23948sdkhjf

Swish – snart i en kassa nära dig

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Segertåget för Swish hos de svenska konsumenterna lämnar handeln ingen ro. Men nu närmar sig den breda lanseringen av Blippits lösning för integration i butikernas kassasystem.

Läs också: ”Underskatta inte mobilens betydelse”

Först ut blir servicehandeln.

Swish har snabbt blivit en populär betalmetod, kanske främst för online-köp, men kommer allt mer i fysiska butiker. Den utvecklingen har gått snabbare i våra grannländer där nästan var tredje butikskedja inom detaljhandeln har en central lösning för mobila betalningar i fysisk handel. I Sverige är det i dagsläget bara var tionde, enligt en undersökning från Uppsalaföretaget ID24.

I februari presenterade Blippit sin lösning för att integrera swishbetalningar i butikernas kassasystem med hjälp av en appterminal.

– Nu har vi utvecklat lösningen ytterligare, säger Joachim Samuelsson, vd för Blippit och styrelseordförande i techföretaget Crunchfish.

Läs också: Pilot: Nets testar swishmodul i butiksmiljö

Blippit är en gemensam satsning av Crunchfish och DLF-ägda betaltjänstföretaget Clearon. Clearons onlineclearingtjänst finns i dag i 20 000 kassor i dagligvaru- och servicehandeln.

Att swishbetalningar ännu inte slagit igenom i den fysiska handeln beror dels på att det inte funnits någon fungerande integration med butikernas kassasystem. Det är krångligt för konsumenterna och dyrt för butikerna.

– Med vårt system vet kassan direkt att man har betalat. Prissättningen för swish styr bankerna över, men handelns pris för kortbetalningar har kommit ner, och vi har en dialog kring priset för Swish, säger Joachim Samuelsson.

Systemet består dels appterminalen, en dosa som tar emot blippningen av swishbetalningen, och mjukvaror för detta och för integration mot kassasystemet.

Läs också: Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

– Det är en helhetslösning, säger Joachim Samuelsson.

Intäkterna kommer Blippit att få genom transaktionsavgifter och terminalhyror.

– Det kan bli en kombination, säger Joachim Samuelsson.

I och med samarbetet med Clearon är också blippbara kuponger ett område med stor utvecklingspotential.

Läs också: Så kan kan kunden hjälpa kassapersonalen

Det första steget blir att rulla ut systemet i Clearons Wavekassor, som i första hand finns i servicehandeln. Clearons onlineclearingtjänst finns i dag i 20 000 kassor i 6 000 butiker i dagligvaru- och servicehandeln. Totalt i svensk detaljhandel finns det cirka 220 000 kassor.

– Vi kommer att bearbeta både kedjorna, enskilda handlare och kassaleverantörer, säger Joachim Samuelsson.

Blippit är inte ensamma på marknaden. Även betaltjänstföretaget Nets har tagit fram en bluetoothmodul för swishbetalningar som nu pilottestas på en lunchrestaurang.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Efter framgångsrika pilottester – nu slår Coop på stora trumman.

Hajens hjältar hyllades

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Nyhetsbrev

Nya regler, canabinoider och matfusk

Arkiv

Coop Värmland flyttar flytten

Julskinkan krymper

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Här nyöppnar Coop i Bureå

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

De vann Lidls hållbarhetspris

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Midsona ändrar i koncernledningen

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.16