23948sdkhjf

Coops vd: "Så blir fysiska butiken framtidens vinnare"

Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i en krönika om de nya kraven som kommer att ställas på butikerna.

Ett av de stora ämnena i affärs- och branschmedia de senaste åren har varit butiksdöden. Hur möter vi den utvecklingen på Coop? Vi satsar stenhårt på att utöka vårt butiksnät, både genom att aggressivt öppna nya butiker och genom att köpa konkurrenten Nettos drygt 160 butiker i Sverige.

Vi börjar alltså höstterminen med 800 butiker som vi ska fylla med kunder och varor. Detta samtidigt som näthandeln ständigt tar andelar från den fysiska handeln. Hur går det ihop?

Självklart är digitaliseringen en av de trender som påverkar näringslivet starkast och konkurrensen inom e-handel av mat är stenhård. Men samtidigt ska vi komma ihåg att det faktiskt bara är en bråkdel av maten som i dag säljs på nätet. Även om e-handeln når 10 procent till 2025, som de flesta prognoser pekar på, så kommer de fysiska butikerna omsätta åtminstone 225 miljarder kronor.

Men det kommer såklart att ställas nya krav på de fysiska butikerna. En tydlig trend är att de bostadsnära butikerna tar från stormarknaderna när storhandeln flyttar till nätet. Att snabbt kunna lösa vardagsmaten blir allt viktigare och då är en bostadsnära butik svårslagen.

Mycket talar för att vi står inför en lågkonjunktur. Det tror jag kan bli en möjlighet för oss i dagligvaruhandeln. De senaste åren har vi i Sverige lagt mer pengar på mat, men den stora delen av kakan har hamnat hos kaféer och restauranger. Detta är en utgift många kommer att dra ner på i en lågkonjunktur – men samtidigt har det etablerats ett behov av att få maten lika snabbt och smidigt som när man äter ute. Därför satsar vi stort både på att utveckla vårt sortiment av färdiglagat och på att skapa kaféer eller bistros inne i våra butiker.

Något som snart också kommer vara självklart för alla matbutiker är det vi kallar ”Hämta”, det vill säga möjligheten att smidigt hämta upp maten man handlat på nätet i sin butik. Det är nämligen ingen tvekan om att e-handeln kommer att växa och tillväxten drivs av kunderna. Och då måste kanalen vara en tydlig del av de fysiska butikernas service och erbjudande.

Det är några av de övergripande trenderna för att en butik ska vara framgångsrik även i framtiden. Men den avgörande faktorn är som alltid att vara den som bäst förstår sin lokala marknad, i dag och i framtiden.

Hur ska vi på bästa sätt utveckla ytorna utanför butiken? Med färre bilar behövs inte lika många parkeringsplatser, ytor som kan användas till lek eller varför inte en uteservering för butikens kafé? Det är också rimligt att våra ägare, medlemmarna, kan vara med och påverka 5-10 procent av butikens sortiment. Då kommer de att bli trogna den fysiska butiken som även under överskådlig framtid blir vår absolut viktigaste kanal.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063