23948sdkhjf

Fazer köper matföretag – satsar på havre

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fazer är mitt uppe i en förändringsprocess. Förra veckan stod det klart att koncernen säljer av sin restaurangdel och nu meddelar koncernen att de förvärvar det skandinaviska matföretaget Kaslink.

Läs också: Han kliver in på Fazer

– Kaslink är en innovativ aktör, vars höga tekniska kunnande och moderna produktionsanläggning skapar en konkurrenskraftig bas för att sälja, marknadsföra och producera hållbara havrebaserade produkter på en internationell marknad. Kaslink har lanserat framgångsrikt även på den konkurrensutsatta svenska marknaden, och har utvecklats väl på den finska marknaden, vilket skapar en stark plattform för framtida tillväxt, säger Mats Liedholm, vd, Fazer Sverige i en kommentar.

Köpet är i linje med Fazers satsning på havre då varumärket Kaslink Aitos produkter är skapade av nordisk havre och består av havrebaserade drycker, matlagningsprodukter och snacks.

– Vi har skapat en unik bas för havreverksamheten, bevisat att nära 130-åriga Fazer vill ta till sig Aito-produkterna som skapades av oss i familjen Kukkonen, och vår resa som redan gått så bra., säger Juha-Petteri Kukkonen, Chief Creative Officer och en tre bröder som äger Kaslink.

Fazer har dessutomnyligen investerat närmare 400 miljoner kronor i en ny anläggning för xylitolproduktion.

Kaslink har en omsättning på cirka 65 miljoner euro och är ett familjeägt företag med bas i Koria i sydöstra Finland och har cirka 170 anställda och finns idag på 15 europeiska marknader. Kaslink kommer att ingå i affärsområdet Fazer Lifestyle Foods.

Mer om: Fazer | havre | Kaslink
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

På nytt jobb
Hon blir ny vd för Coop Mitt

Anders Stakes efterträdare hämtas från ÖoB.

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Coop bryter med franchisetagare

Tomt på ärtor i frysdiskarna

På nytt jobb
Han tar över Matvärlden i Veddesta

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Ica tecknar storavtal med Coor

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13