23948sdkhjf

"Den tredje platsen" – där folk vill hänga

| Av admin | Tipsa redaktionen

Lennart Wallander i en krönika om trenden att göra butikerna till mötesplatser.

Än så länge är vi relativt förskonade från ”butiksdöden” i Sverige, men i New York är det påtagligt med igenbommade skyltfönster även på kommersiella adresser som vid Times Square. Vad ska man då ändra på för att sälja produkter i dag? Kanske att inte fokusera på att sälja, utan att skapa platser där folk faktiskt vill hänga.

Läs också: ”Greta ser dig – dags att tänka om”

Ett exempel är amerikanska butikskedjan Story som öppnade 2011, enligt grundaren Rachel Schechtman med insikten att ”shopping borde handla om mer än bara att köpa saker”. På Story är man välkommen att delta i aktiviteter som arts & craft workshops för barn, make up-klasser, bartenderkurser, och meet & greet med aktuella författare (ursäkta anglicismerna). Var sjätte eller tolfte vecka görs butikerna om enligt ett nytt tema, tidigare exempel har varit ”Love Story”, ”Remember when”, ”Home for the holidays” och ”Color”. Butiken kan närmast liknas vid ett galleri eller ett tidningsmagasin, det är alltid nytt!

Visst säljer de saker, gärna högt prissatta varor som bara finns där, men de har även andra intäktsmodeller som sponsorskap med varumärken som får exponera sina produkter på en yta dit kunderna går för att lägga ifrån sig mobilen.
Förra året köptes Story upp av Macy’s, som i våras påbörjade en expansion och ska öppna 36 Story-butiker i sina varuhus över hela USA.

Rörelsen går under namnet ”The Third Place”, ett begrepp som populariserades när Starbucks slog igenom i början av millenniet. Efter hemmet och arbetet så ville Starbucks vara platsen för gemenskap och umgänge. Och gärna en och annan kopp kaffe.

Den teorin ses nu i bruk på andra platser. I nyligen invigda Hudson Yards, New York placeras det kommersiella mitt emot det kulturella. På ena sidan av en öppen piazza står det moderna konstgalleriet ”The Shed”, på motstående sida köpgallerian ”The Shops & Restaurants at Hudson Yards”. På piazzan ska man hänga, vilket både ett antal serveringar och ett enormt konstverk ger näring åt. Konstverket ”Vessel” består av 154 sammanvävda trappor som leder upp till en svårslagen utsikt över staden, och är gratis att gå upp i.

Även förnyaren av retail Apple är inne på liknande tankar för att förnya sig själva igen. I maj öppnade de en ny enhet i Carnegie Library, Washington DC. Nu talar de mer i metaforer som att skapa en "town square", det vill säga en samlingsplats där Apple-entusiaster kan hänga bland enorma krukväxter utan köppress. Här kan de gå på utbildningar, lyssna på föredrag och se utställningar, och i stället för att köa framför Apples Genius Bar kan ett mer avslappat samtal ske mellan servicepersonal och kunder i en informell miljö, så som ett cafébord. Enligt företagets vd Tim Cook så erbjuder de i dag ett så stort utbud av aktiviteter, så att konsumtion av nya prylar "förmodligen är en av de minst aktuella sakerna på en Apple-butik”. En av hans reflektioner är att ”vi borde antagligen hitta på ett annat namn än ’Apple Store’”.

Den aktör som först etablerade ”The Third Place” vandrar nu samma väg. Efter att Starbucks under många år har effektiviserat kaffeupplevelsen och introducerat lösningar som drive through så har de kommit till slutsatsen att det här inte gör att man vill hänga hos dem. I stället går nu planerna mot att erbjuda ”teatraliska skådespel med kafferosteriet i centrum”. Och gärna en nybryggd Starbucks Reserve för sju dollar per kopp.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Så agerar kunderna online

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Anne-Charlotte Holmlöv hade ett bra jobb på ett av de största globala livsmedelsbolagen. Ändå sa hon ja när frågan om hon ville ta sig an nio produkter utvecklade på ett forskningscenter kom.

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Nyhetsbrev

Arkiv

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

De vann Lidls hållbarhetspris

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Ica växlar upp sina blixtsnabba hemleveranser – Ica Pronto till fler butiker

Ny affärsansvarig ska öka antalet butiker och användare.

Kock-Mia ska inspirera Coopkunder till minskat matsvinn

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Här öppnar nya Lifvs-butiker – 80-100 ska upp under 2020

Lidls nya centrallager nu i full drift – ska säkra långsiktiga 300-butikersplanen

Lagret kan hantera 70-100 butiker och är byggt för att svälla.

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Ica och Norrmejerier i nytt samarbete

Returkartong får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.147