23948sdkhjf

Avslöjar: Lågprismodellen testas även i vanliga Coop-butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Kedjan har i smyg startat ytterligare två lågprispiloter – i vanliga Coop.

Coop har som bekant köpt lågprisaktören Netto:s drygt 160 butiker i Sverige. För att attrahera de tidigare Netto-kunderna har kedjan tagit fram ett nytt koncept med lägre priser som pilottestas i de tre första omställda butikerna i Sollentuna, Malmö och Falkenberg sedan i fredags.

Läs också: Coop stänger två butiker – ligger nära nyomställda Netto-butiker

”Lågt pris varje dag” är den glasklara slogan som kommuniceras till kunderna.

Vad Coop ännu inte kommunicerat är att man i smyg startat ytterligare två piloter-butiker med samma aggressiva prisstrategi. Skillnaden? Dessa är inte före detta Netto-butiker utan vanliga Coop-butiker.

En pilotbutik, Coop Svampen, återfinns i Örebro och en på Lidingö i Stockholm, enligt källor till Fri Köpenskap.

Butiken på Lidingö är täckt av samma marknadsföring som i Coops första omställda Netto-butiker. Stora banderoller, skyltar och prisetiketter med texten ”Lågt pris varje dag” och ”Massor av sänkta priser”, glimmar i gult och rött både på insidan och utsidan av butiken. Butiken ligger vägg i vägg med lågprisaktören Lidls första butik på Lidingö som premiäröppnar den 26 september.

Läs också: Efter Fodis konkurs – nu satsar Coop på lokal e-handel

Coop Lidingö testar samma strategi som de omställda Netto: "Lågt pris varje dag".

Ulf Mazur, vd på prisjämförelsetjänsten Matpriskollen, har svårt att se hur det skulle gå ihop för Coop att markant sänka priserna i sitt butiksbestånd.

– De behöver sänka priserna i de mindre formaten så det är inget omöjligt scenario men jag har svårt att se att de skulle ha råd att sänka priserna på sina ordinarie varumärken markant, säger han till Fri Köpenskap.

Lågprisaktörer som Lidl och Netto kan pressa priserna genom höga andelar emv-varor men här kommer nästa bekymmer för Coop, menar Ulf Mazur.

– Det nya Netto-konceptet har en väldigt hög andel emv men i Coops fall blir det bekymmersamt eftersom Coops emv-produkter heter Coop – alltså samma varumärke som kunderna exponeras för utanför butikerna. Det blir svårt att pumpa på ännu mer, konstaterar Ulf Mazur.

Så ser Coops omställda Netto-butik i Sollentuna ut.

Coops Netto-pilot i Sollentuna har gått från knappt 2 000 varor till omkring 6 000 varor i sortimentet och nästan fördubblat andelen emv jämfört med en vanlig Coop-butik. 30-35 procent av butiken utgörs av egna märkesvaror.

Coop-cheferna bekräftar satsningen: "Ett första steg i att testa ett nytt angreppssätt". Läs artikeln här.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Fastighetsägaren tänker vidta rättsliga åtgärder.

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Så mycket ökade click-and-collect

Nyhetsbrev

Helvegetariskt – nej tack!

Unga säger nej till enbart vegetarisk mat i skolan.

Arkiv

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Nu tar de över kundvagnsreklamen

Spendrups cementerar förstaplatsen på systemet – ökade 9,5 procent

Systembolagets försäljningsstatistik är trevlig läsning för Spendrups som knaprar ytterligare marknadsandelar.

Här presenterar Pricer sin nya plattform

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Mathem tar in 500 miljoner i ny runda – 280 miljoner från AMF

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Ica-butik går in helhjärtat – säljer snittblommor för 40 000

Räknar med att blommorna står för 10 procent av omsättningen under alla hjärtans dag.

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Plus

Mötet
Ostmästaren: "Man ska sikta högt"

Lidls 192:a butik på plats: ”Öppnar 4-5 innan sommaren”

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Så förändras butikspersonalens roll.

Coop stänger två butiker – ligger nära nyomställda Netto-butiker

Efter Fodis konkurs – nu satsar Coop på lokal e-handel

Coop har i det tysta sjösatt en storsatsning på egen gårdsbutik online.

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Riksbyggen sköter fler Icafastigheter

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

På nytt jobb
Ny etableringschef på Hemköp och Tempo

Dalsspira vill ta in mer kapital

Getter kom in i butiken – se filmen: ”Väldigt underligt”

På nytt jobb
Lidl snor konceptutvecklare från Ica

Återhämtning för Probi

Krönika
Gym drar kunder till matbutiker

Stark öppning för Ica

Tomt i hyllorna – största baconbristen på årtionden

Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Coop-vd kan bli årets chef

Bergendahls backade i fjärde kvartalet

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.234