23948sdkhjf

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Coops köp av danska Nettos svenska butiksrörelse fortsätter att vara det hetaste som hänt i den svenska dagligvaruhandeln på mycket länge.

Läs också: Kommentar: Affären som ritar om den svenska dagligvarukartan

”Det största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år”, tyckte köparen, Coop Butiker & Stormarknaders vd Christian Wikström då, och jag konstaterade i en kommentar att affären var en av de största ”inom svensk dagligvaruhandel i modern tid, och ändrar radikalt konkurrenssituationen. Framförallt inom lågprissegmentet.”

Nu visar det sig att affären inte kom fullt så överraskande som många hittills trott. Nettos svenska expansion har gått trögare än vad den danska ägaren Salling Group rimligen väntat sig, och lönsamheten under de senaste tio åren har varit milt sagt tveksam. Trots stora planer har antalet butiker vuxit långsamt och omsättningen har i en rad år stångat strax under 5-miljardersvallen.

Så det är inte förvånande att Salling, som hellre satsar på de danska, tyska och polska marknaderna där Nettokonceptet varit mer framgångsrikt, hade den svenska verksamheten på marknaden.

När det nu visar sig att Salling och Axfood, i form av Willys, hade långt gångna förhandlingar om ett köp, är det inte heller förvånande.

Netto och Willys är mer eller mindre en perfekt matchning, där Willys lilla Hemma-format ligger så nära Nettos butiksutbud man kan komma. Willys har också det senaste året varit det försäljningsmässigt mest framgångsrika formatet i svensk dagligvaruhandel, och har en väl utvecklad logistik lämpad för lågprishandel.

Att Coop kom in på det sättet de gjorde, visar att de var mer angelägna. Att på ett bräde köpa så mycket ny volym, skulle på ett snabbt sätt åter sätta fart på den utveckling som stannat av efter de senaste årens mödosamma vändning. Förutsatt att de lyckas.

Affären innebär också att Coop betalade ett premiumpris, vilket gör att det krävs enorm fingertoppskänsla för att behålla de gamla Nettokunderna och samtidigt vinna nya.

Om den väg man slagit in på, med breddat sortiment och sänkta Coop-priser, leder till framång lär visa sig.

Avgörande blir om de kan övertyga konsumenterna om prisvärdet i de nya butikerna.

Läs nyheten här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Anne-Charlotte Holmlöv hade ett bra jobb på ett av de största globala livsmedelsbolagen. Ändå sa hon ja när frågan om hon ville ta sig an nio produkter utvecklade på ett forskningscenter kom.

Så agerar kunderna online

Nyhetsbrev

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Arkiv

Här nyöppnar Coop i Bureå

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

De vann Lidls hållbarhetspris

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.164