23948sdkhjf

Karma i bred kyllansering – 45 butiker på gång

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter ett års pilotsatsning lanseras ett nytt kylskåp.

Matsvinnsföretaget Karma har i cirka ett års tid testat särskilda kylar som de utvecklat tillsammans med Electrolux och nu är det dags för en vid lansering av den färdiga produkten.

Läs också: Coop i 800 butikers-avtal med Karma

– Vi på Electrolux är en stor spelare med stora ambitioner och har även ett stort ansvar. Just nu har vi en klimatkris där vårt nuvarande system inte längre är hållbart och vi måste tillsammans göra något åt det. I bland annat det här samarbetet med Karma hoppas vi att kunna nå vårt mål om att 2030 ska det hållbara valet även vara det föredragna valet, säger Tove Chevalley, digital innovation officer på Electrolux.

På Electroluxs huvudkontor i Stockholm presenterades den nya kylen som efter testperioden genomgått en del förändringar. Borta är surfplattan som tidigare möjliggjorde upplåsning av kylen, det sköts nu istället av en särskild mekanik utvecklad av startupbolaget Qlocx. Även hyllorna har blivit fler för att kunna öka kylskåpets fyllnadsgrad.

– Kylskåpet löser ett problem som många butiker som satsar på att ta hand om matsvinn har då det blir en naturlig plats att samla allt på. Sen blir det bra reklam för en butiks hållbarhetssatsning samt en riktig tidssparare för både personal och kunder, säger Ludvig Berling medgrundare av Karma.

Den första Karma-kylen testades på Ica Kvantum Liljeholmen och den har varit framgångsrik, vilket Jesper Anell, kommunikationsansvarig på Ica Kvantum Liljeholmen som närvarade under presentationen kunde intyga:

Läs också: Nu kommer Karma till Frankrike

– Vi var först lite tveksamma först då kylen innebär att alla kan plocka vad de vill när de öppnar den. Men det visade sig att det blev mindre fel än när vi hanterade det själva, folk är ärligare än man tror, säger han.

Under testperioden på både Ica Kvantum Liljeholmen och fyra andra butiker har det visat sig att förutom att rädda mat som annars skulle slängts bidrar även kylarna till att locka kunder till butiken. Nästan 65 procent av de som handlade en Karma-vara köpte även något annat och medelköpet hamnade då i snitt på 200 kronor.

Karma har för tillfället 45 butiker på gång som ska ta in kylskåpet och förhoppningen är att ännu fler ska ansluta sig och att liknande lösningar även skulle kunna användas av andra aktörer som restauranger. Framöver hoppas även Karma på att kunna sälja varor som varierar i vikt så som kött i kylen.

Mer om: Electrolux | Karma | kylar
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Plus

700 miljoners emv-företag ska sexdubblas och startar eget varumärke

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Nyhetsbrev

Lidl tar in köttspecialisten Percys i nya unika butikskonceptet

Arkiv
Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

De är Sveriges grönaste varumärken

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

1

Krav på ny kontantutredning får stöd av Hemköpshandlare

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

All engångsplast borta på Lidl

1

Ica lanserar klimatkasse

Plus

Vassa andelsspel en vinst för Årets förbutik

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Plus

Mötet
Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.144