23948sdkhjf

RETAILDAGEN: ”Släpp kreativiteten lös”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Se inte den fysiska butiken primärt som en försäljningskanal och hitta nya vis att mätta värdet bortom försäljning per kvadratmeter, var en av insikterna från inledningen på Retaildagen.

Första passet av Retaildagen handlade om kundupplvelsen och att våga inspirera, överraska och engagera kunden med hjälp av talarna Annlie Gullström, Anne Hesselgren, Anna K Johansson och Shawn Roberts.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter var första talare ut och berättade om de lärdomar fastighetsägaren dragit under de första ett och ett halvt år med experimentverkstan The Lobby på Regeringsgatan i Stockholm.

En av de stora insikterna från The Lobby, menar Annelie Gullström, är att den fysiska ytan inte primärt är en försäljningskanal i dag och utan en möjlighet att bygga varumärket och skapa en visuell identitet kring varumärkena; det har hunnit bli 300 stycken varumärken som rymt i lokalerna under den första tiden.

Läs också: Så ska han göra sin Nära-butik till Sveriges största

Det handlar i mångt och mycket om ”Eventdriven varumärkesaktivering” och se butiken också som en mediekanal; en gemenasm tes under morgonen.

Under hela det första blocket av Retaildagen talades om vikten att bygga ”storytelling” och fånga dagens medvetna, pålästa, illojla och krävande kund att genom olika varumärkesaktiveringar, spännande och ständigt skiftande miljöer och Instagramvänliga ytor.

Dagens kund vill kunna identifiera sig med varumärket, få exklusiva erbjudanden och gärna personaliserade och limiterade produkter.

Anne Hesselgren pratade om att arbeta mer i team och framförallt våga släppa lös kreativiten, skapa teman och våga inspirera och engagera kunden. Goda exempel på kundupplevelser bjuder bland andra Le Bon Marché i Paris, Moncler på men även amerikanska optikermärket Warby Parker men hon. Wraby Parker har gått från att vara ett onlinemärke till att skapa inspirerande butiker och pop up-ytor och framförallt också vsa ett inspirerande socialt entreprenörsskap.

Läs också: Sevans vd: "Känner man att det vi gör har mening blir det resultat"

Retail kan inspireras också av restauragvärlden, bygga community, spela på FOMO-känslan och investera i mer teknik som AR i butik och inte minst betyg och rating.

Kunderna vill i högre utsträckning ta del av betyg och recensioner så varför inte arbeta med rating i butik genom att kurera sortimentet i butik och endast lyfta fram storsäljarn och göra urvalet åt kunden?, menar Anna K Johansson.

Flera av talarna nämnde också Halo-effekten; vilken påverkan den fysiska butiken har på den digitala och att den fysiska butikenfaktiskt  ökar försäljningen online och vice versa.

Den fysiska butiken är inte död menar talarna  men den måste vara inspirerande från skyltfönster och genom hela kundvarvet och symbiosen och service mellan fysisk och digital butik måste var absolut och fungera sömlöst.

Läs också: Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Men i  samma stund som det i dag är lättare att nå ut som mindre varumärke genom fler kanaler kan det vara desto svårare att nå ut i bruset.

I framtiden är de inte den som är starkast som kommer att lyckas och överleva utan den som är mest benägen och öppen för förändring, avslutade Anna K. Johansson.

-- Ge kunden tid i inspirerande miljöer och få kunden att inte bara att köpa produkterna utan även att lyckas få dem att gilla dina produkter så att de också säljer produkterna, sa Shawn Roberts.

--Ögonblick betyder något; Moments matter.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Coop Värmland flyttar flytten

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Debatt
Replik: Vi måste vänta in EU

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Nyhetsbrev

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Arkiv

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

De vann Lidls hållbarhetspris

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

2

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.239