23948sdkhjf

Kommentar: Affären som ritar om den svenska dagligvarukartan

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

I dag står det klart att Coops butiksbolag CBS köper den danska lågpriskedjan Nettos 163 svenska butiker. Det är en av de största affärerna inom svensk dagligvaruhandel i modern tid, och ändrar radikalt konkurrenssituationen. Framförallt inom lågprissegmentet.

Det finns många aspekter på affären, som går att läsa om i våra nyhetsartiklar.

För den totala konkurrenssituationen innebär affären att Coop genom att köpa 163 butiker på ett bräde gör ett ryck och kliver över 800 butiker.

CBS driver i dag 240 av Coops cirka 650 butiker. De övriga drivs av de lokala och regionala konsumentföreningarna. I och med den här affären samlas över 400 av de nu över 800 Coopbutikerna i det centrala butiksbolaget. Det innebär en ordentlig styrkeförskjutning inom kooperationen.

För CBS, som omsätter cirka 16 miljarder är köpet av Nettobutikerna är svenska Netto med en omsättning på cirka 5 miljarder en ordentlig munsbit att svälja. Det kommer också att ta tid och kosta pengar att ställa om butikerna till Coops format.

För Coop som helhet är affären strategiskt viktig ur flera perspektiv. Dels stärker den kedjan i den viktiga kampen om marknadsandelar och ger kooperationen ett litet försteg framför Axfood i kampen om andraplatsen på den svenska marknaden.

Den ger också Coop en rad nya butiker i bostadsnära, attraktiva lägen, framförallt i det strategiskt viktiga södra Sverige. Nettos butiker finns i dag enbart i södra Sverige.

Det kommer framförallt att bli viktigt för Coop i den hårdnande e-handelskonkurrensen där kedjan nu satsar hårt på hämtlösningar. Bland annat för att kompensera för konkurrenternas satsningar på helautomatiserade e-handelslager. Coops nästa e-handelslager, darkstore, planeras i Malmö.

Men den riktigt stora förändringen blir på lågprismarknaden. Den svenska marknaden för hard discount har egentligen bara tre spelare: Willys, Lidl och Netto.

När Coop nu planerar ställa om Nettos butiker till sitt ordinarie Coopkoncept, innebär det att det uppstår ett stort hål i den lågprismarknad som mödosamt byggts upp de senaste 20 åren.

Willys har i dag cirka 11,2 procent av den svenska dagligvaruhandeln, Lidl 4,4 och Netto 2,2 procent.

Här öppnar Nettos sorti för fortsatt expansion för de andra två lågprisaktörerna.

Om det inte rent av öppnar för en helt ny aktör.

LÄS MER

Coop om Netto-uppköpet: ”Största som hänt på 15 år”

Läs om den dolda planen i affären här.

Så säger konkurrenterna.

Salling Group om varför de lämnar den svenska marknaden.

Ursprungliga nyhetsflashen: Coop köper alla Nettos butiker.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross cateringförvandling ger effekt

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Direkten öppnar i Baronen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Arkiv

Coop lägger ned – på grund av gruva

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Norska laxdöden kan kosta miljard

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Listan: 21 Ica-kvinnor som får handlarstipendium

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Zetadisplay visar stark tillväxt

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Ingen sammanslagning – storfusionen fick nej

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Coop-fusionen blir av – då lämnar föreningschefen

Jungfrufärd för förarlösa lastbilen

På nytt jobb
Coop-företagare öppnar nytt som frifräsare

De är årets europeiska handlare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15