23948sdkhjf

Fem råd för att göra butiken till en mötesplats

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House ger i sin krönika tips på vad som intresserar kunderna.

Gör butiken till den sociala mötesplats den förtjänar att vara. Butiken är inte en plats som i framtiden bara erbjuder produkter. Min hypotes är att butikens uppgift är så mycket större och butiken kan ha så många fler roller än vi kan föreställa oss. Men det kräver att vi ställer oss grundfrågan – vilken roll skulle vi kunna spela i vårt samhälle där våra kunder verkar och lever. Detta är inte en lätt fråga utan kräver sin eftertanke. Nu måste vi se framåt (inte tillbaka) till en butik som bejakar effektivitet men framförallt riggar sig för en framtid där butiken inte bara får sina intäkter från transaktionen av produkter.

Nedan är fem områden som jag vet intresserar kunden och där framtidens butiker kan spela en viktig roll och se nya intäktsflöden komma.

Butiken som utbildare
Vår mat är en hörnpelare i våra liv. Kunskap är viktigt. Fundera vilken kunskap ni har i butiken som ni skulle vilja sprida vidare till era kunder. Viktiga områden är hållbar konsumtion, tillsatser i maten, bra och enkel matlagning för den stressade barnfamiljen.

Butiken som mötesplats
Många av era kunder älskar att komma till er butik. Hur kan ni förstärka detta? Vad skulle ni kunna göra lokalt för era pensionärer, föräldralediga män och kvinnor, varför inte bli den butiken på orten som blir bäst på högtider för andra kulturer eller kan ni göra besöket för att hämta ut postpaket till ett nöje och ge kunden något extra?

Butiken som upplevelsecentra
Den moderna kunden söker upplevelser. Vad kan ni göra i er butik för att göra den till en destination? Vilken specialitet kan ni utveckla som gör att ni blir en snackis på den lokala orten. Är det en speciell varukategori som gör er extra attraktiv? Har ni en lågprisavdelning för alla som älskar att fynda? Eller bjuder ni alltid på något gott att äta och dricka i samband med den stressiga helgshoppingen? Eller är ni den butiken som alla vet har den trevligaste personalen?

Butiken som restaurang
Vi lägger mer och mer pengar på att äta ute. Men folk kommer ändå till butiken för att handla mat. Varför skulle man inte kunna handla hem färdiga rätter? Då talar jag inte om de som redan finns idag. Vad innebär det om din butik på allvar kan ta upp kampen med den lokala pizzerian, kina- eller gourmetrestaurangen? Denna kamp måste butiken ta på allvar och identifiera som ett av de främsta tillväxtområdena.
Butiken som hälsoinspiratör

Ohälsan i samhället ökar.
Både mentalt och fysiskt. Mycket av ohälsan är kopplad till vår moderna livsstil. Vilken roll skulle ni kunna spela här? Varför skulle man inte kunna boka yogaklasser arrangerade av butiken? Eller varför skulle man inte kunna komma till butiken och få tydliga guidelines för vad hälsosam livsstil är? Vi vill må bättre och livsmedelsbutiken med sitt utbud och lokala kontaktnät kan spela en avgörande roll.

Lycka till med ditt förändringsarbete och glöm inte att det enbart är din fantasi som sätter gränserna för vad ni kan åstadkomma.

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Här byggs ny Coop-butik

Klart för ny City Gross – en annan stänger

36-tal tillsvidareanställda berörs av nedläggningen.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Fyra rån på en månad - då lägger närbutiken ner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156