23948sdkhjf

Är du redo att sälja bättre, inte bara mer?

Johan Kaij på Marketing Clinic i en krönika om vikten av att skilja på kvantitet och kvalitet.

Denna sommar har jag varit något ovant – en early adopter. Kanske till och med en influencer, då jag berättar för vänner och bekanta om vad jag gjort. Familjen har tågluffat genom Europa! Jag vill absolut inte tågskryta (även om jag de facto gör det…) och jag vill inte flygskamma. Men, det fanns något i upplevelsen som var extra intressant, nästan mer än själva tåget som transportmedel – en frihetskänsla över att åka med lätt packning. Tvingade att ha fyra ryggsäckar i stället för en bil full med saker blev ”mindre” en upplevelse som inte bara kändes rätt, utan som vi njöt av. (När dottern inte orkade bära sin ryggsäck över ett bergspass var jag visserligen inte fullt lika nöjd…)

Nu är vi ju bara en familj, men vi träffade ganska många på resan och när jag letar efter omvärldstecken på samma sak, behöver jag inte gå alltför långt. Ica säger att hållbar konsumtion kommer att bli framtidens statusmarkör, studier i USA tror att second hand-marknaden kommer att dubblas till 2023 och H&M erbjuder uthyrning av kläder i sin nya citybutik. Börjar jag här ana en förflyttning från att konsumera mycket till att konsumera bättre?

Å andra sidan – i juli slog Gekås nytt försäljningsrekord, lågprishandeln ökar generellt och data visar att vår konsumtion faktiskt ökar från år till år. Så vi har kommit till den intressanta punkten när fler har en ambition att minska, men där vårt beteende inte riktigt är där än. Är vi mitt i förändringen?

Som rådgivare har jag tre frågor som oftast dyker upp i alla projekt: hur kan vi hitta fler kunder, sälja mer till varje kund, och sälja mer lönsamt? En fjärde fråga blir allt viktigare – hur kan vi sälja bättre? Bättre för våra kunder, bättre för vår omvärld och bättre för oss som företag och vår vision. Jag tror det är en fråga som kommer att bli kritisk, för även om vi inte är där än kommer fler och fler vilja konsumera bättre, och leta efter de företag som gör det möjligt.

Jag kan ha fel, jag kan vara ett nischfenomen, det kan vara en sen 40-årskris, och jag köper säkert en onödig golfklubba till snart (för att fixa slicen!). Men tänk om jag har rätt… Tänker ni på att sälja bättre, inte bara mer?

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062