslösningar med produkter från till exempel delikatessen. Tidigare har det upplevts mer splittrat, berättar Kristina Vallin.

I "Matmekanot" kan kunderna fritt kombinera sina egna middagar med produkter från Urban Deli och Garant. 

Satsningen har kompletteras upp med ett stort produktsläpp från Urban Deli, nya leverantörer och ett antal andra delar. Helt nytt är till exempel en egen modul som kan anpassas efter säsong, datum, vardag och helg, eller lokala förutsättningar.

Även pizzaslices och ett ”Mekano-koncept”, som bygger på mat som är färdigt att snabbt tillagas i pannan eller ugnen, är nytt.

Kunderna komponerar ihop måltiden själv. Det kan vara till exempel färdigskurna grönsaker och kycklingbitar som man bara lägger i pannan när man kommer hem, förklarar Kristina Vallin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079