23948sdkhjf

"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Rickard Danielsson vd och grundare av Retail Academics i en krönika om problemen med att nå ut till kunden.

Alla som verkar inom handeln har uppmärksamheten på framtiden. Varje dag kan vi läsa om nya spännande utspel i syfte att vinna kampen om den perfekta kundresan. Den pågående förflyttningen där online och offline samspelar utmanar och ställer nya krav.

Läs också: ”Fysiska butiken viktig även för sociala kontakter”

Uppslukade i det nya förbiser vi områden där gamla vanor och strukturer kapslat in ineffektivitet. Ett sådant område är produktnyheter. Drygt 80 procent av alla nylanserade artiklar inom svensk DVH överlever inte ens det första året på hyllan. Mindre än 5 procent överlever 5 år.

Detta kostar branschen många miljarder varje år. Räknar vi in indirekta kostnader blir det ytterligare några miljarder. Till detta behöver en butik årligen hantera 85 revideringsfönster. Dessa resurser kan användas bättre. Varför lyckas vi då inte tänka nytt och agera annorlunda? Varför upprepas samma misstag om igen?

Leverantörerna krigar febrilt om att vinna hyllutrymmet hos kedjorna. Ingen hänsyn tas till kundernas begränsade förmåga att ta till sig ny information. Retail Academics undersökning ”Sanningens Ögonblick” visar att genomsnittskunden uppmärksammar 83 produkter under butiksbesöket på en hypermarket. En normal familj går runt på cirka 150 artiklar per år. Vanans makt är stor och vi gör gärna som vi alltid har gjort.

Resultatet är att nyheterna varken hamnar på den mentala eller skrivna inköpslistan. De allra flesta nyheter faller på att kunderna aldrig ens ser dem. Nu låter jag kanske kritisk och fientlig mot nyheter, men inte alls – tvärtom. Men branschen måste hjälpas åt att skapa ett system som ger rätt nyheter möjligheten att lyckas.

På leverantörssidan har man länge pratat om ”färre men värre”, jag har dock svårt att se att vi kommer dit om inget annat förändras. Kedjorna behöver skapa en tydligare struktur med gränsvärden för vad nyheterna måste uppfylla för att kvalificera in. Det handlar om att produktidén ska ha ett existensberättigande till att börja med. Det handlar dessutom att design, kommunikation, marknadsföring, prissättning och till och med placering i butiken som ska stämma.

Om kedjorna började ställa andra krav på nyhetslanseringarna skulle leverantörerna se effekterna och snabbt haka på. Till slut skulle vi hitta en ny jämvikt som är lite mer 2019 och där resursbesparingarna förbättrar marginalerna eller helt enkelt används till att flytta fram utvecklingen ytterligare.

Rickard Danielsson vd och grundare av Retail Academics

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Mat och apoteksvaror i samma påse

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Nyhetsbrev

Arkiv

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Plus

Nu öppnar Sveriges största Maxi sin nya restaurang: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156