23948sdkhjf

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Coops köp av danska Nettos svenska butiksrörelse fortsätter att vara det hetaste som hänt i den svenska dagligvaruhandeln på mycket länge.

Läs också: Kommentar: Affären som ritar om den svenska dagligvarukartan

”Det största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år”, tyckte köparen, Coop Butiker & Stormarknaders vd Christian Wikström då, och jag konstaterade i en kommentar att affären var en av de största ”inom svensk dagligvaruhandel i modern tid, och ändrar radikalt konkurrenssituationen. Framförallt inom lågprissegmentet.”

Nu visar det sig att affären inte kom fullt så överraskande som många hittills trott. Nettos svenska expansion har gått trögare än vad den danska ägaren Salling Group rimligen väntat sig, och lönsamheten under de senaste tio åren har varit milt sagt tveksam. Trots stora planer har antalet butiker vuxit långsamt och omsättningen har i en rad år stångat strax under 5-miljardersvallen.

Så det är inte förvånande att Salling, som hellre satsar på de danska, tyska och polska marknaderna där Nettokonceptet varit mer framgångsrikt, hade den svenska verksamheten på marknaden.

När det nu visar sig att Salling och Axfood, i form av Willys, hade långt gångna förhandlingar om ett köp, är det inte heller förvånande.

Netto och Willys är mer eller mindre en perfekt matchning, där Willys lilla Hemma-format ligger så nära Nettos butiksutbud man kan komma. Willys har också det senaste året varit det försäljningsmässigt mest framgångsrika formatet i svensk dagligvaruhandel, och har en väl utvecklad logistik lämpad för lågprishandel.

Att Coop kom in på det sättet de gjorde, visar att de var mer angelägna. Att på ett bräde köpa så mycket ny volym, skulle på ett snabbt sätt åter sätta fart på den utveckling som stannat av efter de senaste årens mödosamma vändning. Förutsatt att de lyckas.

Affären innebär också att Coop betalade ett premiumpris, vilket gör att det krävs enorm fingertoppskänsla för att behålla de gamla Nettokunderna och samtidigt vinna nya.

Om den väg man slagit in på, med breddat sortiment och sänkta Coop-priser, leder till framång lär visa sig.

Avgörande blir om de kan övertyga konsumenterna om prisvärdet i de nya butikerna.

Läs nyheten här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

De är Sveriges grönaste varumärken

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Arkiv

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Plus

Vassa andelsspel en vinst för Årets förbutik

1

Krav på ny kontantutredning får stöd av Hemköpshandlare

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Plus

Mötet
Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Riksbyggen sköter fler Icafastigheter

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.125