23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dagligvaruhandeln stod för tillväxten

Den fysiska butikshandeln i Sverige omsatte 674 miljarder kronor år 2018, en ökning med 2 procent från 2017. Det visar HUI:s senaste kartläggning av handeln i Sveriges kommuner och län. Det var dagligvaruhandeln som stod för all tillväxt, medan sällanköpsvaruhandeln stod still.

Sällanköpshandeln i butik uppvisade nolltillväxt, medan e-handeln i branschen fortsatte att växa. Dagligvaruhandeln i butik drevs fortsatt framåt av befolknings- och prisökningar, och ökade med 3 procent under året.

2018 ökade 232 av Sveriges 290 kommuner sin detaljhandelsomsättning, vilket är 53 fler än år 2017. I 28 kommuner förblev detaljhandelsomsättningen oförändrad medan 30 kommuner hade negativ tillväxt.

De tio omsättningsmässigt största kommunerna står för mer än en tredjedel av detaljhandelns omsättning i riket. Stockholm, Göteborg och Malmö svarar tillsammans för närmare 21 procent av landets omsättning.

Starkast utveckling i detaljhandeln hade Södertälje kommun med en tillväxt om 6 procent, vilket motsvarar en ökning med 286 miljoner kronor. Näst starkast utveckling hade Halmstad och Mölndal med en tillväxt om 4 procent, vilket motsvarar ökningar med 267 respektive 165 miljoner kronor.

Prisökningar i detaljhandeln gav försäljningstillväxten en skjuts framåt under 2018. Detaljhandeln förväntas fortsätta öka under de kommande åren, men med en något lägre tillväxttakt än tidigare.

I dagsläget står den butiksbundna handeln för 90 procent av den totala detaljhandelsomsättningen i Sverige medan e-handeln står för 10 procent. E-handeln förväntas fortsatt stå för en stor del av tillväxten i detaljhandeln, särskilt när det gäller sällanköpsvaruhandeln, skriver HUI Research i ett pressmeddelande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096