23948sdkhjf

Varannan Netto-kund ratar Coop

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

När det för ett par veckor sedan stod klart att Coop köper upp alla Nettos 163 butiker och därmed skickar hem den danska lågprisaktören var det många i branschen som stod som frågetecken.

Läs också: Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Kanske inte nödvändigtvis för att Netto gjorde exit utan snarare för att Coop var köparen. En som också förvånades över det sistnämnda faktumet är Magnus Ohlsson, retailstrateg och rekryterare på We hunt for Heads.

– Jag förstår Coops tankar bakom men tycker att det är snudd på förmätet att anta att det bara är att byta skylt, säger han till Fri Köpenskap.

Coop har gjort klart att det inte rör sig om något nytt lågpriskoncept utan att det snarare handlar om ett skyltbyte och en omställning till Coops format. Samtidigt visar statistik från Xtreme Insight, som Fri Köpenskap tagit del av, att 44 procent av Nettos kunder inte kan tänka sig att handla hos Coop. Undersökningsföretaget har sedan 2013 följt 60 varumärken inom svensk detaljhandel.

– Jag tror att Coop har gjort det här för att man vill köpa volym och för att man tycker att man är i en positiv spiral och vill ta tillfället i akt och köpa bort konkurrens. Men jag är inte säker på hur väl man tagit hänsyn till konceptskillnaden.

Läs också: Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Magnus Ohlsson, retailstrateg.

Netto är en tydlig lågprisaktör och det visar även Xtreme Insights statistik. 78 procent av Nettos kunder förknippar Netto med lågt pris. Bland samma personer är det endast 7 procent som förknippar Coop med lågt pris.

– Det är klart att läget alltid är oerhört viktigt för kunder i val av butik och att många handlar där det är smidigast men jag tror att Coop har underskattat skillnaden mellan koncepten.

Även när det gäller pris i förhållande till produkt har Nettos kunder lågt förtroende för Coop. 75 procent av Nettos kunder anser att Nettos butiker är prisvärda medan bara 29 procent anser att Coops butiker är prisvärda.

Affären kan öppna upp för andra aktörer – tror han. Till exempel Lidl, Willys och kanske även nya spelare som den tyska lågprisjätten Aldi.

Då blir det rejält spännande. Aldi är en kapitalstark kedja som väntade i tio år i Danmark utan att göra vinst bara för att sätta konceptet. Man väntade i princip på att nästa generation skulle vänja sig vid varumärket.

Mer om: Coop | Netto
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (6)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Siljans Chark överlever med nya ägare

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.173