23948sdkhjf

Kommentar: Affären som ritar om den svenska dagligvarukartan

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

I dag står det klart att Coops butiksbolag CBS köper den danska lågpriskedjan Nettos 163 svenska butiker. Det är en av de största affärerna inom svensk dagligvaruhandel i modern tid, och ändrar radikalt konkurrenssituationen. Framförallt inom lågprissegmentet.

Läs också: Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

Det finns många aspekter på affären, som går att läsa om i våra nyhetsartiklar.

För den totala konkurrenssituationen innebär affären att Coop genom att köpa 163 butiker på ett bräde gör ett ryck och kliver över 800 butiker.

CBS driver i dag 240 av Coops cirka 650 butiker. De övriga drivs av de lokala och regionala konsumentföreningarna. I och med den här affären samlas över 400 av de nu över 800 Coopbutikerna i det centrala butiksbolaget. Det innebär en ordentlig styrkeförskjutning inom kooperationen.

För CBS, som omsätter cirka 16 miljarder är köpet av Nettobutikerna är svenska Netto med en omsättning på cirka 5 miljarder en ordentlig munsbit att svälja. Det kommer också att ta tid och kosta pengar att ställa om butikerna till Coops format.

För Coop som helhet är affären strategiskt viktig ur flera perspektiv. Dels stärker den kedjan i den viktiga kampen om marknadsandelar och ger kooperationen ett litet försteg framför Axfood i kampen om andraplatsen på den svenska marknaden.

Den ger också Coop en rad nya butiker i bostadsnära, attraktiva lägen, framförallt i det strategiskt viktiga södra Sverige. Nettos butiker finns i dag enbart i södra Sverige.

Det kommer framförallt att bli viktigt för Coop i den hårdnande e-handelskonkurrensen där kedjan nu satsar hårt på hämtlösningar. Bland annat för att kompensera för konkurrenternas satsningar på helautomatiserade e-handelslager. Coops nästa e-handelslager, darkstore, planeras i Malmö.

Men den riktigt stora förändringen blir på lågprismarknaden. Den svenska marknaden för hard discount har egentligen bara tre spelare: Willys, Lidl och Netto.

När Coop nu planerar ställa om Nettos butiker till sitt ordinarie Coopkoncept, innebär det att det uppstår ett stort hål i den lågprismarknad som mödosamt byggts upp de senaste 20 åren.

Willys har i dag cirka 11,2 procent av den svenska dagligvaruhandeln, Lidl 4,4 och Netto 2,2 procent.

Här öppnar Nettos sorti för fortsatt expansion för de andra två lågprisaktörerna.

Om det inte rent av öppnar för en helt ny aktör.

LÄS MER

Coop om Netto-uppköpet: ”Största som hänt på 15 år”

Läs om den dolda planen i affären här.

Så säger konkurrenterna.

Salling Group om varför de lämnar den svenska marknaden.

Ursprungliga nyhetsflashen: Coop köper alla Nettos butiker.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Ska producera 15 000 visir om dagen.

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Håkan Börjesson, handlare hos Ica Supermarket BBB i Sunne.

Nyhetsbrev

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Arkiv

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Walmart tar tempen på sina anställda

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Fortsatt oro bland producenterna

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

Corona tros inte bromsa Coops Netto-omställningar – här är nästa fem

”Som det ser ut i dag kommer vi att hålla tidsplanen”.

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Auto_mat öppnar ny franchisebutik i centralt läge

1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125