23948sdkhjf

Kommentar: Affären som ritar om den svenska dagligvarukartan

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

I dag står det klart att Coops butiksbolag CBS köper den danska lågpriskedjan Nettos 163 svenska butiker. Det är en av de största affärerna inom svensk dagligvaruhandel i modern tid, och ändrar radikalt konkurrenssituationen. Framförallt inom lågprissegmentet.

Läs också: Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

Det finns många aspekter på affären, som går att läsa om i våra nyhetsartiklar.

För den totala konkurrenssituationen innebär affären att Coop genom att köpa 163 butiker på ett bräde gör ett ryck och kliver över 800 butiker.

CBS driver i dag 240 av Coops cirka 650 butiker. De övriga drivs av de lokala och regionala konsumentföreningarna. I och med den här affären samlas över 400 av de nu över 800 Coopbutikerna i det centrala butiksbolaget. Det innebär en ordentlig styrkeförskjutning inom kooperationen.

För CBS, som omsätter cirka 16 miljarder är köpet av Nettobutikerna är svenska Netto med en omsättning på cirka 5 miljarder en ordentlig munsbit att svälja. Det kommer också att ta tid och kosta pengar att ställa om butikerna till Coops format.

För Coop som helhet är affären strategiskt viktig ur flera perspektiv. Dels stärker den kedjan i den viktiga kampen om marknadsandelar och ger kooperationen ett litet försteg framför Axfood i kampen om andraplatsen på den svenska marknaden.

Den ger också Coop en rad nya butiker i bostadsnära, attraktiva lägen, framförallt i det strategiskt viktiga södra Sverige. Nettos butiker finns i dag enbart i södra Sverige.

Det kommer framförallt att bli viktigt för Coop i den hårdnande e-handelskonkurrensen där kedjan nu satsar hårt på hämtlösningar. Bland annat för att kompensera för konkurrenternas satsningar på helautomatiserade e-handelslager. Coops nästa e-handelslager, darkstore, planeras i Malmö.

Men den riktigt stora förändringen blir på lågprismarknaden. Den svenska marknaden för hard discount har egentligen bara tre spelare: Willys, Lidl och Netto.

När Coop nu planerar ställa om Nettos butiker till sitt ordinarie Coopkoncept, innebär det att det uppstår ett stort hål i den lågprismarknad som mödosamt byggts upp de senaste 20 åren.

Willys har i dag cirka 11,2 procent av den svenska dagligvaruhandeln, Lidl 4,4 och Netto 2,2 procent.

Här öppnar Nettos sorti för fortsatt expansion för de andra två lågprisaktörerna.

Om det inte rent av öppnar för en helt ny aktör.

LÄS MER

Coop om Netto-uppköpet: ”Största som hänt på 15 år”

Läs om den dolda planen i affären här.

Så säger konkurrenterna.

Salling Group om varför de lämnar den svenska marknaden.

Ursprungliga nyhetsflashen: Coop köper alla Nettos butiker.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Coop Värmland flyttar flytten

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Nyhetsbrev

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Arkiv

Debatt
Replik: Vi måste vänta in EU

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Så agerar kunderna online

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

De vann Lidls hållbarhetspris

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

2

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.165