23948sdkhjf

Är du redo att sälja bättre, inte bara mer?

| Av admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij på Marketing Clinic i en krönika om vikten av att skilja på kvantitet och kvalitet.

Denna sommar har jag varit något ovant – en early adopter. Kanske till och med en influencer, då jag berättar för vänner och bekanta om vad jag gjort. Familjen har tågluffat genom Europa! Jag vill absolut inte tågskryta (även om jag de facto gör det…) och jag vill inte flygskamma. Men, det fanns något i upplevelsen som var extra intressant, nästan mer än själva tåget som transportmedel – en frihetskänsla över att åka med lätt packning. Tvingade att ha fyra ryggsäckar i stället för en bil full med saker blev ”mindre” en upplevelse som inte bara kändes rätt, utan som vi njöt av. (När dottern inte orkade bära sin ryggsäck över ett bergspass var jag visserligen inte fullt lika nöjd…)

Nu är vi ju bara en familj, men vi träffade ganska många på resan och när jag letar efter omvärldstecken på samma sak, behöver jag inte gå alltför långt. Ica säger att hållbar konsumtion kommer att bli framtidens statusmarkör, studier i USA tror att second hand-marknaden kommer att dubblas till 2023 och H&M erbjuder uthyrning av kläder i sin nya citybutik. Börjar jag här ana en förflyttning från att konsumera mycket till att konsumera bättre?

Å andra sidan – i juli slog Gekås nytt försäljningsrekord, lågprishandeln ökar generellt och data visar att vår konsumtion faktiskt ökar från år till år. Så vi har kommit till den intressanta punkten när fler har en ambition att minska, men där vårt beteende inte riktigt är där än. Är vi mitt i förändringen?

Som rådgivare har jag tre frågor som oftast dyker upp i alla projekt: hur kan vi hitta fler kunder, sälja mer till varje kund, och sälja mer lönsamt? En fjärde fråga blir allt viktigare – hur kan vi sälja bättre? Bättre för våra kunder, bättre för vår omvärld och bättre för oss som företag och vår vision. Jag tror det är en fråga som kommer att bli kritisk, för även om vi inte är där än kommer fler och fler vilja konsumera bättre, och leta efter de företag som gör det möjligt.

Jag kan ha fel, jag kan vara ett nischfenomen, det kan vara en sen 40-årskris, och jag köper säkert en onödig golfklubba till snart (för att fixa slicen!). Men tänk om jag har rätt… Tänker ni på att sälja bättre, inte bara mer?

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.158