23948sdkhjf

Är du redo att sälja bättre, inte bara mer?

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij på Marketing Clinic i en krönika om vikten av att skilja på kvantitet och kvalitet.

Denna sommar har jag varit något ovant – en early adopter. Kanske till och med en influencer, då jag berättar för vänner och bekanta om vad jag gjort. Familjen har tågluffat genom Europa! Jag vill absolut inte tågskryta (även om jag de facto gör det…) och jag vill inte flygskamma. Men, det fanns något i upplevelsen som var extra intressant, nästan mer än själva tåget som transportmedel – en frihetskänsla över att åka med lätt packning. Tvingade att ha fyra ryggsäckar i stället för en bil full med saker blev ”mindre” en upplevelse som inte bara kändes rätt, utan som vi njöt av. (När dottern inte orkade bära sin ryggsäck över ett bergspass var jag visserligen inte fullt lika nöjd…)

Nu är vi ju bara en familj, men vi träffade ganska många på resan och när jag letar efter omvärldstecken på samma sak, behöver jag inte gå alltför långt. Ica säger att hållbar konsumtion kommer att bli framtidens statusmarkör, studier i USA tror att second hand-marknaden kommer att dubblas till 2023 och H&M erbjuder uthyrning av kläder i sin nya citybutik. Börjar jag här ana en förflyttning från att konsumera mycket till att konsumera bättre?

Å andra sidan – i juli slog Gekås nytt försäljningsrekord, lågprishandeln ökar generellt och data visar att vår konsumtion faktiskt ökar från år till år. Så vi har kommit till den intressanta punkten när fler har en ambition att minska, men där vårt beteende inte riktigt är där än. Är vi mitt i förändringen?

Som rådgivare har jag tre frågor som oftast dyker upp i alla projekt: hur kan vi hitta fler kunder, sälja mer till varje kund, och sälja mer lönsamt? En fjärde fråga blir allt viktigare – hur kan vi sälja bättre? Bättre för våra kunder, bättre för vår omvärld och bättre för oss som företag och vår vision. Jag tror det är en fråga som kommer att bli kritisk, för även om vi inte är där än kommer fler och fler vilja konsumera bättre, och leta efter de företag som gör det möjligt.

Jag kan ha fel, jag kan vara ett nischfenomen, det kan vara en sen 40-årskris, och jag köper säkert en onödig golfklubba till snart (för att fixa slicen!). Men tänk om jag har rätt… Tänker ni på att sälja bättre, inte bara mer?

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Livsmedelskedja på gång till nytt drömläge: ”Umeås mest intressanta handelsområde”

Sista delen i Umeås ringled öppnar upp för ett nytt handelsområde och logistiknav. ”Vi räknar med en fördubblad trafikmängd när vägen öppnar 2021”.

Så går det för dagligvaruhandeln i stadskärnorna

Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Bageriet flyttar in på Ica

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny social matbutik i Skellefteå

Arkiv

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

Tvångsstängda butiken får inte öppnas – skadedjur hittades

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Plus

Mötet
"Ost-Kenneth": Vi ska till final i Dagligvarugalan

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Uppsalaföretag startar egen butik

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

Handeln ritar om städerna

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Världens första ölflaska i papper

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.322