23948sdkhjf

Börja skapa inspiration i rätt ände

| Av admin | Tipsa redaktionen

Patrik Thulin, vd på Retail Academics om hur inspiration kanske inte betyder samma sak för dig som för dina kunder.

Till min familjs stora förtret älskar jag att ägna lördagsförmiddagarna åt att handla mina dagligvaror i en butik. I en traditionell butik med fysiska väggar och tak. Till skillnad från i onlinebutiken utsätts där alla mina sinnen för intryck. Jag kan känna, lukta och smaka på ingredienser till kommande veckas måltider, härligt inspirerad. Men utöver sinnesintrycken, vilka faktorer inspirerar mig egentligen i en bra butik?

Vårt företag lever på att prata med shoppers i butik och vi får ofta önskemålet att på djupet undersöka vilka de viktigaste drivkrafterna är för att skapa försäljning. Allt som oftast lyfts frågeställningen hur vi kan öka attraktionskraften för kategorin, just genom att inspirera våra kunder.

Men har vi och shoppern samma definition av inspiration? Vi pratar ofta om hur matglädje, recept, demos och sambandsexponeringar är nycklar till shopperns hjärta. När vi gräver i frågan visar det sig att branschens bild av inspiration skiljer sig rätt mycket ifrån kundens dito. Vi kommer faktiskt väldigt långt med att inspirera och göra kunderna nöjda genom att hjälpa butikerna med det mest grundläggande, nämligen med det vi brukar kalla daglig drift.

När vi shoppar inspireras vi av ett vänligt bemötande och ett ”hej” från personalen. Inte helt oväntat gillar vi att känna oss sedda även i butiken. Vi kommer också väldigt långt med ordning och reda och en tydlig priskommunikation på säljplatser och i kategorier. En vanlig familj handlar drygt 170 olika artiklar i dagligvaruhandeln varje år. Oftast är tiden knapp och autopiloten på, varför shoppern också uppskattar att det är logiskt och lätt att hitta i kundvarv och kategorier.

Väl i hyllan, vill vi ha rätt sortimentsbredd utifrån det format vi råkar handla på den dagen. Att något är slut i hyllan är ett bra sätt att göra shoppern upprörd, vi måste alltid ha rätt utrymme för alla produkter. Och underskatta aldrig vikten av frukt och grönt, en kategori som spelar en högst inspirerande roll i butiken. En grön, skön avdelning med fräscha produkter skapar sann matglädje och inspiration.

Jag menar inte att ansträngningarna och det vi bjussat på varit bortkastat, tvärtom, vi vet att kunder uppskattar att bli bjudna på nyheter och annat gott i butiken. Jag menar bara att vi inte ska gå över ån efter vatten. Jag vill avsluta med att citera en väldigt klok butikschef. ”Innan vi börjar sälja jordgubbar doppade i choklad är det väldigt mycket annat som först måste vara på plats i butiken.”

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Nyhetsbrev

Arkiv

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156