23948sdkhjf

"Vi tar ansvar för hållbart arbetsliv"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet, i en krönika om branschens kapacitet för hållbarhetstänkande.

När unga väljer arbetsgivare står företag med sunda värderingar, ett hållbart fokus och ett meningsfullt uppdrag högst på önskelistan. Ett arbetsliv som är hållbart i längden, ett levnadssätt som skapar hållbara förutsättningar och konsumtion och produktion som tar hänsyn till både människor, miljö och samhälle är faktorer som de flesta av oss vill eftersträva.

Läs också: ”Medlemmen i centrum – även digitalt”

Enligt siffror från Handelsrådet står svensk handel för 11 procent av BNP och sysselsätter 11 procent av arbetskraften, över en halv miljon människor. Dessutom berör vår verksamhet ett betydligt större antal människor varje dag.
Vår verksamhet är alltså en betydande del av samhället i stort. Därför är det arbete som sker kring hållbarhet, ur alla dess aspekter, inom dagligvaruhandeln viktigt på så många sätt. Mål nummer 12 i FNs globala mål Agenda 2030 är Hållbar produktion och konsumtion och det ställer krav på agerande och ansvarstagande från både politiker och bransch.

Så är vi i branschen redo för att ta det ansvaret? Mitt svar är ett entydigt ja. Det finns en stark vilja att inte bara arbeta med utan även driva på i hållbarhetsfrågor. KF var en gång i tiden först i Sverige med ekologiska varor och Coop har nyligen återlanserat vårt varumärke Änglamark. Idén är enkel: ekologiska varor och ett genomtänkt hållbarhetsarbete ska inte bara vara förbehållet dem med tjocka plånböcker. Det ska vara både lätt och möjligt för alla konsumenter att välja och göra rätt.

Vi människor vill generellt sett att det ska vara snabbt och enkelt att fatta köpbeslut, få leverans och ha kontakt med de företag vi har en relation till. Vi vill ha ett personligt bemötande men vi vill också välja själva när och hur det sker. Och vi vill finnas i sammanhang som skapar mening och tar ansvar för samhället och planeten. Det är utmärkta grunder för en blomstrande dagligvaruhandel med fokus på både hållbarhet och digitalisering.

Men det betyder inte att alla gamla sanningar helt plötsligt är omoderna. 1968 presenterade KF ett nytt utbildningsmaterial för kundbemötande. I fokus stod tre punkter: Sinne för service, Sinne för försäljning och Sinne för idén.
Det är faktorer som är minst lika giltiga för ett gott och lyckat kundmöte idag, 50 år senare. Inte minst med tanke på att kundernas krav på ett bra personligt möte, oavsett om det sker fysiskt i butik, digitalt eller på annat sätt blir allt högre. Men den inställningen ger också rätt förutsättningar för att skapa ett hållbart arbetsliv för alla medarbetare.

Så vi i branschen har ett ansvar för att driva på men också en stor möjlighet att bidra och vara delaktiga så att utvecklingen sker på ett bra sätt. Det ansvaret och den möjligheten ska vi ta.

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stora Coop-butik försenas – öppnar tidigast hösten 2021

Axfood tecknar avtal med Softone

På nytt jobb
Hon blir vd för Findus Sverige

Stora förvärv och tillväxt för Midsona

Ica Maxi fermenterar frukt och grönt – skapar växtnäring som säljs i butik

Nu kan butiken sälja lokalproducerad växtnäring på flaska och dunk.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

41 procent av handlarna kampanjar till Halloween

Arkiv

Servicehandeln svalnar av

Atria ökade både försäljning och omsättning

Krönika
Dags att skrota hela kampanjsystemet

Plus

Dagligvarugalan
Här ger kundernas behov direkt eko i hyllorna

Fri Köpenskap besökte ekovinnaren på årets Dagligvarugala.

Så fungerar Icas nya städrobot

"Bioteknik" får kunderna att välja bort fisk

Sydgrönt med ny fabrik i Bjuv

Trendbrott: Återvunnen PET dyrare än ny

1

Kvantum-butik satsar miljoner – mer butiksyta till frukt

Flygfyren borrar ned överskottsvärme: ”Största investeringen sedan 2012”

Ica Kvantum Flygfyren gör en kraftig investering för att ta vara på överskottsvärme.

Chefen har ordet
Techföretagen är Coops nya konkurrenter

Coop försenad – då öppnar den nya butiken

En kassa fick ge vika för ny större förbutik hos Ica Maxi

Köer till Lidls 190:e butik

De ska samla in mer plast än de säljer

Fåddman investerar och satsar på export

Butikschefen sågar alkoholförslaget: ”Vore en katastrof för anställda”

Butikschefen i Årets butik ifrågasätter Moderaternas förslag att låta dagligvarubutiker sälja starköl och vin i butik.

Listan: Här blir 13 Netto-butiker Coop

Ica-butikens omfattande ombyggnad är klar – inviger bistro

På nytt jobb
Ny förhandlingschef på Svensk Handel

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

På nytt jobb
Ny handlare i Rörvik

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

På nytt jobb
Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Ny social matbutik i Skellefteå

Bageriet flyttar in på Ica

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.224