23948sdkhjf

Dolda planen i Netto-affären: "Rejält viktig pjäs"

Coop Butiker & Stormarknader, CBS, släppte i morse, fredag, nyheten att de köper upp Nettos 163 butiker och den danska lågprisaktören lämnar därmed Sverige.

Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, hyllar affären inte bara för butikstillskottet utan också den strategiska långsiktiga planen för e-handeln.

Med affären täcker vi upp ett område främst i södra Sverige där vi tidigare haft många vita fläckar. Detta ger oss stora fördelar online, säger han till Fri Köpenskap.

Som Fri Köpenskap kunnat berätta om den senaste tiden håller Coop nämligen på med en omfattande utrullning av olika Hämta-koncept till e-handeln.

Nettos butiker ligger i vassa bostadsnära lägen vilka kommer att få en stor betydelse för vår e-handel. Som vi tidigare aviserat ska ju nämligen vår nästa darkstore öppna i Malmö, berättar Magnus Johansson.

Med de nya butikerna kan Coop då med centralstyrning och ännu större geografisk spridning i landet komma närmare nätkunderna och sätta upp Hämta-koncept i fler bostadsnära lägen.

Det ger oss en riktigt fin täckning i Södra Sverige som är en rejält strategiskt viktig pjäs för framtiden.

LÄS MER

Coop om Netto-uppköpet: ”Största som hänt på 15 år”

Så säger konkurrenterna.

Salling Group om varför de lämnar den svenska marknaden.

Kommentar: Affären som ritar om den svenska dagligvarukartan

Ursprungliga nyhetsflashen: Coop köper alla Nettos butiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.173