23948sdkhjf

RETAILDAGEN: ”Släpp kreativiteten lös”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Se inte den fysiska butiken primärt som en försäljningskanal och hitta nya vis att mätta värdet bortom försäljning per kvadratmeter, var en av insikterna från inledningen på Retaildagen.

Första passet av Retaildagen handlade om kundupplvelsen och att våga inspirera, överraska och engagera kunden med hjälp av talarna Annlie Gullström, Anne Hesselgren, Anna K Johansson och Shawn Roberts.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter var första talare ut och berättade om de lärdomar fastighetsägaren dragit under de första ett och ett halvt år med experimentverkstan The Lobby på Regeringsgatan i Stockholm.

En av de stora insikterna från The Lobby, menar Annelie Gullström, är att den fysiska ytan inte primärt är en försäljningskanal i dag och utan en möjlighet att bygga varumärket och skapa en visuell identitet kring varumärkena; det har hunnit bli 300 stycken varumärken som rymt i lokalerna under den första tiden.

Läs också: Så ska han göra sin Nära-butik till Sveriges största

Det handlar i mångt och mycket om ”Eventdriven varumärkesaktivering” och se butiken också som en mediekanal; en gemenasm tes under morgonen.

Under hela det första blocket av Retaildagen talades om vikten att bygga ”storytelling” och fånga dagens medvetna, pålästa, illojla och krävande kund att genom olika varumärkesaktiveringar, spännande och ständigt skiftande miljöer och Instagramvänliga ytor.

Dagens kund vill kunna identifiera sig med varumärket, få exklusiva erbjudanden och gärna personaliserade och limiterade produkter.

Anne Hesselgren pratade om att arbeta mer i team och framförallt våga släppa lös kreativiten, skapa teman och våga inspirera och engagera kunden. Goda exempel på kundupplevelser bjuder bland andra Le Bon Marché i Paris, Moncler på men även amerikanska optikermärket Warby Parker men hon. Wraby Parker har gått från att vara ett onlinemärke till att skapa inspirerande butiker och pop up-ytor och framförallt också vsa ett inspirerande socialt entreprenörsskap.

Läs också: Sevans vd: "Känner man att det vi gör har mening blir det resultat"

Retail kan inspireras också av restauragvärlden, bygga community, spela på FOMO-känslan och investera i mer teknik som AR i butik och inte minst betyg och rating.

Kunderna vill i högre utsträckning ta del av betyg och recensioner så varför inte arbeta med rating i butik genom att kurera sortimentet i butik och endast lyfta fram storsäljarn och göra urvalet åt kunden?, menar Anna K Johansson.

Flera av talarna nämnde också Halo-effekten; vilken påverkan den fysiska butiken har på den digitala och att den fysiska butikenfaktiskt  ökar försäljningen online och vice versa.

Den fysiska butiken är inte död menar talarna  men den måste vara inspirerande från skyltfönster och genom hela kundvarvet och symbiosen och service mellan fysisk och digital butik måste var absolut och fungera sömlöst.

Läs också: Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Men i  samma stund som det i dag är lättare att nå ut som mindre varumärke genom fler kanaler kan det vara desto svårare att nå ut i bruset.

I framtiden är de inte den som är starkast som kommer att lyckas och överleva utan den som är mest benägen och öppen för förändring, avslutade Anna K. Johansson.

-- Ge kunden tid i inspirerande miljöer och få kunden att inte bara att köpa produkterna utan även att lyckas få dem att gilla dina produkter så att de också säljer produkterna, sa Shawn Roberts.

--Ögonblick betyder något; Moments matter.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

2 700 kvadratmeter Matvärlden – följ med in

I går slog Matvärldens nya butik i Vällingby upp portarna. Titta in bildspelet.

Uppsalaföretag startar egen butik

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

Världens första ölflaska i papper

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Handeln ritar om städerna

Paolos får extra säljskjuts

Nu kan man få hållbara ekologiska ägg lagom till äggets dag

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”

Dystra toner på Fast Moving

Stora utmaningar väntar branschen i en orolig värld.

Formbar färs är årets dagligvara

Ica lägger ner i Falun

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Maxi starkast i september

Svårt att hitta hållbart kött

På nytt jobb
Efter omorganisationen – hon får ny chefsroll hos Coop

På nytt jobb
Efter 14 år på Oj – nu blir han handlare

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Plus

Matpriskollen: Så hanterar Willys priserna

På nytt jobb
Handlare går från Nära till Supermarket

Coop Värmland säljer ännu mer mark: "Ekonomiskt tillskott"

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.183