23948sdkhjf

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Coops köp av danska Nettos svenska butiksrörelse fortsätter att vara det hetaste som hänt i den svenska dagligvaruhandeln på mycket länge.

Läs också: Kommentar: Affären som ritar om den svenska dagligvarukartan

”Det största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år”, tyckte köparen, Coop Butiker & Stormarknaders vd Christian Wikström då, och jag konstaterade i en kommentar att affären var en av de största ”inom svensk dagligvaruhandel i modern tid, och ändrar radikalt konkurrenssituationen. Framförallt inom lågprissegmentet.”

Nu visar det sig att affären inte kom fullt så överraskande som många hittills trott. Nettos svenska expansion har gått trögare än vad den danska ägaren Salling Group rimligen väntat sig, och lönsamheten under de senaste tio åren har varit milt sagt tveksam. Trots stora planer har antalet butiker vuxit långsamt och omsättningen har i en rad år stångat strax under 5-miljardersvallen.

Så det är inte förvånande att Salling, som hellre satsar på de danska, tyska och polska marknaderna där Nettokonceptet varit mer framgångsrikt, hade den svenska verksamheten på marknaden.

När det nu visar sig att Salling och Axfood, i form av Willys, hade långt gångna förhandlingar om ett köp, är det inte heller förvånande.

Netto och Willys är mer eller mindre en perfekt matchning, där Willys lilla Hemma-format ligger så nära Nettos butiksutbud man kan komma. Willys har också det senaste året varit det försäljningsmässigt mest framgångsrika formatet i svensk dagligvaruhandel, och har en väl utvecklad logistik lämpad för lågprishandel.

Att Coop kom in på det sättet de gjorde, visar att de var mer angelägna. Att på ett bräde köpa så mycket ny volym, skulle på ett snabbt sätt åter sätta fart på den utveckling som stannat av efter de senaste årens mödosamma vändning. Förutsatt att de lyckas.

Affären innebär också att Coop betalade ett premiumpris, vilket gör att det krävs enorm fingertoppskänsla för att behålla de gamla Nettokunderna och samtidigt vinna nya.

Om den väg man slagit in på, med breddat sortiment och sänkta Coop-priser, leder till framång lär visa sig.

Avgörande blir om de kan övertyga konsumenterna om prisvärdet i de nya butikerna.

Läs nyheten här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Coop stänger ner i Växjö

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Arkiv

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

”Det har ökat väldigt mycket de senaste månaderna”, säger Freddy Olsson, vd för Nätmat.

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Konsumentpriserna ökade i juni

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Axfood Snabbgross

Axfood ökade nettoomsättningen med 4,1 procent under andra kvartalet. Ebit-resultatet ökade med 0,7 procent.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Midsona

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141