23948sdkhjf

"Vi tar ansvar för hållbart arbetsliv"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet, i en krönika om branschens kapacitet för hållbarhetstänkande.

När unga väljer arbetsgivare står företag med sunda värderingar, ett hållbart fokus och ett meningsfullt uppdrag högst på önskelistan. Ett arbetsliv som är hållbart i längden, ett levnadssätt som skapar hållbara förutsättningar och konsumtion och produktion som tar hänsyn till både människor, miljö och samhälle är faktorer som de flesta av oss vill eftersträva.

Läs också: Hon blir ny vd för KF

Enligt siffror från Handelsrådet står svensk handel för 11 procent av BNP och sysselsätter 11 procent av arbetskraften, över en halv miljon människor. Dessutom berör vår verksamhet ett betydligt större antal människor varje dag.
Vår verksamhet är alltså en betydande del av samhället i stort. Därför är det arbete som sker kring hållbarhet, ur alla dess aspekter, inom dagligvaruhandeln viktigt på så många sätt. Mål nummer 12 i FNs globala mål Agenda 2030 är Hållbar produktion och konsumtion och det ställer krav på agerande och ansvarstagande från både politiker och bransch.

Så är vi i branschen redo för att ta det ansvaret? Mitt svar är ett entydigt ja. Det finns en stark vilja att inte bara arbeta med utan även driva på i hållbarhetsfrågor. KF var en gång i tiden först i Sverige med ekologiska varor och Coop har nyligen återlanserat vårt varumärke Änglamark. Idén är enkel: ekologiska varor och ett genomtänkt hållbarhetsarbete ska inte bara vara förbehållet dem med tjocka plånböcker. Det ska vara både lätt och möjligt för alla konsumenter att välja och göra rätt.

Vi människor vill generellt sett att det ska vara snabbt och enkelt att fatta köpbeslut, få leverans och ha kontakt med de företag vi har en relation till. Vi vill ha ett personligt bemötande men vi vill också välja själva när och hur det sker. Och vi vill finnas i sammanhang som skapar mening och tar ansvar för samhället och planeten. Det är utmärkta grunder för en blomstrande dagligvaruhandel med fokus på både hållbarhet och digitalisering.

Men det betyder inte att alla gamla sanningar helt plötsligt är omoderna. 1968 presenterade KF ett nytt utbildningsmaterial för kundbemötande. I fokus stod tre punkter: Sinne för service, Sinne för försäljning och Sinne för idén.
Det är faktorer som är minst lika giltiga för ett gott och lyckat kundmöte idag, 50 år senare. Inte minst med tanke på att kundernas krav på ett bra personligt möte, oavsett om det sker fysiskt i butik, digitalt eller på annat sätt blir allt högre. Men den inställningen ger också rätt förutsättningar för att skapa ett hållbart arbetsliv för alla medarbetare.

Så vi i branschen har ett ansvar för att driva på men också en stor möjlighet att bidra och vara delaktiga så att utvecklingen sker på ett bra sätt. Det ansvaret och den möjligheten ska vi ta.

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Lidl varnar för Brexit

På nytt jobb
Coop-butik nådde inte målen – ny kapten bakom rodret

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Arkiv

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

Santa Maria skrotar konservburken

Satsar på kartongförpackningar.

God skörd väntar spannmålsbönderna

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

Succé för storpantsautomaterna

Ica-bossen förberedd på Lidl-intåg

”Vi har jobbat hårt de senaste åren med att förbereda oss”.

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Pappersbaserade färskvaruförpackningar ökar

Stort intresse för Dagligvarugalan – du missade väl inte filmen?

82-årig Ica-butik lägger ned

Bristande lönsamhet har fått verksamheten på fall.

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Nu är Icas bacon helsvensk

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Omstridd delikatess på Stora Coop

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Minskad försäljning för convenience

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu når Axfood alla medarbetare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.293