23948sdkhjf

Varannan Netto-kund ratar Coop

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

När det för ett par veckor sedan stod klart att Coop köper upp alla Nettos 163 butiker och därmed skickar hem den danska lågprisaktören var det många i branschen som stod som frågetecken.

Läs också: Coop upprätthåller takten – här är nästa fem Netto som ställs om

Kanske inte nödvändigtvis för att Netto gjorde exit utan snarare för att Coop var köparen. En som också förvånades över det sistnämnda faktumet är Magnus Ohlsson, retailstrateg och rekryterare på We hunt for Heads.

– Jag förstår Coops tankar bakom men tycker att det är snudd på förmätet att anta att det bara är att byta skylt, säger han till Fri Köpenskap.

Coop har gjort klart att det inte rör sig om något nytt lågpriskoncept utan att det snarare handlar om ett skyltbyte och en omställning till Coops format. Samtidigt visar statistik från Xtreme Insight, som Fri Köpenskap tagit del av, att 44 procent av Nettos kunder inte kan tänka sig att handla hos Coop. Undersökningsföretaget har sedan 2013 följt 60 varumärken inom svensk detaljhandel.

– Jag tror att Coop har gjort det här för att man vill köpa volym och för att man tycker att man är i en positiv spiral och vill ta tillfället i akt och köpa bort konkurrens. Men jag är inte säker på hur väl man tagit hänsyn till konceptskillnaden.

Läs också: Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

Magnus Ohlsson, retailstrateg.

Netto är en tydlig lågprisaktör och det visar även Xtreme Insights statistik. 78 procent av Nettos kunder förknippar Netto med lågt pris. Bland samma personer är det endast 7 procent som förknippar Coop med lågt pris.

– Det är klart att läget alltid är oerhört viktigt för kunder i val av butik och att många handlar där det är smidigast men jag tror att Coop har underskattat skillnaden mellan koncepten.

Även när det gäller pris i förhållande till produkt har Nettos kunder lågt förtroende för Coop. 75 procent av Nettos kunder anser att Nettos butiker är prisvärda medan bara 29 procent anser att Coops butiker är prisvärda.

Affären kan öppna upp för andra aktörer – tror han. Till exempel Lidl, Willys och kanske även nya spelare som den tyska lågprisjätten Aldi.

Då blir det rejält spännande. Aldi är en kapitalstark kedja som väntade i tio år i Danmark utan att göra vinst bara för att sätta konceptet. Man väntade i princip på att nästa generation skulle vänja sig vid varumärket.

Mer om: Coop | Netto
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (6)
Startsidan just nu

Coop upprätthåller takten – här är nästa fem Netto som ställs om

Plus

Då öppnar nya Maxi

Krönika
”Och där lämnar ansvarsbördan konsumenten”

"Världens mat" med nya ägare

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Nyhetsbrev

Bagerierna som säljer flest semlor

Arkiv

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Oviss framtid för Willys-butik

Garant plastbantar 20 ton

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Här fyller Coop 100 år

Shopgun blir eReklamblad

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

De är Sveriges grönaste varumärken

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.22