23948sdkhjf

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Hemköps nya Take Away-koncept i butiken i Mall of Scandinavia norr om Stockholm har fått en flygande start.

Läs också: Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

– Även om vi bara varit igång en kort tid har vi startat väldigt starkt. Vi har en stor tro på att det här kommer att bli en succé för oss, säger Hemköps vd Thomas Gäreskog till Fri Köpenskap.

Konceptet består av många olika delar och är byggt i ett modulsystem för att enkelt kunna skalas upp och ned. Maten utgår från frukost, lunch och middag.

– De passar de olika storlekarna vi har både på våra egenägda och handlarägda butiker. Om man är en liten butik så har man inte eget kök och egna kockar utan kanske snarare en lösning där man värmer upp mat i butiken och säljer till kunderna i den typ av buffélösning som vi har. Men det beror lite på vad för yta som finns, berättar Thomas Gäreskog.

Det är det stora konceptet som testas i Mall of Scandinavia och det lilla konceptet kommer att testas I butiken vid Odenplan i Stockholm. Vilken butik som får testa mellan-konceptet är ännu inte klart.

Läs också: Ny etableringschef på Hemköp och Tempo

Vi börjar med att provköra de olika koncepten under året och sedan kanske vi gör några justeringar under våren. Planen är att vi ska kunna rulla ut under nästa år, säger Thomas Gäreskog.

Bortsett från Tempos 120-130 butiker har Hemköp har ungefär 65 egenägda butiker och 120 handlarägda butiker.

Handlarna ser potentialen och följer det här noga. De kommer naturligtvis att få ta del av konceptet och det är mycket därför som vi bygger i ett modulsystem. Storleken och förutsättningarna varierar.

Basen i det stora konceptet är butikens varmmatsbuffé och en kallmatsbuffé där Hemköp använder sig av egna kockar och kallskänkor. Sushi Daily erbjuder butikslagad sushi och Urban Deli står för ett brett utbud av spännande produkter. Även ett pizzakoncept direkt från Italien finns där Hemköp kan sälja pizzorna antingen kylda i delikatessavdelningen eller värma upp på plats.

Läs också: Axfood passerar 50 miljarder

Inom Garant har Axfood plockat fram ett särskilt kombinationskoncept som kallas ”Matmekano” där kunderna plockar ihop olika delar och på så sätt bildar sig en måltid. För det lilla konceptet rör det sig främst om produkterna.

Det kanske främst är produkterna och en salladsbar man har att utgå ifrån, men det finns mycket bra färdigpackad kyld mat som gör att man kan positionera sig bra i det området även med mindre yta. Sortimentet är likartat i de olika formaten men omfattningen skiljer sig baserat på yta.

Thomas Gäreskog tror också att konceptet är särskilt gångbart hos Hemköp.

Vi har butikslägen som ligger i bra lägen utifrån hur kunderna rör sig, kollektivtrafiken och hur de arbetar. Vi såg tidigt att det finns en möjlighet att ta ett steg när det gäller måltidslösningar.

Läs mer om konceptet här.

Mer om: färdigmat | Hemköp
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop upprätthåller takten – här är nästa fem Netto som ställs om

"Världens mat" med nya ägare

Handlare anmäld efter brand – la ut övervakningsbild

Bagerierna som säljer flest semlor

Ledare
Jurygruppernas avgörande betydelse för Dagligvarugalan

Nyhetsbrev

Försäljning lyfte Coop Norrbotten

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
Efter många tunga år – nu ska Coop ta mark: ”Vi ser effekter”

Så ska Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, leda företaget mot ökade marknadsandelar. "Coop-erbjudandet står sig allt starkare nästan oavsett geografi", säger han.

Coop Gotland pikar Ica Maxi: ”Utsikten behövde bli lite finare”

Oviss framtid för Willys-butik

Icas obemannade test klart – fler kunder och höga snittköp

Kunder i åldrarna 17-23 ökade med 30 procent och snittköpen står sig väl mot traditionell handel. Det är två av slutsatserna i Icas obemannade pilottest.

Plus

Dagligvarugalan
Årets kassazon spionerar på sig själva varje vecka

Garant plastbantar 20 ton

Här fyller Coop 100 år

Shopgun blir eReklamblad

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

De är Sveriges grönaste varumärken

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.187