23948sdkhjf

De orsakar mest svinn: ”Lönsamt öka personalen”

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Sju frukt- och grönsakssorter står för nästan hälften av allt matsvinn i butik. Det framgår av en ny forskningsstudie från Karlstads universitet.

Läs också: Ny studie: Portionsförpackningar mer klimatsmart

Studien visar också att det är lönsamt för butikerna att öka personaltiden för att minska svinnet.

Forskarna bakom studien har analyserat svinnet av frukt och grönsaker i tre stora livsmedelsbutiker. Sammanlagt fanns det 81 olka frukter och grönsaker i butikerna. Tre topplistor över svinnmängd, ekonomisk kostnad och klimatpåverkan togs fram.

Sju sorters frukt och grönt återfanns i topp tio på alla tre listorna:

  • Banan

  • Äpple

  • Tomat

  • Sallad

  • Paprika

  • Päron

  • Vindruvor

Tillsammans står de sju sorterna för nästan hälften av kostnaden för svinnet i frukt- och gröntavdelningarna. Därför finns det enligt forskarna en stor potential med att minska svinnet för dessa sorter.

Läs också: Klimatinformation sänker avtrycket

Bananen hamnade i topp för både mängd och klimatpåverkan. Banansvinnet motsvarade nästan 10 procent av den totala svinnmängden. Den största ekonomiska kostnaden stod salladen för.

Äpple hade den näst största svinnmängden. Vid påfyllning av äpplen i frukt- och gröntavdelningen hälldes lådorna upp och ner och äpplen skadades. Efter att studien ändrades arbetssättet och äpplena läggs nu upp ett i taget för hand. De anställda vid frukt- och gröntavdelningen har därefter märkt en minskning av äppelsvinnet.

Inköpskostnaden för frukt och grönt står för hela 85 procent av svinnkostnaden, personalkostnaden står för 9 procent och avfallskostnaden för 6 procent.

Eftersom personalens tid står för en relativt liten del i förhållande till frukterna och grönsakerna, finns potential att öka arbetstiden för att kunna reducera mängden av svinn. En kostnads-nyttoanalys visade att om butikerna skulle dubbla arbetstiden för personalen motsvarar det kostnaden för en tioprocentig minskning av svinnet av frukt och grönt.

Läs också: Hon ska göra Rise synligt på livsmedelskartan

– För butiker är det lönsamt att använda mer personaltid för åtgärder som reducerar svinn av frukt och grönt i butik och därigenom spara både pengar och miljö, säger Lisa Mattsson, doktorand vid Karlstads universitet.

Hela rapporten finns här.

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap liveintervjuar flera branschprofiler på Retail Experience på Kistamässan i dag, onsdag?

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Plus

Mötet
Glassmästaren: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Nu skapar Dan Isaksson nya produkter med unga kvinnor som målgrupp.

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Nyhetsbrev

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Gustav Johansson hos Ica Maxi Kumla säljer butiken – och blir handlare hos Icas nya Maxi i Bromma.

Arkiv

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Han är ny i Svenskmärknings styrelse

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

1

Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Plus

Mötet
15 år och butiksägare: "Jag kan det mesta"

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Så gör butikerna med Paolos produkter

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.171