23948sdkhjf

Per Strömberg om jobben, marknadsandelar och e-handel

| Av Björn Dickson/TT | Tipsa redaktionen

Ska halvera svinnet från 1,65 procent och tror att e-handeln ligger på tio procent 2025.

Jobben i kassan kommer att bli ännu färre i dagligvarubutikerna. I stället kommer fler inom branschen att arbeta med ny teknik, it och artificiell intelligens.

Läs också: Maxat Maxi i jul

- Det är ett stort skifte på gång, säger Icas koncernchef Per Strömberg.

I genomsnitt väljer varannan kund i de större Ica-butikerna att själv skanna sina varor, enligt Per Strömberg. Därmed minskar behovet av personal i kassorna.

- Digitaliseringen är vår största utmaning. Vi kan effektivisera i butikerna. I stället anställer vi personer som är duktiga på it och artificiell intelligens. Det handlar om ett stort kompetensskifte i dagligvaruhandeln, säger Per Strömberg.

Inom Ica arbetar i dag omkring 50 000 personer i Sverige. Per Strömberg tror inte att det kommer att vara särskilt många fler eller färre om fem år.

Andra kunskaper

- Men till stor del kommer personer med andra kunskaper än i dag att arbeta inom vår bransch, säger Per Strömberg.

Enligt en rapport från Konkurrensverket har Ica 50,8 procent av marknaden för detaljhandel i Sverige.

Läs också: Icabutikens reklammiss – använde Lidls te

Per Strömberg hävdar att Konkurrensverkets siffror är missvisande. Om man också räknar med försäljningen av dagligvaror i bensinstationer och små servicebutiker blir Icas marknadsandel 36 procent, enligt honom.

- Vi har tuff konkurrens och vi ser en omdaning där många väljer att äta på kaféer och restauranger i stället för att handla hos oss, säger Per Strömberg.

Men hur man än räknar präglas den svenska dagligvaruhandeln av stor koncentration till ett fåtal stora kedjor. På marknader med få dominerande aktörer minskar prispressen.

Siffror från Statistiska centralbyrån visar att maten har blivit tre gånger så dyr på 30 år, medan skor och kläder inte ens har blivit dubbelt så dyra.

Svag krona

Per Strömberg säger att den svaga kronan drar upp priset på importerad mat, något som naturligtvis också gäller för de kläder som vi importerar.

Läs också: Ica förlänger digitalavtal för 300 miljoner

- Vi jobbar stenhårt för att öka andelen närproducerad mat i våra butiker. Det bidrar till högre priser, närproducerat kött kostar mer än dansk fläskfilé, säger Per Strömberg.

Försäljningen av ekologisk mat har minskat något de senaste åren och i stället väljer många kunder svenskt och klimatsmart. I dag väljer 72 procent av kunderna aktivt svenska livsmedel, mot 65 procent 2014, enligt en undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av Ica och Lantbrukarnas riksförbund.

Matsvinnet är ett uppmärksammat problem. I dag beräknas svenska hushåll kasta omkring en fjärdedel av all mat. Inom Ica är svinnet enligt Per Strömberg 1,65 procent och det ska halveras till 2025. Ett problem är att många hushåll kastar mat som har nått bäst före-datum, trots att det går utmärkt att äta maten.

- Uttrycket bäst före är inte optimalt. Men att ändra på det är inte lätt. Vi har en dialog med Livsmedelsverket. Vi får se vad som sker, säger Per Strömberg.

Nätet ökar snabbt

Matköpen över nätet väntas öka snabbt. I dag handlar svenskarna bara omkring 2 procent av sina livsmedel på nätet. I Storbritannien är andelen 7—8 procent. Per Strömberg tror att andelen i Sverige kommer att vara omkring 10 procent 2025.

Läs också: Nu kommer obemannat på bred front – även i små glesbygdsbutiker

En baksida med e-handel är de många transporterna.

- Lösningen måste bli att olika kedjor samordnar sina transporter, maten ska kunna köras ut tillsammans med varorna från nätapoteket och den digitala nätbokhandeln, säger Per Strömberg.

Fakta: Priset har ökat betydligt mer i dagligvaruhandeln än modehandeln

Några få kedjor dominerar den svenska dagligvaruhandeln. Ica är den verkliga jätten med 50,8 procent av marknaden, enligt en rapport som Konkurrensverket publicerade 2018.

Enligt samma rapport har Coop en marknadsandel på 19,4 procent och Axfood, med kedjor som Willys och Hemköp, har 16,4 procent av marknaden.

Siffror från Statistiska centralbyrån visar att en matkasse som 1988 kostade 100 kronor kostade 311,45 kronor 2018.

Ett plagg som kostade 100 kronor 1988 kostade 184,4 kronor 2018.

Källor: Konkurrensverket och SCB

Mer om: Ica | Per Strömberg
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här landar Icas nya måltidspilot

Här stänger andra Handlar'n-butiken på två år

Plus

Urstark trend – vegetariska kampanjer ökade 35 procent

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Chefen har ordet
”Polisens rånreklam skadar butikerna”

Nyhetsbrev

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Arkiv

Seger för Skånemejerier – Ingen prövning av ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

Sushirullen i nytt franchisekoncept: ”Flera butiker klara”

Polarbröd, Vegme och Kalla i smörgåssamarbete

Gränshandeln väntas fördubblas till 2030 – Nordby supermarket bygger ut

På nytt jobb
Hon blir butikschef i försenad Willysbutik

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Ica-butik satsar fem miljoner på ombyggnad

1

Matbluffsfinalister besvikna: ”Det sista vi gör är att bluffa”

Konstnärlig mjölk

Butiken sålde kaffe för 125 000 på en dag

Förbeställningar på Facebook säkrade rekord.

Matpriserna stilla under julen - kaffe sjönk

Butik i Hyltebruk bygger ut

Årets matbluff – alla finalisterna

162 nomineringar har blivit fem finalister. Här är produkterna som lurat kunderna mest, enligt Äkta vara.

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd lämnar

På nytt jobb
Hon är Hemköps nya e-handelschef

På nytt jobb
Mat.se värvar från modebranschen

Ica-handlare vill riva: ”Jag tänker inte kylkonvertera”

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Coop Värmland effektiviserar – flera sägs upp

Butik i Köping satsar miljoner på ombyggnad

HK Scan lämnar Siljans Chark

Nu startar Coop skivbolag

Coop och Catena i slutförhandlingar om jättelagret

Maxat Maxi i jul

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Eldrivna kylfordon för stadstransport av livsmedel

Icabutikens reklammiss – använde Lidls te

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Ica förlänger digitalavtal för 300 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.142