23948sdkhjf

De ska placera Coop på den digitala kartan

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

I ett omfattande samarbete med teknikföretaget Pinmeto satsar Coop för att stärka sina 650 butikers lokala närvaro i digitala kanaler.

Läs också: Icabutikens reklammiss – använde Lidls te

För stora retailkedjor kan det vara utmanande att ha kontroll på alla moment i det digitala ekosystemet där den största kundaktiviteten sker utanför den egna webbplatsen och istället på externa söktjänster och sociala medier som Google, Facebook, Apple Maps och Instagram, skriver Pinmeto i ett pressmeddelande.

Som ett steg i arbetet att positionera kedjan i den digitala världen lanserar Coop nu ett nationellt samarbete med det svenska teknikbolaget PinMeTo där man säkerställer kundresan från digitala sök till köp i de lokala butikerna.

– Det är en fundamental förutsättning för en butikskedja som Coop att finnas där kunden söker efter deras butiker och produkter online. Webbplatsen fyller en viktig funktion men kundens köpnära sökbeteende har flyttats till externa nätverk och plattformar som Google och Facebook. Här kommer vår teknik in i bilden där vi byggt en lösning som hanterar hela kundresan i digitala söktjänster och sociala medier, säger Björn Östman, Sverigechef på Pinmeto, i en kommentar..

– Under många år har Coops digitala kanaler varit den centrala knutpunkten för den digitala upplevelsen men i dag sker en stor del av trafiken utanför våra digitala kanaler. Sökmotorer, kartor, röst och chattgränssnitt har skapat nya kanaler. Via Google Maps, Facebook och Messenger visar kunder intresse för våra butiker. Tillsammans med PinMeTo kommer vi lättare att nå våra kunder samt få in fler till våra butiker. Våra medlemmar och kunder förväntar sig att alla uppgifter stämmer oavsett plattform" säger Henrik Staaf, chef för digital kommunikation på Coop.

Pinmeto har tidigare bland annat H&M, Clas Ohlson, Lindex och Fitness 24Seven och O'Learys som kunder.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu tar de över kundvagnsreklamen

Spendrups cementerar förstaplatsen på systemet – ökade 9,5 procent

Systembolagets försäljningsstatistik är trevlig läsning för Spendrups som knaprar ytterligare marknadsandelar.

Här presenterar Pricer sin nya plattform

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Mathem tar in 500 miljoner i ny runda – 280 miljoner från AMF

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
Ostmästaren: "Man ska sikta högt"

Arkiv

Ica-butik går in helhjärtat – säljer snittblommor för 40 000

Räknar med att blommorna står för 10 procent av omsättningen under alla hjärtans dag.

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Så förändras butikspersonalens roll.

Lidls 192:a butik på plats: ”Öppnar 4-5 innan sommaren”

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Efter Fodis konkurs – nu satsar Coop på lokal e-handel

Coop har i det tysta sjösatt en storsatsning på egen gårdsbutik online.

Coop stänger två butiker – ligger nära nyomställda Netto-butiker

Strongpoint ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Nytt samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Riksbyggen sköter fler Icafastigheter

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Dalsspira vill ta in mer kapital

Plus

Experten
Icas AI-expert: "Vi har full uppbackning för att lyckas"

AI är högt prioriterat hos Ica. Ett step change-område. Så benämner Andreas Ragnarsson sitt nya arbete.

På nytt jobb
Ny etableringschef på Hemköp och Tempo

Lokala konstnärer poppar upp i Icabutiken

Återhämtning för Probi

Coop satsar på barnen – med AR-spel

Getter kom in i butiken – se filmen: ”Väldigt underligt”

På nytt jobb
Lidl snor konceptutvecklare från Ica

Krönika
Gym drar kunder till matbutiker

Stark öppning för Ica

Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Coop-vd kan bli årets chef

Bergendahls backade i fjärde kvartalet

Tomt i hyllorna – största baconbristen på årtionden

Chefen har ordet
”Bättre kundupplevelse när vi räddar maten”

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Från Bryssel till Svensk Dagligvaruhandel

Axfood drar in kött efter Youtube-avslöjande

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.142