23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln stod för tillväxten

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Den fysiska butikshandeln i Sverige omsatte 674 miljarder kronor år 2018, en ökning med 2 procent från 2017. Det visar HUI:s senaste kartläggning av handeln i Sveriges kommuner och län. Det var dagligvaruhandeln som stod för all tillväxt, medan sällanköpsvaruhandeln stod still.

Läs också: Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Sällanköpshandeln i butik uppvisade nolltillväxt, medan e-handeln i branschen fortsatte att växa. Dagligvaruhandeln i butik drevs fortsatt framåt av befolknings- och prisökningar, och ökade med 3 procent under året.

2018 ökade 232 av Sveriges 290 kommuner sin detaljhandelsomsättning, vilket är 53 fler än år 2017. I 28 kommuner förblev detaljhandelsomsättningen oförändrad medan 30 kommuner hade negativ tillväxt.

De tio omsättningsmässigt största kommunerna står för mer än en tredjedel av detaljhandelns omsättning i riket. Stockholm, Göteborg och Malmö svarar tillsammans för närmare 21 procent av landets omsättning.

Starkast utveckling i detaljhandeln hade Södertälje kommun med en tillväxt om 6 procent, vilket motsvarar en ökning med 286 miljoner kronor. Näst starkast utveckling hade Halmstad och Mölndal med en tillväxt om 4 procent, vilket motsvarar ökningar med 267 respektive 165 miljoner kronor.

Prisökningar i detaljhandeln gav försäljningstillväxten en skjuts framåt under 2018. Detaljhandeln förväntas fortsätta öka under de kommande åren, men med en något lägre tillväxttakt än tidigare.

I dagsläget står den butiksbundna handeln för 90 procent av den totala detaljhandelsomsättningen i Sverige medan e-handeln står för 10 procent. E-handeln förväntas fortsatt stå för en stor del av tillväxten i detaljhandeln, särskilt när det gäller sällanköpsvaruhandeln, skriver HUI Research i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Nyhetsbrev

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Arkiv

De är Sveriges grönaste varumärken

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

All engångsplast borta på Lidl

Plus

Vassa andelsspel en vinst för Årets förbutik

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

1

Krav på ny kontantutredning får stöd av Hemköpshandlare

1

Ica lanserar klimatkasse

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Postnord säljer dagligvarulogistiken

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.141