23948sdkhjf

"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Rickard Danielsson vd och grundare av Retail Academics i en krönika om problemen med att nå ut till kunden.

Alla som verkar inom handeln har uppmärksamheten på framtiden. Varje dag kan vi läsa om nya spännande utspel i syfte att vinna kampen om den perfekta kundresan. Den pågående förflyttningen där online och offline samspelar utmanar och ställer nya krav.

Läs också: Maxi-handlare i test med Aftonbladet

Uppslukade i det nya förbiser vi områden där gamla vanor och strukturer kapslat in ineffektivitet. Ett sådant område är produktnyheter. Drygt 80 procent av alla nylanserade artiklar inom svensk DVH överlever inte ens det första året på hyllan. Mindre än 5 procent överlever 5 år.

Detta kostar branschen många miljarder varje år. Räknar vi in indirekta kostnader blir det ytterligare några miljarder. Till detta behöver en butik årligen hantera 85 revideringsfönster. Dessa resurser kan användas bättre. Varför lyckas vi då inte tänka nytt och agera annorlunda? Varför upprepas samma misstag om igen?

Leverantörerna krigar febrilt om att vinna hyllutrymmet hos kedjorna. Ingen hänsyn tas till kundernas begränsade förmåga att ta till sig ny information. Retail Academics undersökning ”Sanningens Ögonblick” visar att genomsnittskunden uppmärksammar 83 produkter under butiksbesöket på en hypermarket. En normal familj går runt på cirka 150 artiklar per år. Vanans makt är stor och vi gör gärna som vi alltid har gjort.

Resultatet är att nyheterna varken hamnar på den mentala eller skrivna inköpslistan. De allra flesta nyheter faller på att kunderna aldrig ens ser dem. Nu låter jag kanske kritisk och fientlig mot nyheter, men inte alls – tvärtom. Men branschen måste hjälpas åt att skapa ett system som ger rätt nyheter möjligheten att lyckas.

På leverantörssidan har man länge pratat om ”färre men värre”, jag har dock svårt att se att vi kommer dit om inget annat förändras. Kedjorna behöver skapa en tydligare struktur med gränsvärden för vad nyheterna måste uppfylla för att kvalificera in. Det handlar om att produktidén ska ha ett existensberättigande till att börja med. Det handlar dessutom att design, kommunikation, marknadsföring, prissättning och till och med placering i butiken som ska stämma.

Om kedjorna började ställa andra krav på nyhetslanseringarna skulle leverantörerna se effekterna och snabbt haka på. Till slut skulle vi hitta en ny jämvikt som är lite mer 2019 och där resursbesparingarna förbättrar marginalerna eller helt enkelt används till att flytta fram utvecklingen ytterligare.

Rickard Danielsson vd och grundare av Retail Academics

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

En kassa fick ge vika för ny större förbutik hos Ica Maxi

Köer till Lidls 190:e butik

Chefen har ordet
Techföretagen är Coops nya konkurrenter

Coop försenad – då öppnar den nya butiken

De ska samla in mer plast än de säljer

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fåddman investerar och satsar på export

Arkiv

Butikschefen sågar alkoholförslaget: ”Vore en katastrof för anställda”

Butikschefen i Årets butik ifrågasätter Moderaternas förslag att låta dagligvarubutiker sälja starköl och vin i butik.

Listan: Här blir 13 Netto-butiker Coop

Plus

Ica-vd i stor intervju om nya e-handelslager, pris, emv-ökning och butiksnätet

Ica Sveriges vd Anders Svensson om dagligvarujättens planer framöver.

Här vill Lidl bygga nytt

Ica-butikens omfattande ombyggnad är klar – inviger bistro

Historiskt: Moderaterna vill ge butiker rätten att sälja vin och starköl

På nytt jobb
Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Livsmedelskedja på gång till nytt drömläge: ”Umeås mest intressanta handelsområde”

Sista delen i Umeås ringled öppnar upp för ett nytt handelsområde och logistiknav. ”Vi räknar med en fördubblad trafikmängd när vägen öppnar 2021”.

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

Axfood, Coop och Ica vill sänka farten

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Ytterligare ett handelsområde i Umeå får tummen upp

På nytt jobb
Ny handlare i Rörvik

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Så går det för dagligvaruhandeln i stadskärnorna

På nytt jobb
Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Ny social matbutik i Skellefteå

Bageriet flyttar in på Ica

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Uppsalaföretag startar egen butik

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.241