23948sdkhjf

Fem råd för att göra butiken till en mötesplats

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström på Retail House ger i sin krönika tips på vad som intresserar kunderna.

Gör butiken till den sociala mötesplats den förtjänar att vara. Butiken är inte en plats som i framtiden bara erbjuder produkter. Min hypotes är att butikens uppgift är så mycket större och butiken kan ha så många fler roller än vi kan föreställa oss. Men det kräver att vi ställer oss grundfrågan – vilken roll skulle vi kunna spela i vårt samhälle där våra kunder verkar och lever. Detta är inte en lätt fråga utan kräver sin eftertanke. Nu måste vi se framåt (inte tillbaka) till en butik som bejakar effektivitet men framförallt riggar sig för en framtid där butiken inte bara får sina intäkter från transaktionen av produkter.

Nedan är fem områden som jag vet intresserar kunden och där framtidens butiker kan spela en viktig roll och se nya intäktsflöden komma.

Butiken som utbildare
Vår mat är en hörnpelare i våra liv. Kunskap är viktigt. Fundera vilken kunskap ni har i butiken som ni skulle vilja sprida vidare till era kunder. Viktiga områden är hållbar konsumtion, tillsatser i maten, bra och enkel matlagning för den stressade barnfamiljen.

Butiken som mötesplats
Många av era kunder älskar att komma till er butik. Hur kan ni förstärka detta? Vad skulle ni kunna göra lokalt för era pensionärer, föräldralediga män och kvinnor, varför inte bli den butiken på orten som blir bäst på högtider för andra kulturer eller kan ni göra besöket för att hämta ut postpaket till ett nöje och ge kunden något extra?

Butiken som upplevelsecentra
Den moderna kunden söker upplevelser. Vad kan ni göra i er butik för att göra den till en destination? Vilken specialitet kan ni utveckla som gör att ni blir en snackis på den lokala orten. Är det en speciell varukategori som gör er extra attraktiv? Har ni en lågprisavdelning för alla som älskar att fynda? Eller bjuder ni alltid på något gott att äta och dricka i samband med den stressiga helgshoppingen? Eller är ni den butiken som alla vet har den trevligaste personalen?

Butiken som restaurang
Vi lägger mer och mer pengar på att äta ute. Men folk kommer ändå till butiken för att handla mat. Varför skulle man inte kunna handla hem färdiga rätter? Då talar jag inte om de som redan finns idag. Vad innebär det om din butik på allvar kan ta upp kampen med den lokala pizzerian, kina- eller gourmetrestaurangen? Denna kamp måste butiken ta på allvar och identifiera som ett av de främsta tillväxtområdena.
Butiken som hälsoinspiratör

Ohälsan i samhället ökar.
Både mentalt och fysiskt. Mycket av ohälsan är kopplad till vår moderna livsstil. Vilken roll skulle ni kunna spela här? Varför skulle man inte kunna boka yogaklasser arrangerade av butiken? Eller varför skulle man inte kunna komma till butiken och få tydliga guidelines för vad hälsosam livsstil är? Vi vill må bättre och livsmedelsbutiken med sitt utbud och lokala kontaktnät kan spela en avgörande roll.

Lycka till med ditt förändringsarbete och glöm inte att det enbart är din fantasi som sätter gränserna för vad ni kan åstadkomma.

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Därför misslyckas så många lanseringar

Krönika
Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Arla vill satsa på växter

"Coop pay" – här införs nytt betalsystem

Amazon går in i indisk dagligvarujätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Chefsintervjun
Hemköpsbossens plan för Tempo

Thomas Gäreskog tror starkt på kedjan.

Arkiv

Unikt trendbrott för Ica

Högt pris på bär

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

På nytt jobb
Handlare växlar upp: ”Frun övertalade mig”

Hade precis fått klartecken att bygga ut.

Premiär för ny Kvantum i galleria

Här kommer Lidls nästa butik

Starka siffror för Scandi Standard

Succé för Coops obemannade nattbutik

Högteknologisk butik öppen dygnet runt.

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

På nytt jobb
Hemköp tappar e-handelschef

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Forskningsprojekt ger engångsförpackningar nytt liv

Premiär för Maxibutik med nytt tänk

Walmart stämmer Tesla

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Pantade falska burkar – får fängelse och utvisas

Coop vidgar onlinetest i Danmark

På nytt jobb
Ny Coop-kapten ska vända skutan

Lidl varnar för Brexit

God skörd väntar spannmålsbönderna

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Var tionde öl är alkoholfri

Man skjuten till döds utanför Ica

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Matkasseföretag till fem nya orter

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177