23948sdkhjf

"Vi tar ansvar för hållbart arbetsliv"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet, i en krönika om branschens kapacitet för hållbarhetstänkande.

När unga väljer arbetsgivare står företag med sunda värderingar, ett hållbart fokus och ett meningsfullt uppdrag högst på önskelistan. Ett arbetsliv som är hållbart i längden, ett levnadssätt som skapar hållbara förutsättningar och konsumtion och produktion som tar hänsyn till både människor, miljö och samhälle är faktorer som de flesta av oss vill eftersträva.

Läs också: ”Medlemmen i centrum – även digitalt”

Enligt siffror från Handelsrådet står svensk handel för 11 procent av BNP och sysselsätter 11 procent av arbetskraften, över en halv miljon människor. Dessutom berör vår verksamhet ett betydligt större antal människor varje dag.
Vår verksamhet är alltså en betydande del av samhället i stort. Därför är det arbete som sker kring hållbarhet, ur alla dess aspekter, inom dagligvaruhandeln viktigt på så många sätt. Mål nummer 12 i FNs globala mål Agenda 2030 är Hållbar produktion och konsumtion och det ställer krav på agerande och ansvarstagande från både politiker och bransch.

Så är vi i branschen redo för att ta det ansvaret? Mitt svar är ett entydigt ja. Det finns en stark vilja att inte bara arbeta med utan även driva på i hållbarhetsfrågor. KF var en gång i tiden först i Sverige med ekologiska varor och Coop har nyligen återlanserat vårt varumärke Änglamark. Idén är enkel: ekologiska varor och ett genomtänkt hållbarhetsarbete ska inte bara vara förbehållet dem med tjocka plånböcker. Det ska vara både lätt och möjligt för alla konsumenter att välja och göra rätt.

Vi människor vill generellt sett att det ska vara snabbt och enkelt att fatta köpbeslut, få leverans och ha kontakt med de företag vi har en relation till. Vi vill ha ett personligt bemötande men vi vill också välja själva när och hur det sker. Och vi vill finnas i sammanhang som skapar mening och tar ansvar för samhället och planeten. Det är utmärkta grunder för en blomstrande dagligvaruhandel med fokus på både hållbarhet och digitalisering.

Men det betyder inte att alla gamla sanningar helt plötsligt är omoderna. 1968 presenterade KF ett nytt utbildningsmaterial för kundbemötande. I fokus stod tre punkter: Sinne för service, Sinne för försäljning och Sinne för idén.
Det är faktorer som är minst lika giltiga för ett gott och lyckat kundmöte idag, 50 år senare. Inte minst med tanke på att kundernas krav på ett bra personligt möte, oavsett om det sker fysiskt i butik, digitalt eller på annat sätt blir allt högre. Men den inställningen ger också rätt förutsättningar för att skapa ett hållbart arbetsliv för alla medarbetare.

Så vi i branschen har ett ansvar för att driva på men också en stor möjlighet att bidra och vara delaktiga så att utvecklingen sker på ett bra sätt. Det ansvaret och den möjligheten ska vi ta.

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Mat och apoteksvaror i samma påse

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Nyhetsbrev

Arkiv

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Plus

Nu öppnar Sveriges största Maxi sin nya restaurang: ”Fräck och fräsig”

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.171