23948sdkhjf

Varannan Netto-kund ratar Coop

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

När det för ett par veckor sedan stod klart att Coop köper upp alla Nettos 163 butiker och därmed skickar hem den danska lågprisaktören var det många i branschen som stod som frågetecken.

Läs också: Ny Coop-kapten ska vända skutan

Kanske inte nödvändigtvis för att Netto gjorde exit utan snarare för att Coop var köparen. En som också förvånades över det sistnämnda faktumet är Magnus Ohlsson, retailstrateg och rekryterare på We hunt for Heads.

– Jag förstår Coops tankar bakom men tycker att det är snudd på förmätet att anta att det bara är att byta skylt, säger han till Fri Köpenskap.

Coop har gjort klart att det inte rör sig om något nytt lågpriskoncept utan att det snarare handlar om ett skyltbyte och en omställning till Coops format. Samtidigt visar statistik från Xtreme Insight, som Fri Köpenskap tagit del av, att 44 procent av Nettos kunder inte kan tänka sig att handla hos Coop. Undersökningsföretaget har sedan 2013 följt 60 varumärken inom svensk detaljhandel.

– Jag tror att Coop har gjort det här för att man vill köpa volym och för att man tycker att man är i en positiv spiral och vill ta tillfället i akt och köpa bort konkurrens. Men jag är inte säker på hur väl man tagit hänsyn till konceptskillnaden.

Läs också: Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Magnus Ohlsson, retailstrateg.

Netto är en tydlig lågprisaktör och det visar även Xtreme Insights statistik. 78 procent av Nettos kunder förknippar Netto med lågt pris. Bland samma personer är det endast 7 procent som förknippar Coop med lågt pris.

– Det är klart att läget alltid är oerhört viktigt för kunder i val av butik och att många handlar där det är smidigast men jag tror att Coop har underskattat skillnaden mellan koncepten.

Även när det gäller pris i förhållande till produkt har Nettos kunder lågt förtroende för Coop. 75 procent av Nettos kunder anser att Nettos butiker är prisvärda medan bara 29 procent anser att Coops butiker är prisvärda.

Affären kan öppna upp för andra aktörer – tror han. Till exempel Lidl, Willys och kanske även nya spelare som den tyska lågprisjätten Aldi.

Då blir det rejält spännande. Aldi är en kapitalstark kedja som väntade i tio år i Danmark utan att göra vinst bara för att sätta konceptet. Man väntade i princip på att nästa generation skulle vänja sig vid varumärket.

Mer om: Coop | Netto
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (3)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Starka siffror för Scandi Standard

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.195