23948sdkhjf

Börja skapa inspiration i rätt ände

| Av admin | Tipsa redaktionen

Patrik Thulin, vd på Retail Academics om hur inspiration kanske inte betyder samma sak för dig som för dina kunder.

Till min familjs stora förtret älskar jag att ägna lördagsförmiddagarna åt att handla mina dagligvaror i en butik. I en traditionell butik med fysiska väggar och tak. Till skillnad från i onlinebutiken utsätts där alla mina sinnen för intryck. Jag kan känna, lukta och smaka på ingredienser till kommande veckas måltider, härligt inspirerad. Men utöver sinnesintrycken, vilka faktorer inspirerar mig egentligen i en bra butik?

Vårt företag lever på att prata med shoppers i butik och vi får ofta önskemålet att på djupet undersöka vilka de viktigaste drivkrafterna är för att skapa försäljning. Allt som oftast lyfts frågeställningen hur vi kan öka attraktionskraften för kategorin, just genom att inspirera våra kunder.

Men har vi och shoppern samma definition av inspiration? Vi pratar ofta om hur matglädje, recept, demos och sambandsexponeringar är nycklar till shopperns hjärta. När vi gräver i frågan visar det sig att branschens bild av inspiration skiljer sig rätt mycket ifrån kundens dito. Vi kommer faktiskt väldigt långt med att inspirera och göra kunderna nöjda genom att hjälpa butikerna med det mest grundläggande, nämligen med det vi brukar kalla daglig drift.

När vi shoppar inspireras vi av ett vänligt bemötande och ett ”hej” från personalen. Inte helt oväntat gillar vi att känna oss sedda även i butiken. Vi kommer också väldigt långt med ordning och reda och en tydlig priskommunikation på säljplatser och i kategorier. En vanlig familj handlar drygt 170 olika artiklar i dagligvaruhandeln varje år. Oftast är tiden knapp och autopiloten på, varför shoppern också uppskattar att det är logiskt och lätt att hitta i kundvarv och kategorier.

Väl i hyllan, vill vi ha rätt sortimentsbredd utifrån det format vi råkar handla på den dagen. Att något är slut i hyllan är ett bra sätt att göra shoppern upprörd, vi måste alltid ha rätt utrymme för alla produkter. Och underskatta aldrig vikten av frukt och grönt, en kategori som spelar en högst inspirerande roll i butiken. En grön, skön avdelning med fräscha produkter skapar sann matglädje och inspiration.

Jag menar inte att ansträngningarna och det vi bjussat på varit bortkastat, tvärtom, vi vet att kunder uppskattar att bli bjudna på nyheter och annat gott i butiken. Jag menar bara att vi inte ska gå över ån efter vatten. Jag vill avsluta med att citera en väldigt klok butikschef. ”Innan vi börjar sälja jordgubbar doppade i choklad är det väldigt mycket annat som först måste vara på plats i butiken.”

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Coop Värmland flyttar flytten

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Debatt
Replik: Vi måste vänta in EU

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Nyhetsbrev

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Arkiv

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

De vann Lidls hållbarhetspris

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Plus

Dagligvarugalan
Spendrups – i alla kanaler

I mer än 110 år har Spendrups släckt svenskars törst men åldern har inte lett till att företaget dragit ner på takten – snarare tvärtom.

2

Nu börjar Ica med obemannad butik: ”Proppen ur”

Ica Nära-butik går live med obemannad butik i kväll.

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Lidl portar elever i Växjö: ”Stort arbetsmiljöproblem”

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Coop Nord krävs på rekordvite

Lidl öppnar sista butiken i år – så många blev det

Coop Extra har blivit Coop Filipstad

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.146