23948sdkhjf

Cheferna om lågprispiloterna i ”vanliga” Coop: ”Första steget”

Coop har lanserat ”Netto”-priserna även i två pilotbutiker i Coops vanliga format.

Fri Köpenskap kunde i går, torsdag, avslöja att Coop smyglanserat ”Netto”-piloternas priskoncept även i två vanliga Coop-butiker vid Torsvik på Lidingö och Coop Svampen i Örebro.

Helena Mattsson, affärschef för Coop Vardagshandel, bekräftar uppgifterna.

– Det stämmer, säger hon till Fri Köpenskap.

Hon vill inte gå in på exakt hur mycket priserna har sänkts men konstaterar att det rör sig om kraftigt nedsänkta priser.

– Det här är ett första steg i att testa ett nytt angreppssätt på den lokala marknaden. Det är samma upplägg som i de tre omställda Netto-butikerna.

Kan vi vänta oss fler Coop-butiker med samma koncept?

– Det får vi se. Det här testet är ännu i sin linda och därför behöver vi utvärdera hur testet går. Vad som fungerar och vad som fungerar mindre bra. 

Christian Wijkström, vd för Coop Butiker & Stormarknader, ser prissatsningen som en viktig del i Coops strategi.

– Vi jobbar på att se till att vi har ett erbjudande som är superrelevant för våra kunder och då kan vi inte låta två aktörer på marknaden härja fritt. Vi har ju till exempel en konkurrent (Lidl) som gillar att sätta upp skyltar utanför våra butiker. Men det är viktigt att poängtera att vår affärsidé inte bara handlar om pris utan så många andra värden, säger han till Fri Köpenskap.

Som Fri Köpenskap tidigare berättat förs, med glimten i ögat, ett kommunikationskrig mellan Lidl och Coop.

Nu kan den komma att trappas upp ytterligare då Coop Svampen i Örebro ligger i närheten av en Lidl-butik och Coop Torsvik på Lidingö ligger vägg i vägg med Lidls nya prestigebutik på Lidingö som öppnar den 26 september.

– Särskilt den sistnämnda är ju lite av en speciell företeelse på grund av läget, konstaterar Christian Wijkström.

Kan det bli aktuellt med den här prismodellen i fler Coop-butiker av det mindre formatet?

Det bestämmer våra kunder och marknaden, men om vi ska vara relevanta och finnas kvar så behöver vi ta det som händer på allvar.

Lidl avböjer i dagsläget att kommentera konkurrenssituationen.

Se hur det ser ut inne i en av butikerna och läs expertens uttalande om pilotbutikerna här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.252