23948sdkhjf

"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Rickard Danielsson vd och grundare av Retail Academics i en krönika om problemen med att nå ut till kunden.

Alla som verkar inom handeln har uppmärksamheten på framtiden. Varje dag kan vi läsa om nya spännande utspel i syfte att vinna kampen om den perfekta kundresan. Den pågående förflyttningen där online och offline samspelar utmanar och ställer nya krav.

Läs också: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Uppslukade i det nya förbiser vi områden där gamla vanor och strukturer kapslat in ineffektivitet. Ett sådant område är produktnyheter. Drygt 80 procent av alla nylanserade artiklar inom svensk DVH överlever inte ens det första året på hyllan. Mindre än 5 procent överlever 5 år.

Detta kostar branschen många miljarder varje år. Räknar vi in indirekta kostnader blir det ytterligare några miljarder. Till detta behöver en butik årligen hantera 85 revideringsfönster. Dessa resurser kan användas bättre. Varför lyckas vi då inte tänka nytt och agera annorlunda? Varför upprepas samma misstag om igen?

Leverantörerna krigar febrilt om att vinna hyllutrymmet hos kedjorna. Ingen hänsyn tas till kundernas begränsade förmåga att ta till sig ny information. Retail Academics undersökning ”Sanningens Ögonblick” visar att genomsnittskunden uppmärksammar 83 produkter under butiksbesöket på en hypermarket. En normal familj går runt på cirka 150 artiklar per år. Vanans makt är stor och vi gör gärna som vi alltid har gjort.

Resultatet är att nyheterna varken hamnar på den mentala eller skrivna inköpslistan. De allra flesta nyheter faller på att kunderna aldrig ens ser dem. Nu låter jag kanske kritisk och fientlig mot nyheter, men inte alls – tvärtom. Men branschen måste hjälpas åt att skapa ett system som ger rätt nyheter möjligheten att lyckas.

På leverantörssidan har man länge pratat om ”färre men värre”, jag har dock svårt att se att vi kommer dit om inget annat förändras. Kedjorna behöver skapa en tydligare struktur med gränsvärden för vad nyheterna måste uppfylla för att kvalificera in. Det handlar om att produktidén ska ha ett existensberättigande till att börja med. Det handlar dessutom att design, kommunikation, marknadsföring, prissättning och till och med placering i butiken som ska stämma.

Om kedjorna började ställa andra krav på nyhetslanseringarna skulle leverantörerna se effekterna och snabbt haka på. Till slut skulle vi hitta en ny jämvikt som är lite mer 2019 och där resursbesparingarna förbättrar marginalerna eller helt enkelt används till att flytta fram utvecklingen ytterligare.

Rickard Danielsson vd och grundare av Retail Academics

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Omstridd delikatess på Stora Coop

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Stark sommar för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Se filmen där alla finalister presenteras på Fri Köpenskaps Facebooksida.

Arkiv

All time high för Ica på börsen

Aktien rusar till rekordnivåer.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Viktigaste nyheterna direkt – FK på Messenger

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Så snabbt ökar Ica på nätet

Minskad försäljning för convenience

Dagligvarugalan
I morgon avslöjas alla finalister till Dagligvarugalan

I morgon klockan 9 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

Icas resultat bättre än väntat – så stor blev ökningen

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Lidls nästa prestigeläge närmar sig

Klart för ny Coop

Nu når Axfood alla medarbetare

Lanthandeln vann altanstrid

Matpriserna steg under sommaren

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu kommer panten på brödpåsen

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Tiggeriansökningar i Eskilstuna godkända

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu tar Willys över Coop

Tyskland ska förbjuda plastkassar

På nytt jobb
Färsk handlare laddad med energi

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

Netto förlorade nästan 100 miljoner innan köpet

Maxi störst under juli

Carrefour gör brakförlust i Belgien

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142