23948sdkhjf

Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Peter Lund, vd på Bergendahls Food, i en krönika om vikten av att lyfta inhemska talanger.

Vi kan läsa spaltkilometer om Teslas grundare Elon Musk eller Spotifys motsvarighet Daniel Ek. Entreprenörer som hyllas för sina visioner och riskbenägenhet. Men vi behöver inte gå längre än till vår egen bransch för att upptäcka en armé av företagsamma butikschefer och entreprenörer med fokus på innovationer, kundnöjdhet och en bra lönsamhet.

Detta är personer och profiler som kan hyllas alla dagar i veckan. Det som skiljer vår egen branschs hjältar är att de till skillnad från Musk och Ek kan visa upp en verksamhet med lönsamhet. För helt klart är att det inte spelar någon roll om man är sin egen ”fria handlare” eller om man ingår i en kedja. Själva entreprenörskapet avgör om en butik ska bli framgångsrik eller inte.

I egenskap av ägare eller butikschef gäller det att vara företagsam och modig, att våga ta risker och skapa nya möjligheter där andra ser problem. Detta görs ofta med hjälp av planering, insikten av att behöva anpassa sig efter omgivning och konkurrenter samt en förståelse för sina egna och andras styrkor och svagheter.

Även om man arbetar i en kedja som exempelvis Matrebellerna eller City Gross är det som ledare oerhört viktigt att känna för entreprenörskapet inom väl givna ramar. En duktig entreprenör vet vad den är bra på och för att en butik ska bli framgångsrik handlar det om att fokusera på kundmötet, butiksdriften och ledarskapet, helt enkelt det man är bäst på. Inköp, logistik och omfattande förändringar med mera sköts av andra som är specialister på det.

Ett exempel i vår egen organisation är att vi för ett år sedan gjorde en förändring av det som varit vårt stora signum; det svenska köttet. Vi investerade 70 miljoner kronor i en ny förpackningsmetod, som medfört minskat köttsvinn med 63 procent. Samtidigt bidrar den nya metoden till att köttet får en annan färg i förpackningen, vilket gjort våra kunder tveksamma. För att bryta detta har våra butikschefer och personal jobbat hårt på att möta kunderna och informera dem om att det bara finns fördelar med den nya metoden. Det är vad jag kallar entreprenörskap i butik!

Peter Lund vd, Bergendahls Food

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.156