23948sdkhjf

Kommentar: Affären som ritar om den svenska dagligvarukartan

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

I dag står det klart att Coops butiksbolag CBS köper den danska lågpriskedjan Nettos 163 svenska butiker. Det är en av de största affärerna inom svensk dagligvaruhandel i modern tid, och ändrar radikalt konkurrenssituationen. Framförallt inom lågprissegmentet.

Läs också: Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

Det finns många aspekter på affären, som går att läsa om i våra nyhetsartiklar.

För den totala konkurrenssituationen innebär affären att Coop genom att köpa 163 butiker på ett bräde gör ett ryck och kliver över 800 butiker.

CBS driver i dag 240 av Coops cirka 650 butiker. De övriga drivs av de lokala och regionala konsumentföreningarna. I och med den här affären samlas över 400 av de nu över 800 Coopbutikerna i det centrala butiksbolaget. Det innebär en ordentlig styrkeförskjutning inom kooperationen.

För CBS, som omsätter cirka 16 miljarder är köpet av Nettobutikerna är svenska Netto med en omsättning på cirka 5 miljarder en ordentlig munsbit att svälja. Det kommer också att ta tid och kosta pengar att ställa om butikerna till Coops format.

För Coop som helhet är affären strategiskt viktig ur flera perspektiv. Dels stärker den kedjan i den viktiga kampen om marknadsandelar och ger kooperationen ett litet försteg framför Axfood i kampen om andraplatsen på den svenska marknaden.

Den ger också Coop en rad nya butiker i bostadsnära, attraktiva lägen, framförallt i det strategiskt viktiga södra Sverige. Nettos butiker finns i dag enbart i södra Sverige.

Det kommer framförallt att bli viktigt för Coop i den hårdnande e-handelskonkurrensen där kedjan nu satsar hårt på hämtlösningar. Bland annat för att kompensera för konkurrenternas satsningar på helautomatiserade e-handelslager. Coops nästa e-handelslager, darkstore, planeras i Malmö.

Men den riktigt stora förändringen blir på lågprismarknaden. Den svenska marknaden för hard discount har egentligen bara tre spelare: Willys, Lidl och Netto.

När Coop nu planerar ställa om Nettos butiker till sitt ordinarie Coopkoncept, innebär det att det uppstår ett stort hål i den lågprismarknad som mödosamt byggts upp de senaste 20 åren.

Willys har i dag cirka 11,2 procent av den svenska dagligvaruhandeln, Lidl 4,4 och Netto 2,2 procent.

Här öppnar Nettos sorti för fortsatt expansion för de andra två lågprisaktörerna.

Om det inte rent av öppnar för en helt ny aktör.

LÄS MER

Coop om Netto-uppköpet: ”Största som hänt på 15 år”

Läs om den dolda planen i affären här.

Så säger konkurrenterna.

Salling Group om varför de lämnar den svenska marknaden.

Ursprungliga nyhetsflashen: Coop köper alla Nettos butiker.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Då öppnar ny Stora Coop – 3000 kvadratmeter

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Han går in i Icas valberedning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Arkiv

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

DVI: Augusti stark månad

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

Då öppnar Matvärlden i Vällingby

”Vi ska vara game changers”, säger driftschefen.

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Lanthandel i konkurs

Här väntas en ny Lidl – 2 400 kvadratmeter

Mathem gör satsning på biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168