23948sdkhjf

Så ska han göra sin Nära-butik till Sveriges största

Viktor Rönn talade på Retaildagen om hur man når ut på nätet.

– Min ambition är att driva butiken som Sveriges största livsmedelsbutik, i en ort med 250 innevånare.

Det säger Viktor Rönn som är Ica-handlaren som driver Ica Nära Brottbyhallen en av landets mest framgångsrika Nära-butiker som, samtidigt lyckats pressa priserna. Under Retaildagen berättade han om sin digitala resa som började med katastrof i januari i år.

– Då drabbades vi av stormen Alfrida och påföljande strömavbrott. Vi fick tömma alla kylar men vi hade tur då det var kallt ute och vi kunde hålla temperaturen samt att vi fick elen tillbaka innan klockan 11. Våra kunder var inte lika tursamma, säger Viktor Rönn och fortsätter:

– Vi tog emot folk som fick ladda upp sin telefon, vattna sina djur och vi pratade med kommunen om lösningar. Vi fick i och med det här ett tillfälle att kommunicera väldigt mycket information om, vilket var en bonus. Det gav ringar på vattnet då vi blev butiken som blev samlingsplatsen för hela samhället.

Det blev startskottet för Viktor Rönn som insåg att det engagemang och intresse som går att visa för kunderna offline också går att visa online.

– Har man ambitionen att man vill hjälpa sina kunder så går det att kommunicera det även på nätet. Man måste bara visa att man är där. Jag svarar på allt i kommentarer på Facebook, Instagram och mejl. Jag tar inte bara emot kommentarer utan söker även upp dem, säger Viktor Rönn.

Enligt Viktor Rönn är det nämligen på nätet man kan visa upp den man är och vilka värderingar man står för. Vilket också förenklas av att vara Ica-handlare, då det ger friheten att faktiskt ta vilka beslut man vill.

– Engagemang i den digitala kontexten är väldigt mycket viktigare än man kan tro. Här kan kunderna se att här behandlas alla lika väl, säger Viktor Rönn

För att nå målet att bli Sveriges största onlinebutik har Ica Nära Brottbyhallen nu anställt en person som ska arbeta endast med content. Och Viktor Rönn kommer att fortsätta bygga sitt egna varumärke och fortsätta öka försäljningen.

– Jag gillar att stå i fokus och sätter mitt ansikte lite överallt, jag kan inte kräva att någon annan gör det men det kanske inspirerar andra till det. I en tid där allt kan kopieras finns det bara en sak som inte går att kopiera och det är vi själva, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125