23948sdkhjf

RETAILDAGEN: ”Släpp kreativiteten lös”

Se inte den fysiska butiken primärt som en försäljningskanal och hitta nya vis att mätta värdet bortom försäljning per kvadratmeter, var en av insikterna från inledningen på Retaildagen.

Första passet av Retaildagen handlade om kundupplvelsen och att våga inspirera, överraska och engagera kunden med hjälp av talarna Annlie Gullström, Anne Hesselgren, Anna K Johansson och Shawn Roberts.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter var första talare ut och berättade om de lärdomar fastighetsägaren dragit under de första ett och ett halvt år med experimentverkstan The Lobby på Regeringsgatan i Stockholm.

En av de stora insikterna från The Lobby, menar Annelie Gullström, är att den fysiska ytan inte primärt är en försäljningskanal i dag och utan en möjlighet att bygga varumärket och skapa en visuell identitet kring varumärkena; det har hunnit bli 300 stycken varumärken som rymt i lokalerna under den första tiden.

Läs också: Retaildagen: Kinaexpert om banbrytande koncept

Det handlar i mångt och mycket om ”Eventdriven varumärkesaktivering” och se butiken också som en mediekanal; en gemenasm tes under morgonen.

Under hela det första blocket av Retaildagen talades om vikten att bygga ”storytelling” och fånga dagens medvetna, pålästa, illojla och krävande kund att genom olika varumärkesaktiveringar, spännande och ständigt skiftande miljöer och Instagramvänliga ytor.

Dagens kund vill kunna identifiera sig med varumärket, få exklusiva erbjudanden och gärna personaliserade och limiterade produkter.

Anne Hesselgren pratade om att arbeta mer i team och framförallt våga släppa lös kreativiten, skapa teman och våga inspirera och engagera kunden. Goda exempel på kundupplevelser bjuder bland andra Le Bon Marché i Paris, Moncler på men även amerikanska optikermärket Warby Parker men hon. Wraby Parker har gått från att vara ett onlinemärke till att skapa inspirerande butiker och pop up-ytor och framförallt också vsa ett inspirerande socialt entreprenörsskap.

Läs också: Så ska han göra sin Nära-butik till Sveriges största

Retail kan inspireras också av restauragvärlden, bygga community, spela på FOMO-känslan och investera i mer teknik som AR i butik och inte minst betyg och rating.

Kunderna vill i högre utsträckning ta del av betyg och recensioner så varför inte arbeta med rating i butik genom att kurera sortimentet i butik och endast lyfta fram storsäljarn och göra urvalet åt kunden?, menar Anna K Johansson.

Flera av talarna nämnde också Halo-effekten; vilken påverkan den fysiska butiken har på den digitala och att den fysiska butikenfaktiskt  ökar försäljningen online och vice versa.

Den fysiska butiken är inte död menar talarna  men den måste vara inspirerande från skyltfönster och genom hela kundvarvet och symbiosen och service mellan fysisk och digital butik måste var absolut och fungera sömlöst.

Läs också: Sevans vd: "Känner man att det vi gör har mening blir det resultat"

Men i  samma stund som det i dag är lättare att nå ut som mindre varumärke genom fler kanaler kan det vara desto svårare att nå ut i bruset.

I framtiden är de inte den som är starkast som kommer att lyckas och överleva utan den som är mest benägen och öppen för förändring, avslutade Anna K. Johansson.

-- Ge kunden tid i inspirerande miljöer och få kunden att inte bara att köpa produkterna utan även att lyckas få dem att gilla dina produkter så att de också säljer produkterna, sa Shawn Roberts.

--Ögonblick betyder något; Moments matter.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.081