23948sdkhjf

Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

| Av admin | Tipsa redaktionen

Peter Lund, vd på Bergendahls Food, i en krönika om vikten av att lyfta inhemska talanger.

Vi kan läsa spaltkilometer om Teslas grundare Elon Musk eller Spotifys motsvarighet Daniel Ek. Entreprenörer som hyllas för sina visioner och riskbenägenhet. Men vi behöver inte gå längre än till vår egen bransch för att upptäcka en armé av företagsamma butikschefer och entreprenörer med fokus på innovationer, kundnöjdhet och en bra lönsamhet.

Läs också: Plast kan vara rätt val

Detta är personer och profiler som kan hyllas alla dagar i veckan. Det som skiljer vår egen branschs hjältar är att de till skillnad från Musk och Ek kan visa upp en verksamhet med lönsamhet. För helt klart är att det inte spelar någon roll om man är sin egen ”fria handlare” eller om man ingår i en kedja. Själva entreprenörskapet avgör om en butik ska bli framgångsrik eller inte.

I egenskap av ägare eller butikschef gäller det att vara företagsam och modig, att våga ta risker och skapa nya möjligheter där andra ser problem. Detta görs ofta med hjälp av planering, insikten av att behöva anpassa sig efter omgivning och konkurrenter samt en förståelse för sina egna och andras styrkor och svagheter.

Även om man arbetar i en kedja som exempelvis Matrebellerna eller City Gross är det som ledare oerhört viktigt att känna för entreprenörskapet inom väl givna ramar. En duktig entreprenör vet vad den är bra på och för att en butik ska bli framgångsrik handlar det om att fokusera på kundmötet, butiksdriften och ledarskapet, helt enkelt det man är bäst på. Inköp, logistik och omfattande förändringar med mera sköts av andra som är specialister på det.

Ett exempel i vår egen organisation är att vi för ett år sedan gjorde en förändring av det som varit vårt stora signum; det svenska köttet. Vi investerade 70 miljoner kronor i en ny förpackningsmetod, som medfört minskat köttsvinn med 63 procent. Samtidigt bidrar den nya metoden till att köttet får en annan färg i förpackningen, vilket gjort våra kunder tveksamma. För att bryta detta har våra butikschefer och personal jobbat hårt på att möta kunderna och informera dem om att det bara finns fördelar med den nya metoden. Det är vad jag kallar entreprenörskap i butik!

Peter Lund vd, Bergendahls Food

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Bageriet flyttar in på Ica

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

Ny social matbutik i Skellefteå

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tvångsstängda butiken får inte öppnas – skadedjur hittades

Arkiv

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

Plus

Mötet
"Ost-Kenneth": Vi ska till final i Dagligvarugalan

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

2 700 kvadratmeter Matvärlden – följ med in

I går slog Matvärldens nya butik i Vällingby upp portarna. Titta in bildspelet.

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Uppsalaföretag startar egen butik

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

Handeln ritar om städerna

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Världens första ölflaska i papper

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Svårt att hitta hållbart kött

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.242