23948sdkhjf

Är du redo att sälja bättre, inte bara mer?

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij på Marketing Clinic i en krönika om vikten av att skilja på kvantitet och kvalitet.

Denna sommar har jag varit något ovant – en early adopter. Kanske till och med en influencer, då jag berättar för vänner och bekanta om vad jag gjort. Familjen har tågluffat genom Europa! Jag vill absolut inte tågskryta (även om jag de facto gör det…) och jag vill inte flygskamma. Men, det fanns något i upplevelsen som var extra intressant, nästan mer än själva tåget som transportmedel – en frihetskänsla över att åka med lätt packning. Tvingade att ha fyra ryggsäckar i stället för en bil full med saker blev ”mindre” en upplevelse som inte bara kändes rätt, utan som vi njöt av. (När dottern inte orkade bära sin ryggsäck över ett bergspass var jag visserligen inte fullt lika nöjd…)

Nu är vi ju bara en familj, men vi träffade ganska många på resan och när jag letar efter omvärldstecken på samma sak, behöver jag inte gå alltför långt. Ica säger att hållbar konsumtion kommer att bli framtidens statusmarkör, studier i USA tror att second hand-marknaden kommer att dubblas till 2023 och H&M erbjuder uthyrning av kläder i sin nya citybutik. Börjar jag här ana en förflyttning från att konsumera mycket till att konsumera bättre?

Å andra sidan – i juli slog Gekås nytt försäljningsrekord, lågprishandeln ökar generellt och data visar att vår konsumtion faktiskt ökar från år till år. Så vi har kommit till den intressanta punkten när fler har en ambition att minska, men där vårt beteende inte riktigt är där än. Är vi mitt i förändringen?

Som rådgivare har jag tre frågor som oftast dyker upp i alla projekt: hur kan vi hitta fler kunder, sälja mer till varje kund, och sälja mer lönsamt? En fjärde fråga blir allt viktigare – hur kan vi sälja bättre? Bättre för våra kunder, bättre för vår omvärld och bättre för oss som företag och vår vision. Jag tror det är en fråga som kommer att bli kritisk, för även om vi inte är där än kommer fler och fler vilja konsumera bättre, och leta efter de företag som gör det möjligt.

Jag kan ha fel, jag kan vara ett nischfenomen, det kan vara en sen 40-årskris, och jag köper säkert en onödig golfklubba till snart (för att fixa slicen!). Men tänk om jag har rätt… Tänker ni på att sälja bättre, inte bara mer?

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Hajens hjältar hyllades

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Efter framgångsrika pilottester – nu slår Coop på stora trumman.

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Julskinkan krymper

Nyhetsbrev

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Arkiv

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Nya regler, canabinoider och matfusk

Coop Värmland flyttar flytten

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Så agerar kunderna online

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

De vann Lidls hållbarhetspris

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.154