23948sdkhjf

Butikscheferna: Så blev vi finalister i Årets butik

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Finalisternas egna tankar om Dagligvarugalan och chansen att bli Årets butik den 19 september.

Markus Wahlgren, butikschef, Stora Coop Visby.

Hur känns det att vara finalist?

– Helt fantastiskt, och mycket hedrande att vara finalist till branschens största pris – det hade vi aldrig vågat hoppas på. Vi är och tittar så klart in andra butiker med jämna mellanrum men till vardags kämpar vi ju på i vår bubbla här ute på Gotland. Att vara finalist är ett stort kvitto på att vi jobbar åt rätt håll.

Vad betyder det för butiken?

– Det betyder oerhört mycket för alla. Att vi har fått priser i andra sammanhang tidigare har varit kvitton i sig men att vara topp tre i Årets butik är hur stort som helst. Det hade vi aldrig vågat drömma om. Varenda en från butikspersonal till lastbilschaufförer och elreparatörer får sträcka på sig. Alla har dragit sitt strå till stacken.

Vilka är butikens främsta styrkor?

– Att vi hela tiden hittar på nya saker och jobbar utanför boxen. Vi har en tight personal och försöker vara personliga mot kunderna. Vi har en speciell skyltkommunikation med egna typsnitt och jobbar stenhårt med vårt mål att vara extremt närproducerade. Allt från gotländska lamm till fisk, dryck, bröd och minsta lilla karamelltillverkare.

Vem vinner?

– Det återstår att se. Vi hoppas så klart innerligt att juryn tycker att vi varit bäst.

Martin Åberg, butikschef, Ica Supermarket Cityhallen Växjö

Hur känns det att vara finalist?

– Det känns naturligtvis jätteroligt, det är mig veterligen första gången vi är nominerade på galan så det var inte förväntat men det var något vi hade hoppats på. Vi har funnits här länge och jobbat hårt varje dag så det känns som en bekräftelse.

Vad betyder det för butiken?

– Det är ett erkännande på att vi gör en hel del rätt. Men vi ska också komma ihåg att vi har inte vunnit ännu så vi tar det lite lugnt innan det är färdigt. Men det är klart att det betyder en del för personalen att veta att de gör ett bra jobb, och vi har även gått ut med det till våra kunder både i butik och på sociala medier. Sen har det även uppmärksammats av Smålandsposten vilket också är roligt, men vi får se vem som vinner först innan vi gör något mer.

Vilka är butikens styrkor?

– Det här är Sveriges enda Supermarket utan en enda parkeringsplats och vi har fått anpassa oss efter det. Det är många som kommer hit och köper lunch och många studenter som kommer hit och köper en dricka, det är mycket grab and go. Det är många kunder i rörelse samtidigt som det är något av en mötesplats och då måste man se till att det blir trevligt för alla, både för de som storhandlar och de som bara tar en läsk och det gör vi varje dag.

Vem vinner?
– Det vill jag inte spekulera i, vi har satsat på det här och nu får vi se hur det går.

Simon Johansson, butikschef, Ica Supermarket Almö Livs

Hur känns det att vara finalist?

– Helt ärligt känns det lite overkligt. Det finns nästan 5 000 butiker som vi tävlar med och att vara en av de tre som är bäst känns overkligt. I slutändan är det personalen som gjort det möjligt, vi chefer kan sätta upp rutiner och mål men det är de som får det att hända varje dag.

Vad betyder det för butiken?

– Butiken har funnits i mer än 50 år nu men det här är det största som hänt. Oavsett hur det går kan vi konstatera att vi är västra Sveriges bästa butik. Vi har passat på att fira det med både personalen och även våra kunder som vi bjöd på tårta förra veckan, det blev närmare 800 tårtbitar då. Sen har vi också fått stor spridning för nyheten i sociala medier - där har vi nått nästan 20 000.

Vilka är butikens främsta styrkor?

– Jag skulle säga att vi är en väldigt färskvarubaserad butik. Vi står för mycket matinspiration och nytänk samtidigt som vi satsar på hållbarhet och att ta till vara på så mycket som möjligt. Vi trycker hårt på retaste och säljer till exempel luncher varje dag för 79 kronor gjort på råvaror som annars skulle slängts. Samtidigt har vi satsat på att vara "framtidens lanthandel", både till utseende och koncept med träpaneler och korgar med erbjudanden i kombination med flera manuella diskar och personlig service.

Vem vinner?

– Vi skojade lite om att dyka upp på galan med gyllene hattar på eftersom vi redan känner oss som vinnare oavsett hur det går. Men vem som vinner, det återstår att se.

Se även filmen där vi presenterar årets finalister:

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Så mycket har coronaeffekterna ökat Icas försäljning: ”Inte sunt”

Försäljningsexplosion för Ica i mars.

Coop stänger två Netto-butiker – nu uppe i sju nedläggningar

Efter besked om nedläggning i Tidaholm och Falköping – nu ska två till stänga.

Svenska ärtprodukter – nu hos Ica och Bergendahls

Coopföreningens miljonvändning

Lösviktgodiset minskar kraftigt

Mer hygienska lösningar kan vara svaret.

Nyhetsbrev

Willys-butik överväger väktare som ansvarar för insläpp under påsk

Arkiv

Coronaviruset
Coop i samarbete med Äldrekontakt

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare in i hetluften direkt: ”Spännande och utvecklande”

Den 1 april tillträdde Johanna Isaksson som ny handlare hos Ica Kvantum i Åhus.

Nästan helt digital stämma i KF

Coronaviruset
Maxi-butik skänkte 200 ”Foppatofflor” till intensivvården

Paolos går in i frysdisken

Coronaviruset
Paulig skänker skyddsutrustning till vården

Uppsving för matkassar i orostider

2

Coop växlar upp tågtransporterna med 50 procent

Icagruppen delar upp utdelningen

Ytterligare en Netto läggs ned

Matpriskollen: City Gross snabbast att ställa om

Coronaviruset
Så agerar butikerna kring nya trängselregler: ”Kan behöva stoppa inflödet”

Coop Varberg justerar öppettiderna inför påsk – och kan behöva begränsa antalet kunder.

Coronaviruset
Håll avståndet – dagligvaruhandeln annonserar gemensamt

Signum återuppstår – på burk

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar han färska handlare.

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Coops jättelager läggs på is

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Ny vd på Dava Foods

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Personalen rusar till Handels

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Coop säljer mer mark på Tullholmen

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Walmart tar tempen på sina anställda

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.203